Kerstin Avemo internationellt efterfrågad sopran

Kerstin Avemo internationellt efterfrågad koloratursopran Kerstin Avemo internationellt efterfrågad koloratursopran

Kerstin Avemo är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har etablerat sig som en internationellt efterfrågad koloratursopran. Under de senaste åren har hon varit verksam vid operahusen i bl a Bryssel, Düsseldorf, Frankfurt, Zürich, Paris (Chätelet), Köpenhamn och Strasbourg samt framträtt på Wiener Festwochen Rhurtriennalen och i Aix-en-Provence.

Kerstin Avemo internationellt efterfrågad sopran

Bland Kerstin Avemo senaste engagemang är Gilda i Rigoletto i Weimar, Zerlina i Don Giovanni i Aix-en-Provence och på Bolsjoj i Moskva samt Iris i Semele på Theater an der Wien. I höst gör hon titelrollen i Alban Bergs Lulu i Bryssel och i vår Despina i Cosi van tutte på Teatro Real i Madrid.

På hemmaplan har hon på Folkoperan sjungit Violetta i La Traviata, titelrollen i Lucia di Lammermoor och Gilda i Rigoletto och på Kungliga operan, Adele i Läderlappen och Gilda i Rigoletto.

På GöteborgsOperan sjöng hon 2002 titelrollen i Alban Bergs Lulu, för vilken hon belönades med både Svenska Dagbladets operapris och Tidskriften Operas pris, samt 2011 titelrollen i Lucia di Lammermoor.

Hon har även gjort Kristinn i Philippe Boesmans tonsättning av Strindbergs Julie och Wendla Bergmann i Benoit Merniers gestaltning av Wedekinds Frühlings Erwachen, båda med urpremiär på La Monnaie i Bryssel. Andra roller hon sjungit är bl a Olympia i Hoffmanns äventyr, Oscar i Maskeradbalen, Ofelia i Hamlet, Blondchen i Enleveringen ur seraljen och Servilia i Titus mildhet.

Kerstin Avemo framträder regelbundet i konsertsammanhang och har även hörts på en rad europeiska festivaler och på scener som Palais des Beaux Arts (Bryssel) Theatres des Champs-Elysées och Berliner Philharmonie.

I augusti 2012 sjöng hon Giulietta i Bellinis I Capuleti E I Montecchi i en konsertant version på GöteborgsOperan.

Upplevda föreställningar

Opera Roll Operahus Datum
Titus Servillia Den Kongelige Opera i Köpenhamn 6.5.2004
Rigoletto Gilda Kungliga Operan i Stockholm 27.9.2010
Lucia di Lammermoor Lucia GöteborgsOperan 3.4.2011
I Capuleti e i Montecchi Julia GöteborgsOperan 17.8.2012
Orfeus och Eurydike Eurydike GöteborgsOperan 8.2.2014
Xerxes Atalanta Artiepelag 14.9.2014
Pelléas och Melisande Mélisande Kungliga Operan i Stockholm 19.3.2016
Rokokomaskineriet Fru Frisör Drottningholms slottsteater 14.6.2016
La traviata Violetta GöteborgsOperan 7.5.2017
The Exterminating Angel Letiticia Den Kongelige Opera i Köpenhamn 28.3.2018
Tristessa Leilah/Lilith Kungliga Operan i Stockholm 6.10.2018

Läs mer

Intervju med Kerstin Avemo i OV-Revyn Operavännerna vid Kungliga Operan i Stockholm Mars 2010

Johann Strauss klassiska operett Läderlappen har haft premiär på Kungliga Operan. I rollen som Adèle ser och hör vi Kerstin Avemo, en för stockholmarna numera ganska sällsynt gäst men därför inte glömd! Direkt efter utbildningen på Operahögskolan sjöng Kerstin titelrollen i Verdis La traviata på Folkoperan. Det var i en minnesvärd uppsättning av Staffan Valdemar Holm. Det stora genombrottet kom 2002, då hon fick publiken att svimma i de blodfulla scenerna i Lucia di Lammermoor, som gick både på Confidencen och på Folkoperan.

