Tosca -Svenska Operan – synopsis

IMG_0055

Tosca -Svenska Operan – synopsis

Kompositör och librettister

Musik: Giacomo Puccini |Text: Giuseppe Giacosa och Luigi Illica, efter ett skådespel av Sardou

Libretto

Här kan du hämta librettot till Tosca på italinska eller/or ESPANOL eller/or DEUTSCH eller/or IN ENGLISH eller/or FRANÇAIS

Premiär

Premiären av Tosca ägde rum i Teatro Costanzi, Rom den 14 januari 1900. Svensk premiär i Stockholm, Operan den 15 februari 1904.Sett föreställningen: 8.05.2010 Svenska Operan

Produktionsteam

|Dirigent: Miguel Ramos |Regissör: Märit Bergvall |Scenografi: Elinor Weman|Kostym: Märit Bergvall|Ljusdesign: Uppgift saknas|

Operaroll, rösttyp och sångare

Roll Rösttyp Sångare
Floria Tosca,uppburen sångerska sopran Margareta Ridderstedt
Mario Cavadarossi,målare och restauratör tenor Sonny Wallenthin
Baron Scarpia,partipamp och chef för den hemliga polisen baryton John Erik Eleby
Angelotti,politisk fånge på flykt baryton Göran Enegård
Sakristanen, vaktmästare i kyrkan baryton Dag Ridderstedt
Spoletta,gruppchef vid hemliga polisen tenor Mark Bartholdsson
Sbirro, hemlig polis  basbaryton Tomas Öhman
Dissidenten sopran Elsa Ridderstedt

VI BEFINNER OSS ETT LAND INTE LÅNGT HÄRIFRÅN. DET ÄR KANSKE TIDIGT 7O-TAL.POLITISKT FÖRTRYCK RÅDER ALL OPPOSITION KVÄSES.OLIKTÄNKANDE FÄNGSLAS. DET ENDA TILÅTNA POLITISKA PARTIET HAR ALL MAKT PARTIET KONTROLLERAR ALLA SAMHÄLLSFUNKTTONER, INKLUSIVE DET RELIGIÖSA UTÖVANDET. ALLA MEDBORGARE TITULERAS “KAMRAT” OCH ÄR JÄMLIKA VISSA MER ÄN ANDRA…

AKT l

– I DEN ÖDELAGDA KYRKAN

Det är på eftermiddagen. En politisk fånge, Angelotti, dömd för att ha lett ett folkligt uppror, har just rymt och tar sin tillflykt till en kyrka som renoveras i sakta mak. Hans syster är ingift i släkten Attavanti, som sedan urminnes tider haft ett eget sidokapell i kyrkan. Här har systern gömt förklädnad åt sin bror. Han går in i kapellet samtidigt som Sakristanen,chefvaktmästaren i kyrkan, dyker upp för att än en gång konstatera att målaren Cavaradossi, som är anställd för att renovera konstverken i kyrkan, inte är på sin plats… vaktmästaren passar på att snoka bland konstnärens skisser och tror sig hitta något komprometterande när plötsligt Cavaradossi infinner sig. Sakristanen ifrågasätter valet av motiv men ger sig till slut av efter att ha delat ut ytterligare förmaningar.

När Sakristanen gått hör Cavaradossi ljud från kapellet och känner strax igen Angelotti. Han lovar denne hjälp att gömma sig hemma i sin villa. De bestämmer att ses senare under kvällen, men blir avbrutna av att målarens stora kärlek, den uppburna sångerskan Floria Tosca, dyker upp. Angelotti tvingas gömma sig i kapellet och Cavaradossi ger honom sin matsäckskorg.

Tosca berättar i förtäckta ordalag att hon planerat deras gemensamma flykt just i kväll, vilket ställer till det för Cavaradossi som hamnar i lojalitetskonflikt. Men Tosca blir förvånad när hans entusiasm uteblir, därtill misstänksam när hon ser ett polaroidfoto på Maria Attavanti, Angelottis blonda syster. Cavaradossi har sett henne besöka kyrkan och använt henne som inspiration i restaurerandet av ett madonneporträtt. Men den mörka och brunögda Tosca uppskattar inte att Madonnan gjorts blond och blåögd…

När väl Tosca gett sig av kan Angelotti komma fram ur sin gömma. En kanonsalva avslöjar att hans flykt har upptäckts och han lämnar kyrkan tillsammans med Cavaradossi.

Det ska bli körövning i kyrkan. Körmedlemmarna släntrar in och några av dem delar ut flygblad om ett underjordiskt möte som ska hållas senare i veckan. Sakristanen återvänder samtidigt till kyrkorummet bara för att återigen upptäcka Cavaradossis frånvaro. Vaktmästaren är uppfylld av nyheten att chefen för den hemliga polisen, Scarpia, har utnämnts till general och partichef och har snabbt skrivit en hyllningstext som han delar ut till kören att öva på.

