The Exterminating Angel på Operaen

Ensemblebild med Kerstin Avemo – fotograf: Camilla Winther

The Exterminating Angel på Operaen

Sett föreställningen 2.5.2018 på Det Kongelige Teater – Operaen

Musik: Thomas Adés|Libretto: Tom Cairns i samarbete med kompositören, baserat på manuskriptet av Luis Bunuel och Luis Alcoriza| Konstnärligt tem: Musikalisk ledning: Robert Houssart|Regi: Tom Cairns|Scenografi och kostymdesig: Hildegard Bechtler|Ljusdesign: Tim Deiling|Videodesign: Tal Yarden|Koreografi: Jonathan Lunn| Medverkande: Gert Henning Jensen, Gisela Stille,Kerstin Avemo, RandiStene,Sine Bundgaard, Hanne Fischer, Sofie Elkjaer Jensen, Paul Curievici, Jens Söndergaard, Morten Grove Frandsen, Alexander Sprague, Simon Wilding, David Kempster, Sten Byriel, Simon Duus, Magnus Gislason, Jens Christian Tvilum, Magnus Kjelstad, Sara Swietlicki,Elisabeth Halling, Kyungil Ko,statister,dansare och före föreställningens början fåren Cornello, Ronaldo och Escamillo |


Operan fick sin urpremiär på Salzburg Festspelen och uppsättningen är ett samarbetsprojekt mellan  Copenhagen Opera, The Metropolitan Opera i New York, Royal Operahouse i London och Salzburg Festspelen.

Jag upplevde föreställningen förra hösten via Folkets Hus och Parkers digitala biografsändningar från Metropolitan Opera.

I förhandstipsen inför premiären skrev en musikkritiker i New York Times att om du bara skall se en opera under ett år skall du välja Thomas Adés The Exterminating Angel eller Mordängeln som är den svenska titeln.

Det tyckte jag var en omöjlig rekommendation och särskilt då med tanke på att alla operabesökare inte är regelbunda besökare i operahus.

När jag hade upplevt föreställningen var jag än mer övertygad om att detta var en rekommendation som inte var särskilt mycket värd.

Men efter att ha fått möjligheten att uppleva den näst sista föreställningen på Det Kongelige Teater, Operaen, är jag helt beredd att hålla med musik- och operakritikern i New York Times.

Det är en helt fantastisk operaupplevelse och jag kommer att räkna detta som en av mina bästa och starkaste operaupplevelser på år och dag!

Det är en både musikaliskt- sceniskt- och vokalt en helt formidabel upplevelse!

Dirigenten Robert Houssart håller Det Kongelige Kapel och Operakören i ett fast grepp och tillför orkesterklangen värden som får den tidigare upplevelsen att framstå som en blek historia.

På scen är det mer än ett tjugotal sångare och efter själva den dubbla inledningen handlar det om ett femtontal sångare som agerar och sjunger då och då. Det gör det helt omöjligt för mig att  skriva något om varje sångare, men som helhet kännetecknades föreställningen av ett helt fantastiskt ensemblespel.

Det är naturligtvis helt nödvändigt att skriva något om de sångare som jag särskilt berörde mig. Bland herrarna imponerade Simon Duus. Han sjöng inte så mycket men visade att han också är född som skådespelare.

Sten Byriel imponerar som vanligt som doktorn som egentligen inte kan göra någonting alls åt situationen.

Countertenoren Morten Grove Frandsen imponerade genom både röst och scenisk framställning. Hans vokala gestaltning om varför han inte kan röra sitt kaffe med en tesked får mig att dra på smilbandet mitt i denna allvarsamma och ytterst tragiska historia.

Bäst på plan bland herrarna var utan tvekan tenoren Gert Henning Jensen som än en gång fick visa att han både sjunger väl och agerar sceniskt väl.

Damerna gör som vanligt väl i från sig men här är också gräddan av nuvarande medlemmar av solistensemblen samlade och som gäst Kerstin Avemo.

Gisela Stille imponerade även denna gång nu som värdinnan Lucia och Sofie Elkjaer Jensen fick som vanligt svara för sexscenerna denna gång tillsammans med sin förlovade. Sine Budgaard var inte bara den unga  änkan utan fick också stödja sin bror. Hanne Fischer hade dubbla roller som pianist och i partiet som Bianca. Randi Stene försökte förgäves charma doktorn. Alla sjöng utmärkt och sceniskt helt perfekt.

Bäst på plan damerna var utan någon som helst tvekan vår egen koloratursopran Kerstin Avemo. Här sitter alla koloraturerna väl på plats och sceniskt finns det intet i övrigt.

Vad föreställningen handlar om får var och en själva bilda sig en egen uppfattning, efter att ha upplevt den på ort och ställe.

Tyvärr återstår det bara en föreställning nämligen nu på söndag den 6.5.2018. Passa på tillfället!

 

 

Related posts