Kerstins makalösa koloraturer i den långa och krävande vansinnesarian gav då verkligen mersmak. Många undrar säkert vad som hände efter den succén och det är ganska mycket. Förutom att Kerstin åkt runt i Europa och sjungit på olika operascener har hon också hunnit få två barn, Pelle och Inga, som är fem respektive två år gamla. Hon har sjungit på operahusen i bl.a. Düsseldorf, Frankfurt, Zürich, Bryssel, Aix-en-Provence och Köpenhamn.

En av hennes paradroller har blivit Gilda i Rigoletto, som hon gjorde i Weimar nyligen. Den rollen sjöng hon också i den omtalade föreställningen som gick på Folkoperan 2006. Innan dess gästspelade hon på Drottningholmsteatern i Reine Jönssons Cecilia och Apkungen – då var hon för övrigt höggravid med Pelle! – Jag var inte barnledig särskilt länge utan var ganska snart iväg och gjorde rollen som Kristin i Julie av Philippe Boesmans, berättar Kerstin. – Jag har mixat mycket och har gjort en hel del modern opera förutom Julie, bl.a. Benoît Merniers Frühlings Erwachen i Bryssel för en tid sedan.

Jag tycker det är bra att bredda repertoaren och inte bara sjunga klassikerna, berättar Kerstin, när vi träffar henne efter en orkesterrepetition av Läderlappen strax före premiären. Hon tycker att det känns härligt att komma tillbaka till Stockholm igen – men Adèle är ingen lätt uppgift! – Att göra operett är inte alls samma sak som att sjunga opera.

Man måste agera på ett annat sätt och helst också vara rolig samtidigt som sångpartierna kan vara ganska svåra. Det kräver mycket energi och faktum är att det är betydligt svårare att göra komedi än tragedi. Läderlappen har regisserats och fått svensk text av Ann-Margret Pettersson, som flyttat den klassiska handlingen till den franska Rivieran på 1920-talet.

Kerstin Avemo alternerar i rollen som Adèle med Marianne Hellgren-Staykov. Många har säkert sett Läderlappen tidigare, liksom för övrigt också Kerstin. Hon såg en version av den i Oslo för en tid sedan. Att kombinera ett liv som operasångerska med det som småbarnsmor är inte det lättaste och för Kerstin har det på många sätt handlat om planering och åter planering. – Min man och barnen har ofta följt med mig och då får man se till att utnyttja den ledighet man har mellan repetitioner och föreställningar till att umgås.

Normalt är man ledig mellan kl. 16 och 19 och då kan man t.ex. gå och bada på något kommunalt badhus, gå till en lekplats eller hitta något annat roligt att göra. Det kan vara ganska tungt att gå tillbaka till kvällspasset kl. 19 till 22 efter en sån eftermiddag, men å andra sidan är det tomt när man är ensam.

Kerstin gör bara åtta föreställningar av Läderlappen och ska sedan iväg utomlands igen, med olika uppdrag, dels som Gilda i Weimar, dels som Zerlina i Don Giovanni i Aix-en-Provence. Nästa säsong gör hon en roll i Semele av Händel tillsammans med bl.a. Cecilia Bartoli i Wien och titelrollen i Lucia di Lammermoor på GöteborgsOperan. Drömrollen är Manon i Massenets opera. Det var länge sedan den spelades på Operan, så varför inte?

Ur OV-Revyn (2010) – Operavännerna vid Kungliga Operan © Artikelförfattarna Ann Löfberg, Leif Nilsson och OperaVännerna vid Kungliga Operan

Om du efter att läst denna intressanta artikel önskar bli medlem hos Operavännerna vid Kungliga operan i Stockholm har du här en direktlänk till föreningens hemsida