Svansjön på Malmö Opera

Svansjön på Malmö Opera

 

Svansjön på Malmö Opera

Svansjön – Malmö Opera – en omtumlande upplevelse

Svansjön, helaftonsbalett i fyra akter

Musik Pjotr Tjajkovskij|Libretto V Begitjev och V Geltser|Kungliga balettens gästspel på Malmö Opera|23-25 februari 2012

I går kväll var vi på premiären på Kungliga Balettens gästspel av Peter Tjajkovskijs helaftonsbalett ”Svansjön”.

Vanligtvis brukar jag inte gå på balettföreställningar även om jag uppskattar musiken, men på senare tid har jag också hunnit med att uppleva några klassiska baletter. Som exempel såg jag ”Manon” på Kungliga operan för några år sedan och jag har faktiskt också sett ”Svansjön” i en direktutsändning från Kungliga Operan här i Malmö på Folkets Hus/Parkers biograf Spegeln.

Det gäller att passa på när tillfället ges särskilt eftersom det nu inte längre är möjligt att se till exempel ”Svansjön” på DKT i Köpenhamn. Eller rättare sagt det kommer inte att vara möjligt efter de kraftiga nedskärningarna som Den Kongelige Balett får vidkännas från och med nästa säsong. Det lär inte finnas tillräckligt antal anställda dansöser som kan agera svanar.

Normalt är det Malmö Operaorkester som sitter i ”diket” när det ges föreställningar på Stora scenen, men på grund av den rådande vintersportlovet så hade Helsingborg Symfoniorkester fått uppdraget att klara musiken dessa tre föreställningar.

Jag är inte en van balettbesökare så det är inte lika lätt för mig att avge ett omdöme om föreställningen, men jag blev i alla fall ytterst berörd av dels den vackra dansen och inte minst den helt underbara musiken. Det hör kanske till att man särskilt berömmer solodansarna och jag sällar mig mer än gärna till denna hyllningskör, men det största intrycket gjorde ändå de samlade gruppdans insatserna. Svandansen i andra akten tillhör något av det vackraste jag har upplevt i en teatersalong, men jag var alllmänt omtumlad även av övriga gruppscener utan att här nämna något särskilt. I ett operasammanhang skulle jag gladeligen konstatera att detta var ett av de finaste exemplen på ensemblespel, men så heter det kanske inte i balettsammanhang.

Lovord vill jag också särskilt framhålla över de eleganta scenbilderna, som jag förstår att man har använt sig av under många år. Hoppas att det satt flera regissörer och scenografer i salongen så de med egna ögon kan konstatera att det inte är absolut nödvändigt att ändra på allting i en föreställning, utan det går alldeles utmärkt att hålla liv i en produktion som hade sin första premiär 1964.

En stor skillnad mellan en föreställning av en klassisk balett och en operaföreställning är i huvudsak att sång inte förekommer i balett, är att akterna är mycket kortare och att det är paus efter varje akt, men det är ju i grunden inget stort problem, bara lite ovant.

Det var avslutningsvis en både skön, omtumlande och oerhört vacker balett- och musikupplevelse och det gör jag gärna om.

Så här tyckte jag om Svansjön på Spegeln

Recensioner

Helsingborgs Dagblad

Boel Gerell i Sydsvenskan om Svansjön

Produktionsteam

Scenbilder: Henry Bardon

Kostymer David Walker

Ljus: Ola Norlén efter original 1964

Iscensättning: Eva Nissen och Brendan Collins

Medverkande

Odette/Odile: Gina Tse

Prinsen: Jan-Erik Wikström

Rotbart: Arsen Mehrabyan

Narren: Adilijiang Abudureheman

Drottningen: Cecilia Canemyr

Läraren: Jesper Hylin

Related posts

Kommentera