Falstaff på Läckö slottsopera 2014

Falstaff 1893 synopsis Falstaff på Läckö slottsopera vid Vänern - Matilda Paulsson, Susanna Sundberg med Lars Arvidson Bild: Martin Hellström
81 / 100

Falstaff på Läckö Slottsopera: Falstaff blev en något annan operaupplevelse än den jag hade förväntat mig, men jag har fortfarande svårt efter en natts hyfsad sömn att få ner mina tankar och intryck. Att det var något som inte stämde för mig med premiärupplevelsen av Verdis Falstaff på Läckö står emellertid helt klart för mig. Det känns i hela kroppen. Det är ju inte första gången som jag besöker Läckö så jag borde självklart ha klart för mig både charmen, tjusningen, men också de begränsade möjligheterna att sätta upp Verdis komiska och sista verk nästan ute i Vänern.

Falstaff på Läckö slottsopera 2014

Det här är min fjärde upplevelse av en Falstaff  uppsättning varav jag har upplevt två av dessa på mindre än ett år dels uppsättningen på Den Kongelige Opera i Köpenhamn dels Falstaff som operabio dvs från Metropolitan Opera i New York på en biograf tillhörande FHP:s digitala biografkedja. Första gången jag upplevde Falstaff var det med Anders Lorentzson i huvudrollen på GöteborgsOperan för ett tiotal år sedan.

Cirkusmiljö

Regissören Märit Bergwall hade valt att förlägga den sedvanliga kroghandlingen till en cirkusmiljö bestående av sjungande och agerande clowner med försteclownen Falstaff i spetsen, men också en ensemble bestående mer eller mindre av icke sjungande men väl agerande clowner.

Vokala insatser

Det sjöngs mycket bra i alla olika grupperingar men ibland hade jag svårt att urskilja dessa röster,  särskilt när det samtidigt sjöngs på tre olika ställen .

För det mesta brukar jag att få intrycket att det är de kvinnliga rösterna som dominerar och är de bästa rösterna givetvis då ock då tillsammans med en framstående representant för de manliga rösterna.

Denna gång upplevde jag absolut att det var mer eller mindre jämt skägg mellan sångarna. Bäst på plan anser jag att Susanna Sundberg  var, en sångerska,som jag bara har hört i Carmen på Kungliga Operan för några år sedan. I andra akten glänste det om Lisa Carlioth och Vivianne Holmberg glänste vokalt tillsammans med sin blivande livskamrat, Fenton.

Bland herrarna dominerade som sig bör huvudpersonen själv, sir John Falstaff, men i  mycket stark konkurrens med Daniel Hällströms gestaltning av Herr Ford. Även övriga herrar gjorde mycket bra i från sig och det gäller såväl sångligt som sceniskt.

Ensembleopera

Falstaff är ju vad jag skulle vilja kalla en ensembleopera och som helhet var det fullfart och spelglädje som gällde föreställningen igenom.Kostymer och den scenografiska lösningen lämnar intet i övrigt att önska och den svenska översättningen fungerade utmärkt också med vissa lokalinslag.

Alla håll och kanter

På samma gång som jag försökte följa händelserna och sången från scenens olika hörn och kanter noterade jag att nog aldrig har uppfattat musiken så bra som jag gjorde premiärkvällen. Till det mycket positiva intrycket medverkar förstås också min placering i salongen vilken gjorde det möjligt att följa dirigentens engagemang och inlevelse, som smittade av sig till orkestermedlemmarna.

Nu när mina tankar och intryck är nerpräntade har jag fortfarande inte kommit på vad det var som störde min upplevelse, men i vilket  fall som helst skall det inte få er att avstå Falstaff årets sommaropera på Läckö.

Om föreställningen

Upphovspersoner

Musik: Giuseppe Verdi|Libretto: Arrigo Boito baserad på William Shakespeares komedi Muntra fruarna i Windsor. Svensk översättning: Catarina Gnosspelius.

Kreativt team

Dirigent: Simon Phipps
Orkestrering: Jonathan Dove
Regissör: Märit Bergwall
Kostymdesign: Anna Ardelius
Mask och peruk: Therésia Frisk
Ljusdesign: Markus Granqvist
Scenografi: Amanda Romedahl-Eriksson

Medverkande

Sir John Falstaff: Lars Arvidson
Alice Ford: Lisa Carlioth
Mr Ford: Daniel Hällström

Nannetta: Vivianne Holmberg
Fenton: Markus Pettersson
Meg Page: Matilda Paulsson
Mrs Quickley: Susanna Sundberg
Doktor Cajus: Kaj Hagstrand
Bardolfus: Fredrik af Klint
Pistola: Jens Malmkvist
Ensemble:Matilda Wahlund, Jonatan Lönnqvist och Anders Rimpi
Älvkör: Julia Borg, Erika Broberg, Agnes Duvander, Amanda karlsson, Linnea Keihag, Matilda Lifvergren, Rebecka Wallroth

MER ATT LÄSA