Written on Skin, en nyskriven opera, blev en minst sagt omtumlande operaupplevelse! Verket som är den engelske kompositören George Benjamin´s andra opera bygger på en medeltida berättelse, historian om Agnés och The Protector vars liv förändras när en ung man, illuminatören kommer in i deras liv. Den yttre ramen är det ett triangeldrama med dödlig utgång, som är förlagd i en sorts sjukhusmiljö och som utspelar sig i både dåtid och nutid.
Written on Skin – Kungliga Operan 2015
Livskamp – frigörelse
Written on skin handlar också om en undertryckt kvinnas livskamp eller mer korrekt uttryckt hennes frigörelseprocess och det är Pojken – The Boy, illuminatören som hjälper henne med processen.
I historian spelar också en trio änglar en avgörande roll främst för att stödja den medeltida berättelsen dock utan att ha vingar.
Written on Skin varar en och en halvtimme och ges utan paus och får väl närmast betraktas som en ytterst suggestiv berättelse och där det inte hade varit tänkbart med en inlagd paus.
Sceniskt och musikaliskt
Det är en oerhört stark såväl scenisk som musikalisk berättelse, men det är ju knappast en musik som jag skulle avlyssna på en cd-skiva hemma i favoritfåtöljen efter en lång dags händelser av olika slag.
Musiken är både dramatisk och suggestiv och ganska lätt att ta till sig trots att den är helt modern, men det är framför allt sångarnas sceniska och framförallt sångliga insatser som berör och imponerar.
Det är tre fantastiska röster, Elin Rombo´s sopran, Jeremy Carpenter´s baryton och countertenoren Bernhard Landauer, som kompletteras på alla plan av änglarna Marie och John dvs Susann Végh och Daniel Ralpsson, sopran respektive tenor.
Topp tio
Det är utan tvekan en av de bästa nyskrivna verken som jag har upplevt under min aktiva “opera-goers-period”! Det är också ett verk som jag förmodligen måste se mer än en gång för att kunna helt ta till mig, men mina intryck kommer säkert att mogna allt eftersom tiden får gå även om jag inte får möjlighet att uppleva föreställningen ännu en gång.
Om föreställningen
Upphovspersoner
Musik: Benjamin Britten
Text: Martin Crimp
Kreativt team
Regi: Kay Metzger
Scenografi/kostym/mask: Petra Mollérus
Ljus: Kay Metzger, Petra Mollérus och Martin Säfström
Videodesign: Martin Kemner
Dramaturg: Katarina Aronsson
I rollerna
The Protector: Jeremy Carpenter
Agnès, hans hustru: Elin Rombo
Angel 1 / The Boy: Bernhard Landauer
Angel 2/ Marie: Susann Végh
Angel 3/ John: Daniel Ralphsson
Dessutom medverkar i stumma roller:
Siw- Marie Andersson
Olle Bjurling
Oscar Rosberg
Nadja Sjöström
Mer att läsa
- Gunilla Brodrej i Expressen
- Bo Löfvendahl i SvD
- Claes Wahlin i Aftonbladet
- Ulrika Sandhill i Kulturmagasinet Kulturbloggen
- Om George Benjamin
- Kungliga Operan