Kristina Hansson – sopran

Kristina Hansson – sopran

…med drillar som spinner mjukt som en Rolls-Royce, höjdtoner som glider bekymmerslöst ovan molnen och en oemotståndlighet i uttrycket, som fick premiärpubliken att resa sig spontant efter Aminas jublande finalaria
Carl-Gunnar Åhlèn, Svenska Dagbladet

Kristina Hansson är föreställningens stjärna i vars ljus allt annat bländas undan…
Caro nome, Gildas välbekanta koloraturaria, blir aftonens höjdpunkt.
Lars Sjöberg, GT

 

Sedan sopranen Kristina Hansson utexaminerades från Operahögskolan i Stockholm 2003 har hon utmärkt sig som en av Sveriges mest intressanta artister. En övertygande scenpersonlighet kombinerad med en oemotståndlig timbre och teknisk briljans har gjort henne lika attraktiv på operascenerna som i konserthusen.

Hon har studerat vid Musikhögskolan i Piteå, Malmö Musikhögskola och Operahögskolan i Stockholm, och har mottagit åtskilliga stipendier och priser som Jenny Lind-stipendiet, Christina Nilsson-stipendiet och första pris i Yamaha Federation Prize. Hon var även semifinalist i Placido Domingos sångtävling Operalia 2002, året efter sin debut som Nattens drottning på Kungliga Operan.

Kristina har sedan dess sjungit en rad varierande operaroller som Konstanze (Enleveringen ur Seraljen), Amina (Sömngångerskan), Nattens drottning (Trollflöjten), Sophie (Rosenkavaljeren), Zdenka (Arabella), Gilda (Rigoletto), Elisa (Il re pastore), Elden/Näktergalen (Barnet och spökerierna) på operahus i Sverige och utomlands bl a på Kungliga Operan, GöteborgsOperan, Drottningholms slottsteater, Malmö Opera, Oper Leipzig, Staatsoper Berlin, Opera de Montpellier, Teatro Carlo Felice, och festivaler som Innsbrucker Festwochen och Händel festspelen i Göttingen.

Våren 2010 sjöng Kristina rollen som Asteria (Tamerlano) på Händel festspelen i Göttingen. Några andra höjdpunkter under säsongen var Brahms Ein deutsches Requiem med Michael Schönwandt och Malmö symfoniorkester och framförandet av Irgens-Jensens sångcykel Japanicher Frühling på turnè med Nordiska kammarorkestern. Hon medverkade också i ett crossoverprojekt med världsmusikern Ale Möller, centrerat på den mänskliga rösten.

Kristina Hanssons stora och varierade konsertrepertoar innefattar alla standardverk för lyrisk sopran och hon rönte stor framgång då hon sjöng Mozart konsertarior med Danska radions sinfonietta ledd av dirigent Adam Fischer. Hon har även arbetat med bl a Andrew Manze, Pier Giorgio Morandi, Hannu Lintu, Renè Jacobs, Christophe Rousset, Arnold Östman, Alessandro de Marchi och Nicholas McGegan.

Som tolkare av nyskriven musik är Kristina en mycket omtyckt sångerska och har medverkat i flera uruppföranden i roller speciellt skrivna för henne, som Julie i K- Beskrivning av en kamp av J. Sandström och Isabella i Sömnkliniken av C. Unander-Scharin (GöteborgsOperan).

De senaste engagemangen inkluderade Christus am Ölberge med The Estonian Symphony Orchestra och Paul Mägi, Mozart konsertarior med Uppsala kammarorkester och Ewa Strusinska, Bachs Juloratoriet och Beethovens Missa solemnis med Svenska kammarorkestern och Thomas Dausgaard, rollen som Nattens drottning med Stavanger symfoniorkester och maestro Fabio Biondi under invigningen av det nya konserthuset i Stavanger, Mozarts c-mollmässa med Helsingborgs symfoniorkester.

Under säsongen 2013-14 sjunger hon bla. rollen som Pamina i Trollflöjten på Folkoperan och är gästsolist med Kungliga Filharmoniska Orkestern och dirigent Joana Carneiro. Kristina kommer även att vara solist i Mozarts Requiem och C-moll mässan med Radiokören under ledning av Peter Dijkstra.

Upplevda föreställningar

Opera Roll Operahus Datum
Arabella Zdenka GöteborgsOperan 25.11.2006
La sonnambula Annina Malmö Opera 22.3.2008
Trollflöjten Pamina Folkoperan 18.9.2013
Tannhäuser Adelsdam Kungliga Operan 14.4.2014
Figaros bröllop Grevinna Almaviva NorrlandsOperan 26.2.2015

Läs mer

Folkoperan om Trollflöjten

Kungliga Operan om Madama Butterfly

Naxos

Kristina Hansson´s web-site

Artist Management

Sammanställt av Mogens H Andersson

Related posts

Kommentera