Trubaduren på Spegeln

Trubaduren Metropolitan Opera - synopsis Trubaduren Metropolitan Opera - synopsis
IL TROVATORE

IL TROVATORE

Trubaduren på Spegeln

Sett föreställningen på biograf Spegeln i Malmö 4.10.2015

Musik: Giuseppe Verdi| Libretto: Salvadore Cammarano/Leone Emanuele Bardare

Häromveckan öppnade säsongen 2015-16 på Metropolitan Opera i New York med G Verdi´s Il Trovatore eller Trubaduren som vi nog kallar verket för.

I lördags var det säsongspremiär för direktsändningarna från operahuset, på mer än 100 biografer anslutna till FHP:s digitala biografkedja.

Själv upplevde jag Trubaduren på reprisen på biograf Spegeln på söndagseftermiddagen. Det sägs att det är en opera med en invecklad och komplicerad handling, men det tycker jag egentligen inte alls. Grundhistorien är att två män älskar samma kvinna och att de slåss för vad de tror på olika sidor på samma sätt som de slåss om samma kvinna som dock bara älskar den ene.

Att de är jämngamla är ju inte så märkligt eftersom de ju faktiskt är bröder, men de har vuxit upp under helt olika omständigheter, greven i sin adliga familj och Manrico i en zigenarfamilj. Sedan följer den sedvanliga operahandlingen om kärlek, hämnd och båda huvudpersonerna dör, Leonora av en giftdos och Manrico avrättas enligt den sedens bruk.

I juni 2015 blev det känt att den siberiska barytonen  Dmitri Hvorystovsky hade drabbats av en hjärntumör för vilken han har genomgått behandling sedan dess.

Han mottags av ett ovationsartat jubel bara genom att visa sig på scen och även om jag förstår varför så känns det både besvärande och onödigt. Det är en amerikansk ovana, som jag väl känner till, men det är faktiskt första gången jag upplever detta i en föreställning från Metropolitan Opera och i dag  fick jag uppleva det två gånger.

I år firar man tio – års jubileum för operabio – sändningarna och detta tillsammans med mottagandet av Dmitri Hvorostovsky gjorde att detta tog lite av fokus från själva föreställningen. Dessutom fick vi uppleva överföringsproblem i utsändningen, men efter en kvart var problemen lösta.

Den ursprungliga  1400-talshandlingen hade flyttats fram till Napoleonkrigen fyrahundra år senare, men det påverkade inte min upplevelse i någon negativ riktning, men jag är inte säker på att det tillförde handlingen något heller.

Som Manrico fick vi uppleva den koreanske tenoren Younghoon Lee, som debuterade på The Met 2010 som Don Carlo i operan med samma namn. En i stort sett utmärkt insats, men han behöver nog arbeta med sitt sceniska uttryck framöver.

På grund av den tidigare skisserade bakgrunden blev Dmitri Hvorostovsky något av en huvudperson, men jag har svårt att bedöma hans insatser, men jag noterade den mörkade nyansen i hans röst, men om det beror på hans sjukdom eller är en naturlig röstutveckling kan jag inte avgöra, men jag tyckte om den.

Föreställningens stjärna får jag dock utan tvekan anse är Anna Netrebko som Leonora. Det är en insats som går från klarhet till klarhet och såväl det sångliga som det sceniska fungerade alldeles utmärkt både tillsammans med Dmitri Hvorostovsky, men framförallt med Younghoon Lee.

I fjärden akten levererar hon sina arior som helt kännetecknas av absolut världsklass och det är nästan som tiden stod stilla och jag bara önskade att hon skulle fortsätta att sjunga.

Dolora Zajick sjöng utmärkt och det är egentligen ganska svårt att tänka sig någon bättre Azucena, men det får jag nog börja på nu eftersom hon nu har sjungit sitt parti i tjugofem år.

Stefan Kocan´s Ferrando lämnade intet i övrigt att önska varken sceniskt eller sångligt.

Metropolitan Operakör visade som vanligt att också dessa tillhör den absoluta världstoppen samtidigt som de leverar ett mäktigt sceniskt uttryck föreställningen genom men särskilt i den s k Smideskören.

Operaorkestern gjorde som vanligt en förnämlig insats men då och då verkade det som dirigenten Marco Armiliato hade förlorat kontakten med sångarna, men nu är jag kanske orättvis och visst hade jag föresdragit min favoritdirigent, James Levine i diket.

Produktionsteam

Dirigent: Marco Armiliato

Producent: Sir David McVicar

Scenografi: Charles Edwards

Kostym: Brigitte Reifenstuel

Ljussättning: Jennifer Tipton

Koreografi: Leah Hausman

Recensioner

Lars Henriksson på Kulturen.nu

Medverkande

Leonora: Anna Netrebko

Azucena: Dolora Zajick

Manrico: Younghoon Lee

Greve di Luna: Dmitri Hvorostovsky

Ferrando: Stefan Kocan