Ana Laguna dansare hos Mats Ek

Pernille Egeskov
83 / 100

Ana Laguna, utbildades till dansare i Zaragoza, Spanien och kom till Sverige och Cullbergbaletten 1974. Hon har dansat flera stora roller i de flesta av Mats Eks baletter samt i flera andra koreografers verk. Dessutom har hon medverkat i teaterföreställningar som Dans med nästan och Mirad på Unga Klara. Hon hade titelrollen i Racines Andromaque med regi av Mats Ek på Dramaten 2002. Hon har fått utmärkelsen premio Nacional de Danza och utnämnts till professor och hovdansare. Hon har uppdrag som koreografiassistent i flera länder.

Ana Laguna dansare hos Mats Ek

Ana Laguna (Maria Caso,) född 16 maj 1955 i Saragossa, Spanien, är en spansk-svensk balettdansös, hovdansare och professor. Ana Laguna växte upp i Spanien och började där studera balett för Maria de Avila och började dansa vid Real Ballet de Cámara (Kungliga Kammarbaletten) i Madrid vid 18 års ålder. Kort därefter erbjöds hon arbete vid Cullbergbaletten i Sverige 1974. Hon har där medverkat i de flesta produktioner och fick sitt genombrott i koreografen Mats Eksuppsättning av S:t Göran och draken (1976) och så Bernarda efter Bernarda Albas hus av Federico Garcia Lorca (1978). 1981 hade hon titelrollen i Birgit Cullbergsversion av Fröken Julie efter Strindbergs drama, där hon dansade mot Rudolf Nurejev. Andra uppmärksammade roller är titelrollen i Eks Giselle (1982) – för vilken Ana Laguna även fick det franska danspriset Video Dance för Bästa tolkning av Giselle i TV-version – en annorlunda Svansjön (1987), Maurice Béjarts Sonat för tre och titelrollen iCarmen som dansverk.

Hon har också dansat internationellt med många framstående dansare, till exempel inte sällan med Mikhail Baryshnikov runt om i världen och i den Prix Italia-belönade TV-filmen Ställe (2009) i regi av Jonas Åkerlund. 1996 lämnade hon arbetet vid Cullbergbaletten och har i stället verkat bland annat som koreografiassistent internationellt parallellt med omfattande pedagogisk verksamhet, bland annat vid Parisoperan, Opéra de Lyon och Compania Nacional de Danza i Madrid. Hon har gästdansat vid Netherlands Dance Theater. Ana Laguna har medverkat i de flesta av maken Mats Eks, produktioner, även på TV och teater, som på Dramaten som titelrollen i Jean Racinesdrama Andromaque (2002) och i Tjechovs Körsbärsträdgården (2010). På Stockholms stadsteater har hon också medverkat i Eks Dans med nästan (1993) och arbetat med Suzanne Osten i både Mirad – en pojke från Bosnien (1994) och i hennes film Tala! Det är så mörkt (1993). På Orionteatern dansade hon i På Malta (1996) ochJohanna (1998) och även medverkat på Judiska teatern. Våren 2010 tog hon initiativ till specialföreställningen Dans för Haiti på Dansens hus till stöd för jordbävningsoffer på Haiti.

2006 blev Ana Laguna den första dansaren utanför Kungliga Baletten att utnämnas till hederstiteln hovdansare. Hon fick Carina Ari-medaljen 1987 (och ingår numera även i Carina Ari-stiftelsens styrelse), det spanska Premio Nacional de Danza av Kulturministeriet 1990 och Stockholms Cullbergpris 2002. Hon utnämndes år 2000 tillhedersprofessor av Kulturdepartementet och har även utnämnts till hedersdoktor i födelsestaden Saragossa.

Filmografi

  • 1982 – Giselle (TV)
  • 1990 – Svansjön (TV)
  • 1993 – Tala! Det är så mörkt
  • 1994 – Carmen (TV)
  • 2009 – Ställe (TV)

Bolshoi about

Ana Laguna was born and educated in Zaragoza, Spain, where she received her primary dance training from Maria de Avila. In 1974 she joined the Cullberg Ballet in Stockholm under the direction of Birgit Cullberg and Mats Ek and remained there until 1993 with the exception of a one-year interlude with Nederlands Dans Theater in 1980-81.

Laguna originated roles in important works by Mats Ek as well as by Jirí Kylián, Nacho Duato, Ohad Naharin and William Forsythe. She has appeared on practically every major stage in the world and been awarded numerous honors including Premio Nacional de Danza (Spain) and Golden Carina Ari Medal (Sweden). After leaving the Cullberg Ballet in 1993, Laguna worked in drama and dance theatre productions and today teaches and coaches the works of Mats Ek at other dance companies.

White Bird’s 12th season (2009-10) is supported by the Regional Arts & Culture Council and Work for Art, M.J. Murdock Charitable Trust, Meyer Memorial Trust, James F. and Marion L. Miller Foundation, The Collins Foundation, Oregon Arts Commission, National Endowment for the Arts, Oregon Cultural Trust, Bank of America Foundation, Western States Arts Federation (WESTAF) and U.S. Bancorp Foundation.

läs mer