Evita hyllades av publiken Malmö Opera 2012

Evita hyllades av publiken Malmö Opera 2012 Musikalpubliken på Malmö Opera hyllade Evita
81 / 100

Säsongen 2012-13 på Malmö Opera öppnades i dag med Time Rice och Andrew Lloyd Webbers ”Evita” en musikal/rockopera som hade premiär i London 1978. Året efter gjorde musikalen entré på Broadway och 2012 togs den åter upp på repertoaren och blev nominerad till ”Best Musical Revival of the Year.

Evita hyllades av publiken Malmö Opera 2012

Oratorium?

I programbladet förs en diskussion om vilken genre ”Evita” kan inrangeras i och det verkar som det anses att ”Evita” är ett oratorium och med tanke på de utomordentliga insatserna av Malmö Operakör och ensemblen och solister är jag böjd att hålla med.

Opera?

Andrew Lloyd Webber ansåg att hans epos är det närmaste man kan komma en opera, men där är jag nog mer tveksam, men det kanske handlar det om en språklig förväxling eftersom engelsmännen är ju mer kända för sina framförande av oratorier än operaverk.

Musikalen Evita

Huvuddelen av publiken var nog trots allt där för att uppleva musikalen ”Evita” och kanske mest för att få uppleva Charlotte Perelli, medan jag var där för att uppleva ett verk som jag inte tidigare har sett.

Det är nämligen ett av de få musikalerna som jag inte har sett och filmen med Madonna som Evita och Antonio Banderas som Peron har jag inte heller sett. Evita gjorde comeback i London 2006, men även den uppsättningen missades jag.

Charlotte Perrelli

I Malmö Operas version har huvudrollen getts åt Charlotte Perelli och inte heller hon är ett känt namn i min musikal- och operavärld och utöver att hon vann den svenska uttagningen i Eurovisionsschlagern för några år sedan är hon i stort helt okänd för mig.

Skivinspelningen från 1976 är jag dock väl bekant med och jag tror faktiskt att jag fortfarande har kvar dubbel-lp:n och musiken med det stora slagnumret ”Dont cry for me Argentine” som ibland ringar i mina öron.

Uppsättningen startade med den kända biografscenen från 1952 där det meddelades att Evita Peron hade avlidit tidigare samma kväll.

Fin musikalupplevelse

Det utvecklades till att bli en rätt fin musikalupplevelse, men jag förstår inte varför Perelli sjöng som hon gjorde. Hårt, kallt och högt, men det är kanske så det skall vara, men jag gillade inte Perellis sångliga tolkning, men hon sjöng i varje fall bättre än Madonna, men något annat hade jag inte heller räknat med.

Publiken i övrigt verkade gilla särskilt Perelli och det kom spontana applåder vid flera tillfällen, vilket jag inte är så van vid varken på Malmö Opera eller någon annan musikalscen.

På de sångliga insatserna kunde jag annars inte klaga och Che som sjöngs av Lindy Larsson gjorde en fantastisk fin prestation såväl om sångligt som sceniskt.

Fred Johanson gjorde också en mycket fin insats som Juan Peron, vilket särskilt gäller i andra akten och i slutet av första akten.

Bra var också David Lundqvist som Magaldi.

På damsidan svarade Annika Edstam för den bästa kvinnliga sångliga insatsen och det var lite synd at hon bara hade ett enda sångnummer. Hon är dock cover för Charlotte Perelli och det skulle ha varit kul att höra henne som Evita.

Gråt inte för mig Argentina

Det var ett alldeles utmärkt tryck i föreställningen och denna kväll utnyttjade teatern alla scentekniska attiraljer på ett förnämligt sätt. Scenografiskt, koreografiskt och regimässigt får jag betrakta det som en fin uppsättning och kostymprakten var både enkel och överväldigande och musiken är omväxlande och intressant men, innehåller egentligen bara ett par ”örhängen” varav ”Gråt inte för mig, Argentina”, som det självklara dragplåstret.

Sammanfattningsvis var det en rätt fin musikupplevelse och till den upplevelsen bidrog i allra högsta grad den eminenta operakören på Malmö Opera.

Om föreställningen

Produktionsteam

Svensk översättning: Rikard Bergqvist
Scenografi: Maja Ravn
Kostymdesign: Camilla Thulin
Ljusdesign: Linus Fellbom
Ljuddesign: Oskar Johansson
Koreografi: Roger Lybeck
Regi: Linus Tunström
Dirigent: Joakim Hallin

Roller

Evita: Charlotte Perelli
Juan Péron: Fred Johanson
Che: Lindy Larsson
Pérons älskarinna: Annika Edstam
Magaldi: David Lundqvist
Akrobat: Christel Elisabeth Stjerneberg
Malmö Operaorkester
Malmö Operakör
Ensemble

Mer att läsa