På söndag invigs den “nya” orgeln i Limhamns kyrka, men först var det konsert med den malmöbaserade sopranen Eva Rydén Med titeln Wagner goes to church sjöng Eva Rydén några berömda arior från Richard Wagners kända verk Tannhäuser, “Ringen” och Tristan och Isolde. Kring orgeln finns det en historisk intressant historia som du kan läsa mer om i Limhamnskyrkans kyrkomagasin Genombrottet. Orgeln har ursprungligen använts i utbildningssammanhang och har stått på Musikaliska Akademin vid Nybroviken i Stockholm.
Wagner goes to church konsert med Eva Rydén 2019
Det blev en annorlunda musikupplevelse nämligen att sitta i ett kyrkorum och ha blicken riktad framemot altaret och utan möjlighet att se varken sångerskan eller ackompanjatörerna. Dessutom blev vi tillsagda att vi skulle avstå från att applådera tills de medverkande kom ner från orgelläktaren.
Det är en situation som är svår att vänja sig vid, eftersom applåder är en viktig del i att visa sin uppskattning men också viktigt för den egna upplevelsen.
Det var varmt i bänkraderna, men jag kan helt enkelt tänka mig att det var ännu varmare på orgelläktaren. Störst problem hade förmodligen sopranen Eva Rydén och orgelackompanjatörerna , Maria Wallin och Thomas Wallen.
Det blev alltså en något annorlunda musikalisk upplevelse, men på framförandet finns det absolut inget att anmärka på om jag nu inte skall nämna inledningen av orgelspelet som jag inte kände mig riktigt bekväm med.
Vokalt finns det inget i övrigt att önska och valet att börja med Brünnhildes hälsningsång från Valkyrian kändes som en utmärkt inledning.
Tredje stycket från Tannhäuser gav musiken den andliga inramningen som jag sällan upplever med en orkester i bakgrunden. Mycket vackert och precis så gripande som krävs.
Höjdpunkten i konserten räknar jag både det musikaliska och vokala framförandet av början och slutet av Tristan och Isolde till.
Avslutningsvis blev det en alldeles utmärkt musikalisk upplevelse, en torsdagskväll, i slutet av augusti.