Tobias Ringborg dirigent och violinist

Tobias Ringborg  dirigent och violinist

Tobias Ringborg har på kort tid etablerat sig som dirigent, solist och kammarmusiker. Karriären inleddes 1994 då han vann det prestigefyllda Solistpriset. Samma år tog han solistdiplom vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där professor Harald Thedéen varit hans lärare och mentor. Violinstudierna avslutades därefter på The Juilliard School i New York.

Som violinsolist har Tobias Ringborg gästat samtliga svenska symfoni- och kammarorkestrar.  Han har samarbetat med dirigenter som Gennady Rozhdestvensky, Neeme Järvi, Okko Kamu, Sakari Oramo och Daniel Harding. Till utländska meriter hör förstapriset i Concours International de Musique de Chimay i Belgien samt recitaler och orkesterkonserter över hela Europa och i USA.

Han är en aktiv förkämpe för svensk musik, och har spelat in ett tjugotal skivor med kammarmusik och violinkonserter av företrädesvis svenska tonsättare. Han har alltjämt en aktiv karriär som kammarmusiker, och spelar på en violin av Niccolò Gagliano, utlånad av Järnåkerstiftelsen.

Vann dirigenttävling

År 2000 inledde Tobias Ringborg en karriär som dirigent, då han vann han en dirigenttävling i Helsingborg, och har sedan dess framträtt med samtliga svenska och många skandinaviska orkestrar, ofta i den dubbla rollen som solist och dirigent.

Han hyser en livslång passion för opera och debuterade 2001 som operadirigent på Folkoperan med Verdis La traviata. 2002 knöts han till Malmö Opera, där han bl. a. ledde Mozarts Don Giovanni, Strauss’ Ariadne auf Naxos samt Verdis Otello.

På Kungliga Operan i Stockholm debuterade han 2001 med Puccinis La Bohème. Sedan dess har han varit tätt knuten dit och har lett föreställningar av bl. a. Bizets Carmen, Donizettis Kärleksdrycken, Puccinis Manon Lescaut, Tosca och Turandot. Tjajkovskijs Eugen Onegin, Mozarts Don Giovanni och Trollflöjten.  Verdis Don Carlos och Rigoletto.

Specialisering

Han har specialiserat sig på italiensk, fransk och Mozartrepertoar, och karriären inkluderar Gounods Roméo et Juliette och Turandot (sänd i SVT 2005) vid Norrlandsoperan, Mozarts Così fan tutte vid Värmlandsoperan (regi Peter Konwitschny), Puccinis La fanciulla del West och Mozarts Idomeneo i Malmö. Turandot och Kärleksdrycken vid GöteborgsOperan. Rossinis Barberaren i Sevilla, Tjajkovskijs Svansjön och J Strauss’ Läderlappen vid Den Norske Opera i Oslo. Gounods Faust, Idomeneo och Don Giovanni vid Den Jyske Opera i Danmark.

2008 begick han sin tyska debut, La traviata vid Oper Leipzig, och 2009 kom den brittiska operadebuten vid Scottish Opera, med Così fan tutte (regi David McVicar), där han även har lett Rigoletto. Vid engelska Opera North har han dirigerat La Bohème, Don Giovanni och Verdis Macbeth. 2013 ledde han Puccinis Madame Butterfly vid New Zealand Opera.

Symfonisk repertoar

Den symfoniska repertoaren har Tobias Ringborg utforskat med orkestrar såsom Kungliga Filharmonikerna (bl a vid Nobelprisutdelningen i december 2011), Sveriges Radios Symfoniorkester, symfoniorkestrarna i Göteborg, Malmö, Helsingborg, Norrköping (bl a orkesterns 100-årsjubileum 2012 med Beethovens symfoni nr 9), Århus, Odense och Kristiansand, samt Själlands/Tivoli Symfoniorkester. 2005 begick han sin London-debut, med English Chamber Orchestra i Barbican Hall, både som solist och dirigent.

2010 spelade han även in sin första opera på skiva – belcantooperan Cristina Regina di Svezia, ett mästerverk från 1849 av Jacopo Foroni, med kör och orkester från GöteborgsOperan (Sterling).

Säsongen 2014/2015 innehöll bl a Rossinis Greve Ory vid Malmö Opera, Mozarts Figaros bröllop vid Norrlandsoperan, Verdis Trubaduren vid Scottish Opera samt konserter och skivinspelningar med Kungliga Filharmonikerna, Orchestra of Opera North, Århus Symfoniorkester samt Dalasinfoniettan, där han 2015 avslutar ett treårigt förordnande som chefdirigent. Framöver väntar bl a Turandot i Dalhalla, Tosca vid New Zealand Opera, Kärleksdrycken vid Opera North samt Idomeneo vid Garsington Opera.

2010 tilldelades Tobias Ringborg Herbert Blomstedts dirigentpris av Kungliga Musikaliska akademien, och 2011 invaldes han som ledamot i samma akademi.

