Yana Kleyn sopran från Ryssland

Yana Kleyn sopran från Ryssland

Yana Kleyn inledde sin musikaliska karriär som pianist,men ändrade inriktning 2006 då hon valde att satsa på sången. Hon utbildade sig till sångerska vid Gnesin Academy of Music i Moskva, där hon tog examen 2009.Trots sin unga ålder har Yana Kleyn spelat flera stora roller, som Leonora i Trovatore, Tatjana i Eugene Onegin,Mimi i La Bohéme och Lisa i Pikovaya Dama, samtliga vid Benedetta Enterprise Theatre i Moskva.

Med rollen som Mimi i Opera på Skärets uppsättning av La Bohéme gjorde Yana Kleyn sitt första internationella framträdande som operasångerska.

Den ryska sopranen Yana Kleyn inledde sin musikaliska karriär som pianist, men ändrade inriktning 2006 då hon valde att satsa på sången. Hon utbildade sig till sångerska vid Gnesin Academy of Music i Moskva, där hon tog examen 2009. Trots sin unga ålder har Yana Kleyn spelat flera stora roller, som Leonora i Trovatore, Tatjana i Eugene Onegin, Mimì i La Bohéme och Lisa i Spader dam, samtliga vid Benedetta Enterprise Theatre i Moskva. Med rollen som Mimì i Opera på Skärets uppsättning av La Bohéme gjorde Yana Kleyn sitt första internationella framträdande som operasångerska.

Fyra frågor till den ryska sopranen Yana Kleyn som förbereder sig för att rolldebutera som Liù i Kungliga Operans nya uppsättning av Turandot. Hur känns det att vara på plats här på Kungliga Operan?

Det känns jättebra! Det är andra gången jag är här, min första roll var Michaëla i Carmen. Det här är ju min rolldebut som Liù och jag tycker väldigt mycket om det här operahuset och den här staden.

Det är fantastiskt att få uppträda i ett hus som har så mycket historia. Både Jussi Björling och Birgit Nilsson har ju sjungit här och de är stora idoler för mig. Jag känner mig hedrad att få sjunga med Nina Stemme som också är en stor idol, det ser jag verkligen fram emot. Vi har också en fantastisk tenor, Riccardo Massi, som sjunger Calàf.

Berätta lite om Liu

Rollen är en utmaning, Liù har ett stort hjärta och är villig att offra allt för kärleken till Calàf. Samtidigt gjorde Puccini hennes aria till operans lyriska centrum vilket sammanför hans nyare, mer moderna verk med de romantiska kompositioner han skrivit tidigare.

Du utbildade dig till pianist men byte sedan till sång, varför?

Jag kommer från en mycket musikalisk familj, min farmor är till exempel en känd sångpedagog i Moskva, så operavärlden var inte särskilt främmande för mig. Jag började spela piano vid fyra års ålder och när jag gick på universitetet började jag arbeta mer och mer med sångare. När jag var nitton började jag ta sånglektioner och efter ungefär ett år upptäckte jag att jag hade en bra operaröst och blev mycket intresserad av att sjunga.

Har du någon drömroll?

I framtiden skulle jag vilja utmana mig själv och sjunga Verdis och Puccinis stora hjältinnor som Leonora i Forza del Destino och Aida och även roller av Strauss och lyriska Wagnerroller som Elsa i Lohengrin och Eva i Mästersångarna i Nürnberg.

Aktuella och kommande engagemang

Donna Anna i Don Giovanni på Kungliga Operan i Stockholm oktober 2015 – april 2016
Mimi i La Boheme på Kungliga Operan i Stockholm november 2015 – juni 2016
Liù i Turandot på Kungliga Operan i Stockholm maj – juni 2016


Upplevda föreställningar

OperaRollOperahusDatum
La BohèmeMimiOpera på Skäret15.8.2010
TurandotLiùKungliga Operan Stockholm16.2.2013
TrubadurenLeonoraKungliga Operan Stockholm15.4.2013
Don GiovanniDonna AnnaKungliga Operan Stockholm15.3.2014
La BohèmeMimiKungliga Operan Stockholm21.11.2015

Läs mer

Den Jyske Opera om Yana Kleyn

Tove Lifvendahl om Yana Kleyn

Kungliga Operan om Yana Kleyn

Yana Kleyns hemsida – website

Artist Management

Sammanställt av Mogens H Andersson

Related posts

Kommentera