Barberaren i Sevilla: I går var det premiär på Wermland Opera´s satsning Trilogin. Det handlar om tre operor som hänger samman genom att vi kommer att kunna följa nästan alla personerna från första till sista delen. Under resans gång kommer det till nya sångare, men i princip kan man följa allas äventyr och öden från första operan till sista delen, Fidelio.
Barberaren i Sevilla på Wermland Opera 2014
De två första verken Barberaren i Sevilla och Figaros bröllop är de verk som trilogin byggs upp på och det känner ju de flesta till att både Figaro, Almaviva och Rosina är med från början, men nu kommer vi också att få följa deras vidare öden och äventyr
Alla verken handlar om antingen tiden före franska revolutionen och kan alltså sägas skildra det feodala livets nedgång och fall och förändringarna som kom och gick, men med ett litet framtidshopp.
Första delen, Barberaren i Sevilla var ett av de roligaste uppsättningarna som jag minns att jag har sett på bra länge! Det kan ju också vara så att just Karlstad teater, genom sin storlek, är en utmärkt plats att uppleva en komisk opera på.
Publiken kommer nära både orkester och sångarna och det ökar spelglädjen hos de medverkande och det blir en positiv upplevelse för alla.
Bartolo och Figaro
Här används alla möjligheter av sångarna att excellera och det gäller särskilt Bartolo och Figaro. Det blir skojigt och roligt om än slutscenen känns lite som den inte hör hemma här. Trots allt!
Orkester och dirigent
Det är särskilt roligt att orkestern sitter på en del av scenen för det gör att vi kan följa dirigenten och orkestern och på så sätt blir det en också en upplevelse.
En annan finurlig finess var att kören fick en speciell framträdande roll i föreställningen – vid sidan och bakom orkestern.
Barberaren i Sevilla
Det är sånginsatserna som tillsammans med det sceniska agerandet blir föreställningens höjdpunkt. Här känns det på ett sätt orättvist att särskilt framhålla någon sångare för det var sju sångare med utmärkta solistinsatser som tillsammans fick i hop ett mycket bra ensemblespel.
Frida Engström
Två saker gladde mig särskilt och det var dels Frida Engström som överraskade med sina koloraturarior, som Rosina dels Urban Malmberg som visade att han är en utmärkt sångare med sinne för komisk tajming.
Petter Moen
Kvällens absoluta höjdpunkt räknar jag den norske tenoren Petter Moen, som tidigare också hade sitt mellannamn Wulfsberg med.
Det var en fröjd att lyssna på hans nästan perfekta Rossini-röst och först kunde jag inte ta till mig att han faktiskt sjöng i nivå med en annan Rossini-tenor nämligen Juan Diego Florez. Det är inte dåligt att få uppleva en tenor av hans kaliber utan att behöva ta sig till de stora operahusen ute i Europa och USA. Det blir säkert något stort av Petter Moen och till er andra uppmanat jag er att missa inte hans insats som greve Almaviva.
Det blev en mycket fin operaupplevelse och för detta skall samtliga medverkande dirigent, kör, orkester, regissör, scenograf och solister ha en stor eloge!
Om föreställningen
Barberaren i Sevilla: Premiär 6.11.2014 på Wermland Opera i Karlstad
Upphovspersoner
Musik: Gioacchino Rossini: Libretto: Cesare Sterbini
Kreativt team
Dirigent: Per-Otto Johansson
Regi: Tobias Kratzer
Scenografi & kostymdesign: Rainer Sellmaier
Ljusdesign: Björn Skansen
Maskdesign: Elisabeth Näsman
Kormästare: Bo Ericsson
Dirigentassistent: Emil Eliasson
Medverkande
Greve Almaviva: Petter Moen
Doktor Bartolo: Peter Kajlinger
Rosina: Frida Engström
Basilio: Urban Malmberg
Figaro: Anton Ljungqvist
Berta: Ann Sigurdsson
Fiorello: Johan Rydh
Läs mer
- Om Gioacchino Rossini
- Wermland Opera
- Per Feltzin i Kulturnyheterna
- Lyssna på Bänkad med Ella
- Om Petter Moen