Figaros brollop Olympia-teatern 2014

Figaros brollop Olympia-teatern 2014
80 / 100

Figaros bröllop, i mitt tycke en av Mozarts bästa operaverk, är mer eller mindre alltid aktuell. För en månad sedan sattes verket upp på GöteborgsOperan i regi av dess nye konstnärlige ledare Stephen Langridge.

Figaros brollop Olympia-teatern 2014

Om en vecka eller nästa lördag kan vi uppleva verket med Peter Mattei som greven, som operabio direkt från Metropolitan Opera i New York på Folkets Hus/Parkers digitala biografkedja.
2015 ges Figaros bröllop på NorrlandsOperan i regi av Linda Mallik.

Opera Tättinpå

Häromdagen upplevde jag verket i Opera Tätt Inpå:s version på Olympia-Teatern i Stockholm. Det är en fri operagrupp som jag upplever för första gången även om en del sångare är välkända från andra operagrupper så upplevde jag flera av sångarna för första gången. Det är alltid lite problematiskt att skriva om en operaupplevelse i just dessa situationer, men det är naturligtvis fullt möjligt.

Olympia-Teatern är en lite teaterlokal inrymd i en källarlokal inte långt från Odenplan Med tanke på de resurser som vanligtvis gäller för mindre operagrupper så anser jag att de har använt utrymmet på bästa sätt och vis.

Scenografiskt är  föreställningen,  i all sin enkelhet, en fiffig lösning där man skickligt utnyttjar alla möjligheter och ytor för att få  föreställningen att fungera.

Det är vackra och ändamålsenliga kostymer som sångarna byter då och då. Tidsmässigt är handlingen flyttad till 1920-talets gangstermiljö där greven är en maffiaboss. Tidsförskjutningen fungerar väl och kanske är det inte helt fel att göra så.

Pianist

För musiken svarar en pianist vid namn Nigar Dadascheva och hennes insats räknar som en av föreställningens höjdpunkter.Även om jag föredrar en upplevelse med orkester så uppfattar jag nyanser i musiken som jag inte reflekterar särskilt över annars. Det tillför föreställning en särskild dimension.

Nya sångare för mig

De flesta av sångarna var helt nya för mig denna kväll, men mitt bestående intryck är ändå att flera av dem hade svårt att klara sina partier och det gäller framförallt de med de ledande partierna.  Figaro som sjöngs av Christian Håkansson var, om jag skall uttrycka mig belevat, ojämn och  ibland helt OK, men som helhet räcker inte hans röst till i partiet.

Tyvärr var fallet så också med  såväl Susanna som Grevinnan även om jag inte  skriver att de var dåliga, men jag upplevde inte att deras röster räckte till för de höga sångliga krav som Mozarts musik kräver. Om det sångliga inte var så bra, som jag kunde ha önskat, så ger jag genomgående ett bra betyg på det sceniska agerandet.

Mindre partier

Flera av sångarna i de mindre partierna gjorde mycket bra i från sig och då tänker jag närmast på Lars-Henry Larsson, Bartolo, som visar att gammal är äldst om uttrycket kan godkännas. Cecilia Eriksson, som sjöng Barbarina och Mikael Englund som fick sjunga såväl Don Basilio som Don Curzio,  men också Hanna Leonora Hollesen, Cherubin, vill jag höra mer av i framtiden.

Bäst på plan

Bäst på plan och särskilt då i sin stora aria i andra akten var Åke Sjökvist som sjöng grevens parti och hans insats bedömer jag vara föreställningens andra höjdpunkt.

Kvällens behållning

Behållningen av föreställningen blir då utöver de två nämnda höjdpunkterna den sceniska framställningen och det friska humör och spelglädje som jag noterade i ensemblen. Det är också trevligt att få möjlighet att uppleva föreställningar på mindre operascener inte minst för att man kommer nära ensemblen och det är definitivt en annan  upplevelse som passar både ovana  och vana operabesökare.

Om föreställningen

Upphovspersoner

Kreativt team

Regissör: Helena Collert
Musikalisk ledare: Nigar Dadscheva
Kostymör: Annika Gaimer
Scenograf: Johan Mansfeldt
Ljussättare: Martin Hamberg
Maskidé: Jannicke Marmorin

Medverkande

Greven: Åke Sjökvist
Grevinnan: Elin Rise
Susanna: Barbro Ögren
Figaro: Christian Håkansson
Cherubin: Hanna Leonora Hollesen
Bartolo: Lars-Henry Larsson
Marcellina: Kia Nyberg
Don Basilio: Mikael Englund
Don Curzio: Mikael Englund
Antonio: Erik Johansson
Barbarina: Cecilia Eriksson

Mer att läsa