Tosca nypremiär på Operaen

Tosca på Det Kongelige Teater Operaen - synopsis Tosca på Det Kongelige Teater Operaen - synopsis

Hur många gånger kan jag se och njuta av Tosca? Hur många gånger som helst! Det är ett operaverk som har allt som en fin operaupplevelse skall kännetecknas av: dramatik, intensitet, ljuvliga melodier, tre sångargestaltningar av en baryton, sopran och tenor och ytterligare några solistinsatser.

En orkester och kör i toppform och en dirigent som förstår innebörden av framförallt tempo, men också den dramatiska och smeksamma orkesterklangen.

Tosca tillhör också den s k repertoaroperan och tillhör en av de mest spelade verken i operahistorien även om kritikerna inte gillade den första uppsättningen.

Den förra Tosca-uppsättningen var på “plakaten”, tror jag  i tjugofem år , innan den ersattes 2006 av den nu aktuella versionen av Peter Langdahl. Innan dess hann jag med att se en av de sista föreställningarna i  John Laursen/Holger Boland´s  uppsättning.

Den nu aktuella versionen har jag sett några gånger och i går var det åter dags igen, men på grund av mitt operaresande missade jag repremiären den 12.10.2014.

Det hade funnits tillfällen att uppleva föreställningen tidigare än  i går men jag bestämde mig tidigt för att jag helst ville se en föreställning med den italiensk-brasilianske tenoren Thiago Arancam, som jag tidigare har upplevt i samma parti på Kungliga Operan i Stockholm.

Tosca sjungs av två sångarlag eller egentligen med två Cavaradossi´s utöver Thiago Arancam också den italienske tenoren från Bornholm Niels Jörgen Riis och Scarpia alternerar mellan Johan Reuter, John Lundgren och Anoosha Golesorki. Angelotti sjöngs av Morten Staugaard och Morten Lassenius Kramp.

Tosca sjöngs av den rolldebuterande Ylva Kihlberg och det var den egentligen huvudorsaken till att jag ville själv få återuppleva Tosca

Uppsättningen har genomgått vissa förändringar sedan första premiären och det är det kanske inte något större fel i, men själv hade jag ju gärna sett att man hade behållit den ursprungliga intakt.

Det blir delvis ett annat fokus i föreställningen och framförallt upplever jag att ljussättningen är annorlunda, men framförallt är det stora skillnader i det sceniska skeendet.

I sin nya skepnad har uppsättningen nu har getts en mer filmisk gestaltning och det är säkert med avsikt för att kunna intressera en ny och yngre publik i operans underbara värld.

Musikaliskt var det som vanligt en bra upplevelse, även om jag inte gillade dirigentens ledning fullt ut och särskilt i slutet av första akten, men Det Kongelige Kapel kan spela med eller utan dirigent.

Sångsolisterna var som vanligt mycket bra och på herrsidan imponerade framförallt Per Bach Nissen som Sakristanen och Angelotti, Morten Lassenius Kramp, men hit räknar jag också Bengt-Ola Morgny´s  Spoletta vilka  gjorde  korta men utmärkta insatser.

Till föreställningens höjdpunkter räknade jag  naturligtvis Ylva Kihlberg, Thiago Arancam och John Lundgren respektive insatser. De dominerar föreställningen och kompletterar varandra helt utmärkt såväl sceniskt som sångligt  och det är ju precis som det skall vara.

Operakören, Det Danske Drengekor gjorde som vanligt en njutbar och säker insats, men också herdepojken Adam Carl Rischel  från Köbenhavns Drengekor, gjorde en berörande insats.

Även om jag gillade den första uppsättningen bättre så är denna version att rekommendera inte minst för de utmärkta sånginsatserna och det finns ju ingen anledning att tro att övriga solister skulle vara sämre.

I den kungliga logen satt Prinsgemalen prins Henrik och om det kan skyllas på hans närvaro att föreställningen blev nästan en halv timme längre än enligt uppgifter i programbladet vet jag inte säkert, men självklart hade prinsen ingen del i att den extrainsatta bussen till Hovedbanegården krockade med en personbil som också var på väg ut från Operaens parkeringsplats, men det gjorde att jag inte var hemma förrän en bra bit efter midnatt. Tur att jag inte behöver gå till arbetet några timmar senare.

Om föreställningen

Sett föreställningen den 12.11.2014 på Operaen i Köpenhamn

Upphovspersoner

Musik: Giacomo Puccini|Libretto: Giuseppe Giacosa och Luigi Illica efter Victor Sardous skådespel.

Kreativt team

Musikalisk ledelse: Ivan Anguélov
Regi: Peter Langdahl / Sören Kjaer
Scenografi och kostymdesign: Karin Betz
Ljusdesign: Jesper Kongshaug

Medverkande

Floria Tosca: Ylva Kihlberg
Mario Cavaradossi: Thiago Arancam
Scarpia: John Lundgren
Angelotti: Morten Lassenius Kramp
Sakristanen: Peter Bach Nissen
Spoletta: Bengt-Ola Morgny
Sciarrone: Ole Jegindö Norup
En fångvaktare: Martin Hatlo
En herdepojke: Adam Carl Rischel

Läs mer

  • Lars-Erik Larsson i Skånska Dagbladet har recenserat nypremiären