Wainrights Prima Donna succé på OperaVision 2020
Nu är Wainrights första opera Prima Donna från Kungliga Operan i Stockholm tillgänglig via Operavision.Premiären skedde med föreställningen i går dvs den 5 november. Det är som jag har förstått det en covid- 19 anpassad orkesterversion.
I en våning i 1970-talets Paris planerar en falnad operastjärna sin revansch. Hennes karriär fick ett abrupt slut under en traumatiserande kväll sex år tidigare, och nu är frågan: kommer rösten och nerverna att hålla för en värdig återkomst i rampljuset? Medan vår diva försöker vrida tiden tillbaka och upprätthålla sitt glansfulla liv i hemmets avskildhet, tycks världen utanför försvinna allt längre bort. Ett besök av en journalist väcker en förhoppning om att hennes tid inte är förbi. Men kan hon övervinna sina demoner?
Prima Donna är indieikonen och operaälskaren Rufus Wainwrights hyllning till den romantiska operakonsten. Verket, som är hans första opera, fick sin urpremiär på Manchester International Festival 2009 och har sedan dess spelats av flera operahus.
Efter premiären skrev The Times att Prima Donna är »en kärlekssång till opera, genomdränkt i den ständigt återkommande operatematiken kring förlust, förräderi, villfarelse och nostalgi«. Prima Donna är en Maria Callas-inspirerad berättelse om den självförbrännande divan och vårt omättliga behov av att hylla och håna henne.
Själv såg jag föreställningen första gången när den gick på Sadlers Wells i London våren 2010. Jag var i London på ett par dagars besök i syfte att få uppleva föreställningen på Sadlers Well och när jag skulle resa hem blev jag kvar i London under ytterligare fem dagar på grund av att alla flyg var stoppade på grund av det s k askmolnet över Island.
Från min upplevelse 2010 minns jag inte så mycket, och orsaken till detta ligger mycket i att jag inte kan hitta mina noteringar från föreställningen. Från början trodde jag att recensionen var publicerad på Kulturbloggen, där jag under några år publicerade mina inlägg, men tyvärr hittar jag den inte där heller.
I går kväll blev det en mycket fin upplevelse och det gäller både sceniskt och musikaliskt.Solistinsatserna var mycket fina och över det hela imponerade det sceniska där var oh en bidrog till det utmärkta resultatet och inte minst de två tysta medverkande Sophie och Francois vilka gestaltades av Nadja Sjöström och Ruben Lundström.
Briljanta vokala insatser levererades i tur och ordning av den medverkande kvartetten sångare.
Jeremy Carpenter lyste som Philippe och det var aldrig någon tvekan om vem som bestämde här.
Imponerade gjorde också tenoren Conny Thimander, som helt enkelt går från klarhet till klarhet. Det är hans unika förmåga att leva sig in i rollen och kombinationen av tenoralprakt.
Bäst på plan var utan tvekan Elin Rombo, men mest imponerad blev jag egentligen av den norska koloratur-sopranen Beate Mordal som i början av andra akten var helt enkelt lysande!
Föreställningen kan du se via Operans Play-kanal fr o m den 28 november, men du kan redan nu se föreställningen via Operavision
Om primadonna
Prima donna, eller primadonna, italienska för “första damen”, är en term ursprungligen använd i operakompanier. Termen användes som titeln för ensemblens främsta stjärna, den som skulle ha de främsta rollerna. Det var vanligen, men inte nödvändigtvis, fråga om en sopran. Motsvarande term, dock betydligt mindre använd, för den manliga motsvarigheten, vanligtvis en tenor, var primo uomo.
Framstående primadonnor har ofta fått operaentusiaster att gå ihop i rivaliserande “klackar”, som håller en sångerska framför en annan. En av de mest kända rivaliteterna är den mellan anhängarna till de båda sopranerna Maria Callas och Renata Tebaldi, trots att de två sångerskorna faktiskt privat var vänner. I modern tid har termen prima donna nästan blivit synonym med diva och används som benämning för uppskattade kvinnliga operasångerskor, särskilt sopraner.
Konstnärligt team
Medverkande
Kungliga Hovkapellet