I går blev det ett premiärbesök för mig på Huseby bruk och efter en lång resa och promenader runt anläggningen med Helge å i centrum blev det småningom dags att njuta av Mozart´s Don Giovanni i en uppsättning signerad SmålandsOperan.
Don Giovanni på Huseby bruk 2015
Masugn
Föreställningen ägde rum i den gamla byggnaden som inrymde Huseby bruks masugn. Det är andra gången SmålandsOperan sätter upp ett verk här förra året gällde de också en Mozart-opera nämligen Trollflöjten,
Unik miljö
Utöver att det handlar om ett första besök och i en unik och annorlunda miljö så var jag mycket nyfiken på att få uppleva för mig helt okända sångare med ett par undantag. Utöver regissören, Elisabet Ljungar var jag bara bekant med Samuel Jarrick och den unge tenoren Gustav Ågren. Den sistnämnde upplevde jag först i ett gästspel från Högskolan Scen och Musik i Göteborg, på Folkoperan i Stockholm. Samuel Jarrick har jag sett i flera uppsättningar och senast i Skånska Operans turné version av Cosi fan tutte förra sommaren.
Två versioner
Nu är det ju så att Don Giovanni finns i olika versioner nämligen dels en Prag-version och dels en Wienversion och den enda egentliga skillnaden ligger i att en tenoraria finns endast i den ena versionen. Av de två ariorna är Don Ottavio´s Il mio tesoro den avgjort vackraste, åtminstone enligt min mening, men Dalla sua pace går inte heller av för hackor.
I övrigt gäller det också som regel att operasällskapen slopar en och annan aria och talad dialog ersätter recitativen, när det gäller sommaropera. Detta sker vanligtvis för att inte akterna skall bli alltför långa och det är säkert bestämt av ren omtanke om publiken.
Det konstnärliga teamet med Elisabeth Ljungars hade lyckats väl med att använda sig av lokalens olika möjligheter och inte minst gäller det den fantastiska ljussättningen som på ett utmärkt sätt stödde den enkla men ändamålsenliga scenografin.
På sångar- och sceniska insatserna kunde man inte heller klaga , tvärtom. Ja, faktiskt var jag ytterst imponerad av sångarglädjen både bland solister och den lilla kören.
Samuel Jarrick
Samuel Jarrick är som klippt och skuren för att gestalta Don Giovanni eller Don Juan som han också kallas och den storvuxne Björn Elmgren gjorde en småländsk variant av Leporello bredvid den lite mindre till kroppsformatet Samuel Jarrick, men det var dock aldrig någon tvekan om vem av herrarna som bestämde.
Gustav Ågren
Den unge tenoren Gustav Ågren gjorde en säker insats som Donna Annas trolovade, Don Ottavio, men fick inte till det ändå, mest beroende på att Donna Anna behövde ett sorgeår innan hon kunde anta hans frieri.
Bland damerna så överraskades jag av två mycket fina prestationer leverade av dels Åsa Elmgren som sjöng och gestaltade Dona Elvira på ett mycket bra sätt dels Yvonne Tuvesson Rosenqvist välsjungande Zerlina.
Maria Ingemarsson Berg.
Musikaliskt lät det mycket bra om den helt kvinnliga septetten under ledning av Maria Ingemarsson Berg.
Avslutningsvis kan jag konstatera att jag fick en fin operaupplevelse med mig hem och det är en upplevelse som jag gärna rekommenderar vidare, men med rekommendationen att det nog är enklast att ta sig till skådeplatsen, Huseby bruk, med bil.
Om föreställningen
Sett föreställningen 26.7 2015 Masugnen på Huseby bruk
Upphovspersoner
Musik: W A Mozart|Libretto: Lorenzo da Ponte|Översättning: Erik Lindgren|Svensk talad dialog: Elisabet Ljungar
Kreativt team
Regi och scenbild: Elisabet Ljungar
Kostym: Per Enarsson
Mask och hår: Hanna Almqvist
Scenografiassistent: Sandra Lundmark
Ljus: David Petersson
Solister
Samuel Jarrick: Don Giovanni
Björn Elmgren: Leporello
Donna Elvira: Åsa Elmgren
Donna Anna: Karin Kjellgren
Don Ottavio: Gustav Ågren
Zerlina: Yvonne Tuvesson Rosenqvist
Kommendören och en bonde: Marcus Kroon