Valkyrian stor succé på Kungliga Operan 2020

Valkyrian Valkyrian på Operan Play 2021
82 / 100

Valkyrian: Det blev fantastiska stående ovationer när aftonens dirigent visade sig vid applådtacket. Det blev också stort bifall efter de olika akterna speciellt efter första akten som ju egentligen är en lång kärleksakt. I rollen som Siegmund debuterade tenoren från Trelleborg, Joachim Bäckström och Sieglinde skulle egentligen ha sjungits av Cornelia Beskow, men på grund av en förkylning, som hade satt sig på hennes stämband, ersattes hon av en debuterande Sieglinde, sopranen från Värmland, Charlotta Larsson. Det gick bra!

Valkyrian stor succé på Kungliga Operan 2020

Valkyrian blev på flera plan en alldeles utmärkt operaupplevelse kanske den bästa av de olika uppsättningarna som jag har haft förmånen att uppleva under årens lopp?

Med handen på hjärtat är jag egentligen inte särskilt förtjust i denna uppsättning signerad makarna Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Möller.

Det är främst den scenografiska lösningen som jag kanske inte riktigt kan förlika mig med, men det är numera inget större problem nu sedan jag har lärt mig att blunda, när jag inte gillar vad jag ser.

Att sluta ögonen ger också en mycket starkare musikalisk och vokal upplevelse och det är ändå det primära , åtminstone för min del vid alla operabesök. Ju mer berörande det är desto bättre blir den sammanlagda upplevelsen.

Musikaliskt

Musikaliskt upplevde jag till en början att Hovkapellet, under ledning av den tyske dirigenten, Constantin Trinks, spelade för starkt, men ju längre föreställningen gick framåt desto bättre lät det. Som helhet vill jag ge det musikaliska framförandet en stark femma på en sexgradig skala.

För en fin upplevelse, här handlar det om en formidabel, magnifik operaupplevelse, är det musikaliska och vokala insatserna tillsammans  som utgör grunden.

Tenoren från Trelleborg

Som tidigare nämnts så debuterade tenoren från Trelleborg, numera medlem i solistensemblen på GöteborgsOperan, Joachim Bäckström i partiet som Siegmund tillsammans med sopranen Charlotta Larsson. Även om jag hade sett framemot att Cornelia Beskow skulle sjunga  Sieglindes parti, så är jag full av beundran för Charlotta Larssons inhopp!

Joachim Bäckström är som klippt och skuren för partiet och jag räknar utan tvekan hans insats som en av de främsta vokala insatserna som jag har upplevt.

Duetten med aftonens Brünnhilde, Iréne Theorin, var en formidabel insats både sceniskt och vokalt. Tillsammans svarade de här för en av föreställningens absoluta höjdpunkter.

Av vokala höjdpunkter fanns det gott om, men mer om dessa längre fram.

Hundings parti sjöngs som sig bör av Operans bas, Lennart Forsén och det gjorde han med en fullt godkänd insats även om jag upplevde hans drängars koreografiska insats lika fint.

En annan av föreställningens höjdpunkter är mötet mellan gudarna Wotan och hans hustru Fricka och den avslutande kyssen när överenskommelsen är nådd, den att Wotan inte skall hålla sin hand över Siegmunds öde, utgör den perfekta avslutningen.

Tredje akten inleds som du säkert känner till med Valkyrieritten och här lämnas  inget åt slumpen. Det låter helt enkelt fantastiskt med en kraftfull,samstämd klang och volym.

Scenen med Wotan och älsklingsdottern, Brünnhilde får högsta betyg i båda akterna men framförallt i tredje akten. Det är formidabelt och magnifikt och inte minst ytterst berörande och mycket trovärdigt. Här levereras vokalprakt av sällan hört och upplevt magi.

Wotan

Wotan gestaltas av den amerikanske basbarytonen Greer Grimsley och här finns ingenting i övrigt att önska och han fungerar ypperligt tillsammans med våra internationella stjärnor, Katarina Dalayman och  allra bäst  med Iréne Theorin! Det är inspirerande och varmt med mycket kärlek och ömhet i nyckelscenerna!

Det blev en lång föreställning och det är svårt att så här dagen efter sammanfatta alla intryck, men en sak är helt säker vill du få en stor operaupplevelse i vår skall du inte  missa Valkyrian på Kungliga Operan!

Om föreställningen

Nypremiär 7.3.2020

Upphovsperson

Musik och text: Richard Wagner

Konstnärligt team

Dirigent: Constantin Trinks
Regi: Staffan Valdemar Holm
Scenografi & kostym: Bente Lykke Möller
Ljus: Torben Lendrop
Dramaturg: Stefan Johansson

Medverkande

Människor

Siegmund: Joachim Bäcksström
Sieglinde: Charlotta Larsson
Hunding: Lennart Forsén

Gudar

Wotan: Greer Grimsley
Fricka: Katarina Dalayman

Valkyrior

Brünnhilde: Iréne Theorin
Helmwige: Angela Rotondo
Gerhilde: Emma Vetter
Ortlinde: Sara Olsson
Waltraute: Tuija Knihtilä
Siegrune: Monika Mannerström Skog
Rossweise: Susann Végh
Grimgerde: Klementina Savnik
Schwertleite: Kristian Martling

Kungliga Hovkapellet

Mer att läsa