Äkta Ödets Makt 2024 Björn Ekblom recenserar

ödets makt
85 / 100

Ödets makt eller som den heter i original La forza del Destino Giuseppe Verdis opera har upplevts av Björn Ekblom i Lidköping på Folkets Hus i Lidköping. Björns slutsats blir att sångarna segrade. Själv lyssnade jag på sändningen i Opera i P 2. Det blev en fantastisk musikalisk upplevelse och inte minst därför att det en fin upplevelse att följa sändningen direkt från en studio på Metropolitan Opera i Nw York med intervju med Lise Davidsen

Verdis opera La Forza del destino, som direktsändes från Metropolitan i lördags, blev framför allt en stor sånglig upplevelse. Den norska dramatiska sopranen Lise Davidsen gjorde en rakt igenom helgjuten insats som dramats huvudperson Leonora. Hennes Pace! Pace! I slutakten var en av de riktigt stora sångliga höjdpunkterna. De andra riktigt stora numren var duetterna i akt III mellan de båda manliga centralfigurerna Leonoras älskade don Alvaro och hennes bror don Carlo föredömligt gestaltade och sjungna av den amerikanske tenoren Brian Jagde respektive den ryske barytonen Igor Golovatenko.

Komiska biroller

De lite komiska birollerna som munken Fra Melitone, mångsysslaren Trabuco och den romska spåkvinnan Preziosilla var också bra tillsatta med helt rätta sångare. Särskilt Judit Kutasi i den sistnämnda rollen gjorde ett härligt nummer av marschen Rataplan, där hon långa stycken sjöng utan orkester, men med kören som takthållande trummor.

Den roll som jag tyckte var tveksammast besatt var dubbelrollen som Leonoras far och som abboten Padre Guardiano. Soloman Howards bas var kraftfull men aningen för svajig och kändes onyanserad i uttrycket. Trovärdigheten som Leonoras far blev tveksam, både för att han var afroamerikan och för att han var obetydligt äldre än Lise. Däremot tyckte jag det var ett lyckokast att låta vålnaden av den dödade fadern spela en statistroll och dessutom låta vålnaden sjunga med i Leonoras dödsscen istället för abboten.

Yannick Nézet-Séguin ledde som vanligt orkestern med fingertoppskänsla för Verdis nyanser

Scenografi

Scenografiskt var jag inte 100%-igt nöjd. Man utnyttjade vridscenen och backprojektionerna på ett genomarbetat vis. De enkla förtexterna mellan akterna gjorde detta komplicerade drama mera lättbegripligt för åskådaren. Men att flytta dramat från 1700-talets Sevilla och in i modern tid, tyckte jag mest kändes klåfingrigt och tillförde inte mycket till min upplevelse.

Skall jag sammanfatta min upplevelse av Ödets Makt, så får det bli en välsjungen och välspelad melodram som bara i vissa scener riktigt grep tag i mig.
UPPHOVSPERSONER
Musik: Giuseppe Verdi Libretto: Francesco Maria Piave

MEDVERKANDE

Leonora: Lise Davidsen,Don Alvaro: Brian Jagde,Don Carlo: Igor Golovatenko,Preziosilla:Judit Kutasi,Fra Melitone: Patrick Carfizzi,Marquis de Calatrava/Padre Guardiano:Soloman Howard,Curra: Stephanie Lauricella,Mayor: Christopher Job,Traducco: Carlo Bosi,Surgeon:Paul Corona, Vendor: Patrick Miller,Vendor: Jeremy Little, Vendor: Ned Hanlon,Dirigent: Yannick Nézet-Séguin

Äkta Ödets Makt 2024 Björn Ekblom recenserar 1