Top Hat på Malmö Opera 2015 – musikal med skönsång

Top Hat på Malmö Opera 2015 - musikal med skönsång Top Hat på Malmö Opera musikal - med skönsång
79 / 100

Top Hat: Det är populärt eller ligger i tiden att göra musikal  av de kända amerikanska kompositörerna från 1920- och 1930-talet och deras verk. Först ut på våra breddgrader var  George och Ira Gershwin´s  Crazy for you  på Det Ny Teater i Köpenhamn och som samtidigt med Top Hat har premiär på GöteborgsOperan.

Top Hat på Malmö Opera 2015 – musikal med skönsång

Top Hat bygger på filmen med samma namn och har Irving Berlin som kompositör. Det är musik som har hög igenkänningsfaktor och det är ju också helt nödvändigt med den enkla och förutsägbara handlingen.

Föreställningen börjar med ett dans- och steppnummer av hög internationell klass och första akten slutar med ett ensemblenummer av likaså hög klass. Dessemellan  imponerar huvudpersonerna och ensemblen i olika dansnummer.

Kostymprakten  imponerar med elegans och tidsenlighet men det verkar onekligen som pengarna har lagts på kostymkontot i stället för att fördelas på scenografi och kostym.

Scenografiskt är det ganska sparsmakat, men fyllt av olika tidsmarkörer från en tid som egentligen inte fanns annat än möjligtvis i  Hollywood.

Efter paus

Efter paus lyfter föreställningen och det beror sannolikt på kombinationen av erfarna teaterskådespelare med Pia Johansson, Lennart Jähkel och inte minst Johannes Brost, musiken och Malmö Operakörs gedigna insatser.  Här kan nämnas Li Marina Gustavsson och Patrik Forsman som  jag tydligt kunde urskilja.

Nu  njuter jag för första gången av högklassisk sång, men också av Christopher Wollters insatser som modeskaparen Alberto Beddini som hela tiden tycks sätta sig själv i centrum inte minst sceniskt och sångligt.

Calle Norlén

Andra akten är fylld av väl fungerande talrepliker och det är också tydligt att det är Calle Norlén som är upphovsman. Det fanns också en del  roliga scener till exempel flygscenen som gjordes med i grunden rätt enkla medel men det blev ändå mycket lustfyllt. Johannes Brost lyckas ju också bra med att avrunda upplösningen på historian!

Sammanfattningsvis är det några väl spenderade timmar på Malmö Opera och jag lämnar salongen med ett leendepå läpparna…

Om föreställningen

Sett föreställningen den 11.9.2015

Upphovspersoner

Musik och sångtexter: Irving Berlin| Bearbetning för scen: Matthew White & Howard Jacques|Orkestering och arrangemang: Chris Walker|Utökad orkestrering: Julian Bigg & David White|Översättning: Calle Norlén|

Kreativt team

Scenografi & kostym: Charles Koroly
Ljusdesign: Patrik Bogårdh
Ljuddesign: Jonas Johansson
Koreografi: Roine Söderlundh
Steppkoreografi: Roine Söderlundh, Magnus Lundgren, Sindre Postholm
Regi: Sissela Kyhle & Roine Söderlundh
Dirigent: Julian Bigg

Medverkande

Jerry Travers: Sindre Postholm
Dale Tremont: Linda Olsson
Horace Hardwick: Lennart Jähkel
Madge Hardwick: Pia Johansson
Bates: Johannes Brost
Alberto Beddini: Christopher Wollter
Malmö Operaorkester
Malmö Operakör

Ensemble

Denise Holland  Bethke, Kitty Chan, Miles Hoare, Michael Jansson,  Emelie Lissmatz Johnsson,  Sara Lehmann, Magnus Lundgren, Frank Sehlstedt, Nikola Stankovic, Linnea Stenbeck, Jacob Walleberg, Ulrika Ånäs

Läs mer  (Premiärföreställningen)