Askepot en klar succé på Gamle Scene 2016

Askepot Askepot en klar succé på Gamle Scene 2016
83 / 100

Den Jyske Opera´s produktion av Rossinis Askepot eller Askungen blev en annorlunda operaupplevelse i en något obegriplig uppsättning,med sjungande jaktlag och deras byten, men som ändå kännetecknades av utmärkta vokala insatser!

Askepot en klar succé på Gamle Scene 2016

Musikaliskt började Askepot inte alltför bra, och jag kände mig inte alltför bekant med dirigentens samspel med den annars utmärkta orkestern Copenhagen Phil, men om det beror på dirigenten eller orkesterns insatser har jag dock svårt att bedöma. Det blev dock bättre och bättre under föreställningens gång, men det kändes ändå som Rossinis snabba tempo inte riktigt satt som det skulle.

Scenografiskt var handlingen förlagd i modern tid med elegant kostymprakt i en slottsliknande miljö uppsättningen genom, som förändrades med relativt enkla medel.

Föreställningen kännetecknades av de många infallen, men trots att det alltid är trevligt när kör och solister får ta plats, så kändes ändå första akten  mycket lång med  en längd på 1 timme och fyrtio minuter .

Vokala insatser

De kvinnliga solisterna leddes självfallet av huvudpersonen Angelina, som gestaltades av Victoria Simmonds, och som svarade för en alldeles ypperlig insats i denna inte helt enkla roll. Hennes insats räknar jag absolut som en av höjdpunkterna i föreställningen!

Men även de bortskämda systrarna Clorinda och Tisbe som gestaltades av Christel Smith och Johanne Höjlund svarade för utmärkta insatser såväl sceniskt som vokalt.

Den urugaisk-italienske tenoren Leonardo Ferrando sjöng flott, men precis som många andra tenorer, lämnar hans sceniska gestaltning något i övrigt att önska, men som helhet var det en fullt acceptabel insats.

Den ryske basen, Yuri Kissin, som sjöng don Magnificos parti upplevde jag för första gången. Vokalt utmärkt men med en irriterande scenisk framtoning som får skrivas på regissörens konto

Woitech Gierlach

Föreställningen drevs framåt av Alidoro, som sjöngs alldeles utmärkt av den tyske barytonisten Wojtek Gierlach, men  den andra  bästa insatsen i föreställningen svarade den norske barytonisten Aleksander Nohr för i sitt parti som den spelade prinsens hovman, Dandini. Här stämde både det sceniska och vokala som gick hand i hand.

Resan till Reims

Sammanvägt var det en helt OK operaupplevelse och föreställningen lyfte i andra akten, men det hörs ju tydligt att kompositören har lånat av sin egen musik till exempel Resan till Reims och det kändes också som regissören var inspirerad av just Resan till Reims.

Om föreställningen

Upphovspersoner

Musik: Gioacchino Rossini
Libretto: Jacobo Ferretti efter Charles Perraults “Sagan om Askungen” (1697)

Kreativt team

Musikalisk ledning: Manlio Benzi
Regissör: Oliver Platt
Scenografi och kostymdesign: Neil Irish
Ljusdesign:Mark Jonathan
Koreografi:Emma Brunton

Medverkande

Askungen (Angelina): Victoria Simmonds
Prins Ramiro: Leonardo Ferrando
Dandini: Aleksander Nohr
Don Magnifico: Yuri Kissin
Alidoro: Wojtek Gierlach
Clorinda: Christel Smith
Tisbe: Johanne Höjlund
Den Jyske Operas kör
Copenhagen Phil

LÄS MER