De hinner knappt börja öva förrän Scarpia och hans mannar dyker upp i sin jakt på Angelotti. Alla i kyrkan kroppsvisiteras och förhörs. Scarpia finner tre spår: ett radband, den tomma matsäckskorgen och en näsduk med Attavantis släktvapen.Plötsligt återvänder Tosca. Scarpia är känd för att ha aptit på kvinnor och Tosca står högt på hans prioritetslista. Han lurar henne att tro att Attavantis näsduk har upphittats vid porträttet, varvid Tosca, som kom tillbaka till kyrkan för att tala klarspråk med Cavaradossi om deras flykt, blir svartsjuk och lämnar kyrkan i förtvivlan för att bege sig till Cavaradossis villa.

Scarpia beordrar sin närmaste man, Spoletta, att skugga henne för att se om de kan hitta Angelotti och Cavaradossi tillsammans. Han njuter av tanken på att snart lägga ner ännu en erövring. När folket ser honom försvinna ur kyrkan visar de sin beslutsamhet att göra motstånd.

AKT 2

– TIDIG KVÄLL PÅ SCARPIAS KONTOR

Scarpia planerar att fånga in såväl Angelotti som Cavaradossi för att sedan hänga dem. Därefter ska han lägra den attraktiva Tosca. Hon har sedan tidigare engagerats att sjunga en hyllningskantat på kvällen, efter vilken hon fått order om att infinna sig på Scarpias kontor. När Tosca kommer har redan Cavaradossi arresterats av Spoletta.Då hon tidigare på dagen kom till villan hade hon fått reda på hur det hela låg till med Angelottis flykt, och att denne för säkerhets skull skulle gömma sig i brunnen i målarens trädgård. Cavaradossi uppmanar henne att hålla tyst om vad hon vet. Men när han tas in på förhör brister allt för Tosca: hon offrar Angelotti för att tortyren av hennes älskade ska upphöra.

När Cavaradossi släpas in på kontoret går Toscas svek upp för honom. Samtidigt kommer uppgifter om att en agent har rapporterat om en planerad kupp i huvudstaden. Det hör Cavaradossi, som gör trotsiga utfall mot Scarpia. Han förs åter bort och Tosca lämnas ensam med Scarpia. Hon vädjar för sin älskade och Scarpia går till slut med på att låta “avrätta” Cavaradossi med lösa skott så att Tosca och han sedan ska kunna lämna landet. Motvilligt accepterar Tosca Scarpias villkor: att ge sig åt honom här på kontoret! Tosca kräver att fä en passersedel som garanterar fri lejd efter skenavrättningen. Samtidigt bestämmer hon sig för att döda Scarpia. Hon tror sig få bekräftat att Scarpia ger order om att avrättningen bara är ett skådespel. Vad Scarpia beordrar är att han ska avrättas “som vi gjorde med Palmieri”. Men Tosca tror att allt har ordnat sig och dödar Scarpia med dennes egen fruktkniv.

AKT 3

– MITT I NATTEN I STADENS UTKANTER

Några dissidenter i motståndsrörelsen har samlats för att genomföra en aktion. En av dem sjunger en förbjuden gammal frihetssång. De får dock lägga benen på ryggen när en patrull från hemliga polisen anländer. Med sig har de Cavaradossi, som strax ska avrättas. En av poliserna lämnas att vakta honom och han tvingas skriva på en bekännelse för att i gengäld få möjlighet att skicka en sista hälsning till sin Floria. Han betalar också en muta, det enda som återstår honom av världsligt värde: en ring.

Tosca, som genom passersedeln fått tillstånd att träffa sin Mario, anländer och berättar om planen på att skjuta honom med lösa skott. Cavaradossi är full av beundran för vad hans Tosca har gjort: den förhatliga Scarpia är borta för alltid tack vare henne. Och han är räddad…. eller?

Gryningen börjar anas. Innan avrättningspatrullen anländer talar Tosca och Cavaradossi om hur de ska måla och sjunga i en bättre framtid, där, på andra sidan havet, där ska de finna lyckan och friheten…

Till slut står de där. De förhatliga representanterna för ett orättfärdigt och omoraliskt system. Men som tack vare Toscas list ändå ska genomföra den teaterpjäs som en skenavrättning innebär.Och Cavaradossi, instruerad av sitt livs kärlek i konsten att falla naturligt på scen, ska göra sitt bästa för att dö så naturligt som det bara går.

swish