Teaterdirektören 1786 synopsis

Mozarts Requiem 1791 svensk text Målning av Barbara Kraft
83 / 100

Teaterdirektören.Parodier på teaterlivet var oerhört populära på 1700-talet och nästan alla tidens librettister tog upp temat. Stephanie, som också hade skrivit librettot till Enleveringen ur seraljen, lade in aktuella anspelningar på teaterlivet i Wien men hade i övrigt fått idén från kejsar Josef II, som hade beställt verket till en fest på Schönbrunn med anledning av den nederländske ståthållarens besök i Wien. Operan är ett tillfällighetsstycke, en blandning av sångspel skådespel och med en ouvertyr, två arior, en terzett och en vaudeville. Mozart komponerade briljanta inlagor för sin svägerska och tidigare kärlek, Aloysia Weber.

Teaterdirektören 1786 synopsis

Teaterdirektören Frank skapar ett kringresande teatersällskap. Buff står till tjänst med råd: Frank skall engagera billiga förmågor, tillkännage föreställningen såsom varande sensationell. Vid valet av skådespel ge mindre akt på konstnärlig kvalitet än på verkningsfullhet samt muta kritikerna. Företagets ekonomi tryggas av bankiren Eiler, som därigenom vill hjälpa sin väninna, madame Pfeil, att få engagemang.

De anställningssökande artisterna försöker i olika scener bevisa sitt kunnande och bräda varandra.Särskilt hård är rivaliteten mellan de båda primadonnorna, madame Herz och mademoiselle Silberklang.

Madame Herz aria är skriven i italiensk stil, medan mademoiselle Silberklangs är utformad i fransk. Den första arian är känslosam den andra charmfull. I terzetten “Ich bin die erste sängerin” ger primadonnorna aggressivt uttryck för sin konkurrens, medan monsieur Vogelsang förgäves försöker lugna damerna.När Frank hotar med att upplösa turnésällskapet, besinnar sig artisterna snabbt och stämmer upp en lovsång till konstnärsmoralen.

IN ENGLISH

Place: Vienna
Time: 1786

Frank, the impresario (along with the buffo singer, Buff, who assists him) audition two actresses to be part of his new theatrical company. While both are hired, they then argue over who will get the prime role and who will be paid the most. To illustrate their strengths, each sings a striking aria to back her claim (Herz: “Da schlägt die Abschiedsstunde“, Silberklang: “Bester Jüngling.

An agreement is reached when the tenor, Vogelsang, intervenes, in what Julian Rushton describes as a hilarious trio, “Ich bin die erste Sängerin” (I am the prima donna) compromise is agreed to with each receiving “large salaries and star billing”. The work ended with the quartet “Jeder Künstler strebt nach Ehre” (Every artist strives for glory).

UPPHOVSPERSONER

Musik av Wolfgang Amadeus Mozart. Libretto på tyska av Johann Gottlieb Stephanie.

Roller och rösttyper

Roll Rösttyp
Frank, teaterdirektör talroll
Eiler, bankir talroll
Buff, skådespelare bas
Herz, skådespelare talroll
Madame Krone talroll
Madame Vogelsang talroll
Monsieur Vogelsang, sångare tenor
Mademoiselle Silberklang sopran
Madame Pfeil talroll

Mer att läsa