The Second Violinist on Operavision

Irish National Opera and Landmark Production

The Second Violinist on Operavision

Musik: Donnacha Dennehy|Text: Enda Walsh|Dirigent: Ryan McAdams|Regissör: Enda Walsh|Scenografi: David Sheppard & Helen Atkinson|Kostymdesign: Joan O´Clery|Ljusdesign: Adam Silverman|Chorus master: Killian Farrell|Videoregissör: Jack Phelan|Medverkande: Aaron Monaghan,Márie Flavin,Sharon Carty, Benedict Nelson,Chorus: Wide Open Opera Chorus, Orchestra Crash Ensemble|


Det är nu inte varje kväll jag upplever en modern dvs nyskriven opera och njuter av musiken! I går kväll hände det och det var när jag bänkade mig framför min laptop och njöt av Donnacha Dennehy´s verk The Second Violinist. Det är en upptagning från Irlands NationalOpera i Dublin och är en produktion i samarbete med Landmark Productions.

Verket hade premiär på Galway International Arts Festival i juni 2017 och ges i höst på the Barbican i London. The Second Violinist kommer att ges på turné under 2018-19. The Second Violinist vann Fedora Generalis operapris 2017.

Om handlingen

Martin är andre violinist i en ensemble och älskar musik av den italienske renässans kompositören Carlo Gesualdo. Hans liv faller samman. Han dricker spelar videospel mest hela tiden istället för att öva sitt violinspel. Han stänger sig helt inne i sin egen värld och besvarar varken samtal eller SMS.

Martin gör upp en profil på en dating-site under pseudonymen Carlo. Han ändrar och ändrar textprofilen först som en entusiastisk violinspelare, operakompositör och till sist som ensam. När han är som mest desperat hör han en röst som försöker nå honom via datorskärmen.

Matthew och Amy är ett par. De har en inneboende, Hannah. Vi ser Martin rotera omkring denna bild. Amy är kär i Hannah och hennes äktenskap är på upphällningen. När Matthew kommer underfund med sin fru´s otrohetsaffär, mördar han de älskande, vilket påminner om det okända mordet som Gesualdo begick mot sin fru och hennes älskare.

Allteftersom föreställningen fortsätter blir det uppenbart att Martin ser sitt eget liv passera. Han ordnar ett möte med ägaren till rösten, som han hör från sin skärm i skogen. Här slutar berättelsen…

Det är alltså en moderniserad variant av Bo Holtens Gesualdo, som för övrigt gavs i en uppdaterad version för ett par år sedan på Det Kongelige Teater – Takkelloftet i Köpenhamn.

Här används den moderna tekniken fullt ut, men det är det vokala och bitvis den musikaliska upplevelsen som utgör föreställningens höjdpunkter! Sångarna sjunger på engelska vilket gör det lätt att följa med i handlingen och för att vara ett helt nyskrivet verk så är det en intensiv och delvis melodisk musik att ta till sig, men det gäller att ta sig förbi de första tio minuterna innan musiken griper tag i mig. Det blir en fullödig föreställning när sångarna gör entré och kören Wide Open Opera Chorus sätter pricken över i:eet.

 

 

 

 

 

 

Related posts