Argenore kung av Pontos 1740

Argenore kung av Pontos 1740 Foto: John Gripenholm
83 / 100

En filmatisering av operan Argenore av Vilhelmina av Bayreuth, från 1740. Den Andra Operan, i samarbete med Confidencen och Camerata Øresund.Följ med operabesökaren Martin till Ulriksdals slottsteater Confidencen, där operan spelades in den 18 september 2021. Genom foajén och loger tar vi oss till scenen där kung Argenore härskar över sitt hov. Det blir en mörk historia med sorg och våld men även kärlek i en sagolik skog.

Argenore kung av Pontos 1740

En spöklik opera om destruktiv makt.

I en twilight zone förmörkad av sorg, utspelar sig familjedramat mellan kung Argenore och hans barn. I en uppsättning som glider mellan det personliga och det uppdiktade, skildras revolt, syskonkärlek och kampen för att få välja själv. En dödsdans till barocka toner som leder oss till en ny värld där nya tankar och möjligheter öppnar sig.

Det är en mörk familjehistoria som kretsar kring kungen och hans familj.På scen syns och hörs sju sångare med unga intressanta röster och här tänker jag framförallt på de utmärkta vokala insatserna som levereras i denna spökliga opera om destruktiv makt.

Ibland vid en föreställning,  är det ett par eller några sångare som särskilt utmärker sig, men här handlar det om ensemblen i sin helhet.

De flesta sångarna är väl kända för mig sedan tidigare, men ett par av dem hör jag för första gången och dem vill jag gärna höra mer av.

Bäst på plan

Bäst på plan ja då handlar det ju om Maria Sanner, som gör föreställningens starkaste insats i rollen som kungen, Argenore. Sanner är nästan på scen föreställningen genom. Utmärkta insatser levereras också av  mezzon Josefine Andersson och sopranerna Ein Skorup och Hanna Fritson. Fritzson upplevde jag i det större partiet i Amazonernas drottning på Årsta Teater och Skorup har jag tudigare sett och hört i en föreställning signerad SmålandsOperan.

Bland männen imponerar tenoren Martin Vanberg, men också  barytonen David Risberg, som för övrigt debuterar på Kungliga operan som Kråkan i Benjamin Staerns opera Snödrottningen i december månad.

Utöver de alldeles utmärkta solistinsatserna rakt över är jag dessutom imponerad av föreställningens scenografiska utformning som är sas mitt i prick!

Musikaliskt

För det musikaliska svarade Camerata Öresund med en orkesterklang och fart som inte lämnar något i övrigt att önska

Digitalt

Argenore kan upplevas digitalt t o m 16 november. Läs mer på Den Andra Operan:s hemsida.

Om föreställningen

Upphovspersoner

Musik: Vilhelmina av Bayreuth
Libretto: Vilhelmina av Bayreuth och Giovanni Andrea Galletti

Konstnärligt team

Regi: Ditte Hammar
Arrangemang & kapellmästare: Peter Spissky
Scenografi & ljusdesign: Markus Granqvist
Kostym- & maskdesign: Matilda Hyttsten
Maskör: Elin Bergström / Anna-Lisa Shokry
Koreograf: Julia Gumpert

I rollerna

Argenore, kung av Ponto: Maria Sanner
Palmida, prinsessa av Ponto: Elin Skorup
Ormondo, general: Martin Vanberg
Martesia, hans syster: Josefine Andersson
Leonidas, allierad prins: Hanna Fritzson
Alcasto, rådgivare: David Risberg
Italce, kapten: Jonna Ljunggren

Orkester Camerata Øresund

violin 1: Peter Spissky & Tinne Albrectsen, violin 2: Ida Lorenzen & Alison Luthmers, viola: Martin Lissola, cello Hanna Loftsdottir, bas Joakim Peterson, cembalo Marcus Mohlin, luta Dohyo Sol, flöjt Pernille Ebert Spissky & oboe Ales Ambrosi

Svensk text: Ditte Hammar och Monica Hägg
Italiensk texthjälp: Mariangiola Martello

Filmproduktion: Bombina Bombast
Kameraoperatör och klippning: Oscar Steen
Kameraoperatör: Samuel Österlund

Ljudproduktion: Take5 Music Production
Ljudinspelning och mixning: Thore Brinkmann
Ljudassistent: Andrea Rea

Operabesökare: Martin Hendriksen

Producent: Minttu-Maria Jäävuori
Verksamhetsledare: Anna Johnsson Björck

Läs mer om Den Andra Operan på
denandraoperan.se

Argenore har genomförts med stöd av:
Musikverket
Kulturrådet
Konstnärsnämnden
Region Stockholm
Helge Ax:son Johnsons stiftelse
Aage och Johanne Louis-Hansens stiftelse
Statens kunstfond och Snyk

Läs mer

Argenore kung av Pontos 1740 1

Foto: John Gripenholm