The Phantom of the Opera GöteborgsOperan 2017

The Phantom of the Opera GöteborgsOperan 2017 Joa Helgesson (Fantomen) och Frida Engström (Christine) - foto: Mats Bäcker
79 / 100

The Phantom of the Opera på GöteborgsOperan. Det är inte första gången jag upplever The Phantom of the Opera, dock är det är inte samma uppsättning som jag har upplevt på olika teatrar i London, Köpenhamn och Stockholm.

The Phantom of the Opera GöteborgsOperan 2017

Den här uppsättningen kommer från Finska Nationaloperan i Helsingfors eller som det också heter där Kansallis Ooppera och hade premiär 2015.

Det är en föreställning som imponerar sceniskt och som känns fräscht och annorlunda. Det känns också bra att handlingen så tydligt visar att föreställningen speglar  repertoaren och dagligt liv på en parisisk operascen på 1880-talet.

Det ger en utmärkt ram till föreställningen och här bidrar GöteborgsOperans kör och orkester. Bästa exemplet på det utmärkta ensemblespelet är andra aktens maskeradscen, men också en del teaterscener från den tiden som det begav sig.

En annan av föreställningens höjdpunkter är blandningen mellan erfarna musikalartister, dansare och operasångare. Det som gör detta till en stark föreställning är de utomordentliga vokala insatserna. Här tänker jag särskilt på Mia Karlssons gestaltning av Carlotta Giudicelli, hussopranen på Paris-Operan, och Erika Sax Madame Giry, balettmästaren, men också Iwar Bergkwists Ubaldi Piangi ledande tenor i huset.

Bäst på plan

Bäst på plan och föreställningens absoluta höjdpunkter utgörs av de berörande och formidabla vokala insatser av Frida Engström och Joa Helgesson.

Det blir trovärdigt och tydligt särskilt vid mötena mellan Fantomen och Christine och här handlar det inte bara om musik utan det blir tydligt att de  egentliga huvudpersonerna här är just mötena mellan Christine Daaé och Fantomen. Det är fokus inte bara på huvudpersonen utan minst lika mycket ljus blir det på Christine Daaés rollfigur. Joa Helgesson gör här en kraftfull vokal insats och jag njuter av hans röst varje sekund!

Det blir mycket trovärdigt och berörande när Frida Engström sjunger på kyrkogården vid sin fars grav. Det kan knappast bli mer berörande! Ett intryck som förstärks av att Frida sjunger på svenska!

Sammantaget blev det en utmärkt musikal-upplevelse som jag gärna ser ännu en gång särskilt som huvudpartierna sjöngs av olika sångare.

Om föreställningen

Sett föreställningen 22.10.2017

upphovspersoner

Musik: Andrew Lloyd Webber|Sångtexter: Charles Hart|Fler sångtexter av Richard Stilgoe|Manus: Richard Stilgoe och Andrew Lloyd Webber|

Konstnärligt team

Dirigent: Nick Davies
Regi: Tiina Puumalainen
Scenografi: Teppo Järvinen
Koreografi: Osku Heiskanen
Kostymdesign: Marjaana Mutanen
Ljusdesign: Teemu Nurmelin
Ljuddesign: Andreas Stanley Lönnquist och Sakari Kiiski
Översättning: Lars Sjöberg

Medverkande

|Joa Helgesson, Frida Engström, John Martin Bengtsson, David Lundqvist, Anders Wångdahl, Mia Karlsson, Iwar Bergkwist, Erika Sax, Micaela Sjöstedt, Lars Hjertner, Tobias Ahlsell, Marco Stella, Lana Zuzic, Peter Loguin, Henrik Andersson, Marcus Liljedahl, Mio Netzler-Liljedahl

Mer att läsa