 

Aktuella, tidigare och kommande engagemang

 Maj-Jun 17 AniaraDirigentMalmö Opera, Malmo
 Dec 16-Jan 17 FedoraDirigentKungliga Operan, Stockholm
 Okt 16 Le nozze di FigaroDirigentScottish Opera, Glasgow
 Aug 16 I puritaniDirigentDen Jyske Opera, Aarhus
 Jun-Jul 16 Idomeneo re di CretaDirigentGarsington Opera
 Feb 16 L’elisir d’amoreDirigentOpera North, Leeds
 Nov 15-Jun 16 La bohemeDirigentKungliga Operan, Stockholm
 Sep 15 ToscaDirigentNew Zealand Opera, Auckland
 Aug 15 TurandotDirigentDalhalla Opera Festival
 Maj 15 Il trovatoreDirigentScottish Opera, Glasgow
 Feb-Mar 15 Le nozze di FigaroDirigentNorrlandsOperan, Umeå
 Nov 14-Jan 15 Le comte OryDirigentMalmö Opera, Malmo
Feb 14 MacbethDirigentOpera North, Leeds
Nov 13-Jan 14 L’elisir d’amoreDirigentGöteborgsOperan
Apr 13 Madama ButterflyDirigentNew Zealand Opera, Auckland
Dec 12-Feb 13 Die FledermausDirigentDen Norske Opera, Oslo
Sep-Okt 12 Don GiovanniDirigentOpera North, Leeds

 Läs mer

Kungliga Operan

Operabase

Artist Management  Artist Management

Web-site

Intervju med Tobias Ringborg i OV-Revyn Operavännerna vid Kungliga Operan i Stockholm November 2008

Tobias är den av våra dirigenter som kanske är mest ute i hetluften just nu, med otaliga engagemang både inom och utom landet, senast som dirigent för Puccinis Tosca på Skäret och Cristina di Svezia på Confidencen i Stockholm. Under säsongen 2008/2009 har han haft och ska dirigera konserter med olika symfoniorkestrar i Stockholm, Malmö, Aarhus, Helsingborg. I mars gör han sin brittiska operadebut med Così fan tutte på Scottish Opera i Glasgow.

Vi träffar paret Ringborg – Paulsson på ett kafé i Stockholm och inser ganska direkt att myten om dirigenten som demon, myntad för personligheter som Herbert von Karajan och Sixten Ehrling nu kan sopas under mattan, i alla fall vad gäller Tobias, som för oss utanför branchen verkar stå ljusår från utskällningar, brutna taktpinnar och raseriutbrott när han jobbar. Han dricker choklad med vispgrädde och förklarar att hans motto är att ha total kontroll över sitt arbete, och det gäller från första repetitionstonen. – A och O i det här jobbet är en stark musikalisk vilja och att kunna planera och planera om. Om en sångare inte mår bra måste orkestern ta hänsyn till det.

Violinist

Tobias har en lång bana som violinist bakom sig och var ett mer eller mindre mozartianskt underbarn: han var bara tre år då han började spela och han kom som femtonåring in på Musikhögskolan. Han har senare studerat på bl.a. Juilliard School i New York samt för berömda mästare som Igor Ojstrach, Klaus Hertel, Herman Krebbers och Igor Ozim. Som violinist har han uppträtt världen över vid olika konserter och han har spelat in ett tjugotal skivor med kammarmusik och violinkonserter.

– Men senare insåg jag att det var dirigent som jag ville bli, förklarar Tobias, som inledde den karriären för åtta år sedan. Han vann i juni 2000 en dirigenttävling i Helsingborg och har framträtt med i stort sett alla svenska orkestrar, ofta i den dubbla rollen som solist och dirigent.

I Stockholm har han dirigerat olika operaverk som Bohème, Carmen, Tosca, Manon Lescaut, Trollflöjten och Don Carlos. Han har också gästspelat vid NorrlandsOperan, Värmlandsoperan, Malmö Opera samt i Norge och Danmark. För två år sedan inledde han ett samarbete med Helsingborgs symfoniorkester och har bl.a. dirigerat uruppförandet av Sven-David Sandströms symfoni nr 3, Kärlekens fyra ansikten.

Även Tobias bröder Patrik, Rasmus och Pontus är musikaliska. Alla fyra började tidigt med musik och kvartetten uppträdde i späd ålder i olika sammanhang. Vilket alla utom Pontus fortsatt med och med stor framgång. Patrik är idag dirigent med världsrykte och har över 70 operor på repertoaren. Han är nu Generalmusikdirektor vid Staatstheater i Kassel. Rasmus är sångare och har just gått ut Operahögskolan.

Pulten

Att Tobias fortfarande står på pulten är faktiskt lite av en Guds försyn. För några år sedan ramlade han under en repetition och bröt dels högra handleden, dels vänster armbåge. Vilket kunde, om oturen varit framme och skadorna inte läkt ordentligt, satt stopp för hela hans karriär: – Men det läkte förvånansvärt fort och idag är jag helt återställd, säger han.

Ur OV-Revyn (2008) – Operavännerna vid Kungliga Operan © Artikelförfattarna Ann Löfberg och Leif Nilsson och OperaVännerna vid Kungliga Operan

Om du efter att läst denna intressanta artikel önskar bli medlem hos Operavännerna vid Kungliga operan i Stockholm har du här en direktlänk till föreningens hemsida

Sammanställt av Mogens H Andersson

Related posts