Martin Andersson engageras ofta som musikalisk coach av GöteborgsOperan och ansvarar då för Wagner-, Strauss och Puccini-repertoaren. Han var studienleiter/kormästare på Wermland Opera ansvarig för Richard Wagners Nibelungens ring dvs Rhenguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök våren 2011.
Martin Andersson studienleiter/kormästare
Efter studier 1983-1990 vid Musikhögskolan i Göteborg (dirigering, piano,sång och musikvetenskap) utbildade sig Martin vidare i London med Peter Feuchtwanger (piano), Wien med Hans Graf (dirigering) och mästarkurser runt om i Europa.1986 började sångkarriären i GöteborgsOperans kör och 1991 blev han dess kormästare, en post som han lämnade 2001 för att istället som frilansare ägna sig mer åt musikalisk coachning/sångarinstudering och dirigering.
Martin Andersson debuterade som operadirigent 1991 med La Bohème och därefter har han dirigerat operor som Trollflöjten, Figaros bröllop, Barberaren i Sevilla, La Traviata, Aida med flera. Sommaren 1998 vann han första pris “Opera conducting workshop” i Kosice, Slovakien.
Han dirigerade på Wermland Opera första gången 1989 och i höstas dirigerade han ett konsertframförande av Cavalleria Rusticana.
Martin Andersson är numera anställd som repetitör på GöteborgsOperan
Nikola Matišić definition av Studienleitner
Ett att operahusets viktigaste roller. En person som tar ansvar för de enskilda sångarnas utveckling, rollbesättning, rollförberedelse och generella konstnärliga utveckling. Denne har ansvar för hur en roll eller roller instuderas och hur kontakten mellan dirigent och solister sker och tolkas. Denne har en djup kunskap och förståelse för operasångarens röst, sångstil och musikaliska attityd och hur detta kopplas till rolltolkning och allmänt musicerande.