Elektra i Umeå monumental upplevelse 2014

Elektra Elektra i Umeå på en kaserngård - monumental upplevelse 2014
87 / 100

Elektra blev en imponerande föreställning som hade skapats för att fira dels att Umeå är årets kulturhuvudstad dels att Norrlandsoperan samtidigt firar sitt fyrtio-års jubileum.

Elektra i Umeå monumental upplevelse 2014

Det var på många sätt och vis en fantastisk musikdramatisk uppsättning signerad det katalanska scenkonstkollektivet La Fura dels Baus, men det var sångarnas insatser som imponerade mest på mig. Det var naturligtvis de tre damerna som dominerade föreställningen Elektra, Chrysothemis och deras ömma moder Klytaimnestra, men också övriga  sångerskor och sångare kompletterade helhetsbilden.

Det var länge sedan  jag hade möjlighet att lyssna på så vacker och samtidigt dramatisk skönsång. Ingela Brimberg svarar för en praktpresentation och genom sin skönsång förmedlar hon en annan bild av Elektra som ger ett mer positivt intryck  än jag kan påminna mig om att tidigare ha upplevt. Kombinationen av två duktiga sopraner  och en mezzosopran i höjdläge och i marknivån  dvs Ingela Brimberg som Elektra och Susanna Levonen som systern Chrysothemis  och Ingrid Tobisson var sångligt av en karaktär tillsammans som skulle ha glatt kompositören Richard Strauss i sin del av himmelen.

Bland herrarnas insatser är det framförallt Thomas Lander, som sjöng Orestes parti och Magnus Kyhle som Aigisthos, som jag kommer att minnas. Båda herrarna gjorde en imponerande entré och när Aigistos anlände kunde min bänkgranne inte behärska sig och skrattade högt emedan jag mer smålog åt entrén.

Sångligt sett finns det bara positiva omdömen att lämna, men visst var det speciellt roligt att få uppleva Thomas Landers vackra och kraftfulla baryton och Magnus Kyhles distinkta tenor.

NorrlandsOperans symfoniorkester firade triumfer, under ledning av dirigenten Rumon Gamba, men deras placering, om än nödvändig, men det minskade något min upplevelse att inte kunna följa orkestern.

Om den sceniska upplevelsen vill jag inte särskilt omnämna för att inte fördärva läsarens kommande upplevelse, men det var en fantastisk engångsupplevelse och jag är full av beundran att det förflöt så fint och utan några missöden. Regissören utvecklar sina tankegångar  om hur publiken skulle definiera sin upplevelse och konstaterade att han hoppades att vi skulle drabbas av en Elektra-chock.

En sak är dock säker att detta är att betrakta som en engångsupplevelse och det går ju på intet sätt att jämföra med mina tidigare Elektra- upplevelser i ett operahus nära dig. Du som inte har möjlighet att uppleva  uppsättningen i Umeå kan uppleva den senare på TV, men det är till Umeå du skall fara för att få en upplevelse.

Om föreställningen

Upphovspersoner

Musik: Richard Strauss|
Text: Hugo von Hofmannsthal

Kreativt team

Dirigent Rumon Gam
Regi och konstnärligt koncept La fura dels Baus: Carlus Padrissa
Koreograf: Mireia Romero
Biträdande regissör: Esteban Munoz
Kostym & maskdesigner: Clara Sullàg
Ljusdesigner: Carles Rigual
SPXF: Thomas Bautenbacher
Ljuddesigner: Lars Wern

Roller

Elektra: Ingela Brimberg
Chrysothemis: Susanna Levonen
Klytaimnestra: Ingrid Tobisson
Orestes: Thomas Lander
Aigisthos: Magnus Kyhle
Tjänarinna 1 : Margaretha Dalhamn
Tjänarinna 2/ Släpbärerska: Agneta Lundgren
Tjänarinna 3 : Katarina leoson
Tjänarinna 4 : Sara Olsson
Tjänarinna 5/ Den förtrogna : Karin Andersson
Vakterskan: Anneli Lindfors
Ung tjänare; Niklas Björling Rygert
Uppfostraren/En gammal tjänare: Lennart Forsén

Läs mer