Usher skräckopera på Folkoperan med Rickard Söderberg

Usher skräckopera på Folkoperan med Rickard Söderberg

Rickard Söderberg gör rollen som Läkaren i den nyskrivna skräckoperan Usher – en psykologisk rysare om vänskap, paranoia och förgörande familjeband baserad på Edgar Allan Poes novell. Operan påbörjades av Claude Debussy men har nu skrivits färdigt av den belgiska tonsättaren Annelies van Parys. Premiär den 14 februari.

Usher i Philippe Quesnes tolkning tar oss till ett nedgånget hus som för tankarna till de tongivande skräckfilmerna från 1980-talet. Vi bjuds in till ett orkestrerat kammarspel i ett hus över det vilar en förbannelse. Här bor syskonen Madeline och Roderick, som är de sista överlevande i den förr så mäktiga släkten Usher, helt isolerade från omgivningen. Förlamade av en oförklarlig skräck kämpar de för sin överlevnad. Frågan är vad rädslan och skräcken består av och vem som vinner på att rädslan inte lämnar huset Usher?

Idén att bearbeta och färdigställa Claude Debussys skräckopera Usher kommer från den belgiska tonsättaren Annelies van Parys som samarbetat med Folkoperans Marit Strindlund i ett antal projekt. Eftersom Folkoperan inte har resurser att ensamt beställa en opera presenterades idén om en samproduktion för Staatsoper Berlin, som firar Debussy-år 2018, och där föreställningen hade sin urpremiär i Berlin den 12 oktober 2018. Produktionen kommer att turnera vidare till Belgien, Holland och Frankrike.

Folkoperan är mycket glada över att visa detta nya verk av Annelies van Parys och Claude Debussy för den svenska publiken. Med sina skimrande, färgrika och transparenta klangvärldar är van Parys en samtida arvtagare till Debussy samtidigt som hon bidrar med en tydlig egen röst, säger Marit Strindlund.

Medverkande 

På Folkoperans scen ser vi Rickard Söderberg som Läkaren, Ola Eliasson som Roderick Usher, Alexandra Büchel som Madeline Usher och Olle Persson som Vännen.

För regi, scenografi och ljus står Philippe Quesne som gjort sig ett namn på den moderna teaterscenen i Europa. Han är konstnärlig ledare på Nanterre-Amandiers Centre Dramatique Nationale utanför Paris och hans uppsättningar kombinerar ofta tunga samhällsfrågor med absurdistisk humor.

För den musikaliska ledningen står Marit Strindlund, musikalisk ledare/chefdirigent på Folkoperan.

Annelies van Parys (f. 1975) är redan en av de mest väletablerade unga tonsättarna i Europa med beställningar från bland andra the Royal Concertgebouw Orchestra och Belgian National Orchestra. Hennes musikdramatiska verk har bland annat spelats på Deutsche Oper och Flemish National Opera.

Den franske kompositören Claude Debussy (1862 – 1918) representerar övergången mellan den senromantiska musiken och 1900-talets moderna musik. Edgar Allan Poe som ofta kallas för science fiction-genrens urfader lär ha varit Debussys favoritförfattare.

Utdrag från recensioner efter Berlinpremiären

…a thrilling new opera…There’s a touch of Hitchcock and a lot of David Lynch in the visual aesthetic…Marit Strindlund conducts with a combination of coherence, order and sensuality that matches the score perfectly…” Financial Times
Resultatet är fantastiskt…Allt är bara rätt i denna iscensättning: sången, den klaustrofobiska klangen från orkestern, den dystra scenbilden liksom specialeffekterna med rökmoln och blixtnedslag som på många nivåer förstärker husets undergång…” Der Tagesspiegel (översatt)

Usher har Sverigepremiär på Folkoperan 14 februari 2019 där den spelas t.o.m. 10 mars.
En samproduktion mellan Staatsoper unter den Linden i Berlin och Folkoperan.

Related posts