Trappen till helvede på Takkelloftet

Trappen till helvede på Takkelloftet
trappentillhelvedethetrainbrittlindemann
Trappen till helvede på Takkelloftet – Bild: Britt Lindemann

Trappen till helvede på Takkelloftet

Premiär på Takkelloftet 23.3.2015

Musik: Søren Siegumfeldt|Texter: Dikter av Sophus Claussen dansk diktare som levde  mellan 1865-1931 bearbetade av Ebbe Knudsen. 

Trappen till helvede – en dansk Peer Gynt och belcanto på danska

Avgångsklassen på Operaakademiet, tillsammans med några förstaårs elever presenterade häromkvällen en nyskriven dansk opera Trappen till helvede. Operan bygger på dikter av Sophus Claussen från samlingen Djävlerier från 1904.

Både diktare och kompositör är för mig helt okända även om jag min vana trogen har läst in mig för att få en bakgrund till verket.

Det har dock inte varit möjligt för mig att varken läsa diktsamlingen eller lyssna på musiken, men i ärlighetens namn har jag inte heller ansträngt mig särskilt mycket. Det är inte fel att få en operaupplevelse som jag är mer eller mindre oförberedd på.

Historian handlar om en ung man och hans kärleksbekymmer, men också tre unga mäns resor och eskapader under en resa till kontinenten och Paris i synnerhet.

När jag sitter i salongen får jag det bestämda intrycket att det är två erfarna män som leder en tredje ung oerfaren man, med kärleksbekymmer, in i olika äventyr med prostituerade. Till slut återvänder den unge mannen till Saxköping och börjar leva ett vanligt liv med sin älskade.

Enkelt uttryckt kan handlingen beskrivas som en dansk Peer Gynt, alltså med en handling förlagd till sent 1800-tal, men med nutida musik och med inslag av filmmusik och jazzinfluerad.

Med små enkla medel får sångarna fart i föreställningen och längst fram på scenen går ett äldre lok med två vagnar fram och tillbaka då och då. Scenskiftet går till genom att man använder sig av olika ut och ingångar i lokalen.

Det utmärkande för föreställningen är först och främst sånginsatserna och det känns lite orättvist att särskilt framhålla någon av sångarna, men om jag ändå skulle göra detta så är jag speciellt imponerad av Beate Mordal och Marcus Birgersson, men det är också en ren njutning att lyssna till Per Eriksson och Albin Ahl. Per Eriksson är bra från början medan jag först uppfattar Albin Ahl skönsång efter paus.

Samtliga sångare, ingen nämnd ingen glömd gör dessutom en väl avvägd scenisk insats, men det är jag ju van vid från tidigare föreställningar när OperaAkademiet är inblandad.

Det var en utmärkt operaupplevelse och du som är lite rädd för ny musik och att det sjöngs på danska behöver egentligen inte vara orolig eftersom Takkelloftet numera har fått en textmaskin, men tänk på att välja en plats inte på de första raderna. Annars kan du inte ta del av textmaskinen utan riskerar att få andra bekymmer på köpet

Recensioner

Gregers DH

Lars-Erik Larsson i Skånska Dagbladet

Produktionsteam

Regi och scenografi: Ebbe Knudsen

Dirigent: Martin Åkerwall

Medverkande

Beate Mordal, Lea Quortrup, Astrid Nordstad, Marcus Birgersson, Per Eriksson, Albin Ahl, Fredrik Rolin,Joel Kyhle, Eivind Kandal och Daniel Waade

Kammarorkester från DKDM och Syddansk Musikkonservatorium

Related posts