Kosma Ranuer baryton född i Polen

Kosma Ranuer baryton född i Polen Kosma Ranuer baryton utbildad vid Operahögskolan i Stockholm

Är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har studerat för Erik Saedén i Stockholm och Bruno Pola i Italien. 20002 debuterade han på Kungliga Operan i Stockholm som Ceprano i Rigoletto. Han har även gjort bl a Nick Shadow i Rucklarens väg, Michele i Puccinis Manteln och Alfio i Mascagnis Cavalleria Rusticana.

Kosma Ranuer baryton född i Polen

På Malmö Opera och Musikteater har Kosma Ranuer sjungit Monterone i Rigoletto, en Mandarin i Turandot och Vakten i Livet med en idiot.

Operavännerna vid Kungliga Operan har tilldelat årets stipendium på 65 000 kr till Kosma Ranuer, 35-årig baryton som vi i höst (2010) sett som Mefistofeles i Faust på Folkoperan och som i februari (2011) ska göra Jago i Norrlandsoperans Otello.

Upplevda föreställningar

OperaRollOperahusDatum
RigolettoGreve MonteroneMalmö Opera24.3.2001
TurandotEn mandarinMalmö Opera19.9.2004
Livet med en idiotVaktMalmö Opera30.11.2004
FaustWagnerMalmö Opera17.2.2005
La BohèmeSchaunardGöteborgsOperan15.1.2009
ToscaScarpiaMalmö Opera turnéuppsättning24.10.2012
Den flygande holländarenHolländarenFolkoperan6.2.2013
ManonDe BretignyMalmö Opera12.12.2013
StiffelioStankarKungliga Operan i Stockholm1.2.2014
Blanche & MariePaul LangevinNorrlandsOperan10.10.2014
RigolettoGreve CepranoNorrlandsOperan1.10.2015
Staden Mahagonnys uppgång och fallSparbössan BillNorrlandsOperan13.10.2016

Läs mer

Skivtips

Kosma Ranuer sjunger Axel Oxenstjärna i Jacopo Foroni´s “Cristina Regina di Svezia” som finns utgiven på Sterlingcd och den kan beställas här

Intervju med Kosma Ranuer i OV-Revyn medlemstidningen för Operavännerna vid Kungliga Operan i Stockholm December 2010

I fjol fick Fredrik Zetterström det nyinrättade stipendium som blev möjligt tack vare OV:s legendariske reseledare Richard Brodins generositet. Richard skänkte en miljon kronor till föreningen med instruktionen att använda pengarna till ett årligt stipendium till en tenor eller baryton som hunnit en bit i karriären. Han bestämde själv att det första årets stipendium skulle gå till Fredrik, då 37 år och väl etablerad på alla Sveriges operascener utom Stockholmsoperan. (Birgitta Svendén försökte i samma veva engagera honom till Andrea Chénier, som ju spelas nu, men Fredrik var redan kontrakterad för Posa i Don Carlos i Göteborg.) I samråd med Richard bestämde vi att stipendiet skulle vara 65 000 kr, vilket innebär att pengarna i fonden räcker i drygt femton år.

Snart efter stipendieutdelningen började vi fundera på nästa stipendiat. Nu är det styrelsen i OV som utser personen, och vi beslöt att anlita hovsångerskan Lena Nordin som vår rådgivare. Lena har engagerat sig mycket i diskussionerna inför valet, som till slut föll på Kosma Ranuer, 35-årig baryton som vi i höst sett som Mefistofeles i Faust på Folkoperan och som snart ska göra Jago i Norrlandsoperans Otello.

Från Polen

Kosmas familj kommer från Polen, där hans far är en känd skådespelare. Själv växte han upp i Finspång och insåg tidigt att teater var det han ville ägna sig åt. Han flyttade därför till Örebro för att gå på teatergymnasium. Senare blev det Operastudio 67 och Operahögskolan. På hans hemsida www.kosmaranuer.com får vi veta att han räknar Monterone i Malmös Rigoletto 2004 som sin debut. Under studietiden hade han som elevpraktik gjort greve Cepranos lilla roll i Rigoletto på Stockholmsoperan och återkom några år senare som värdshusvärd och sjökapten i Manon Lescaut. Dessa är än så länge hans enda framträdanden på Operan.

Sista året verkar det ha lossnat karriärmässigt för Kosma. I Frankfurt fick han göra Paolo i Simon Boccanegra – en viktig roll som nästan är en förstudie till Jago, även om rollen är långt mindre. I Riga sjöng han i somras både Michele i Manteln och titelrollen i Gianni Schicchi när teatern satte upp Puccinis Triptyk. (Tre enaktsoperor som ges tillsammans – den mellersta är Syster Angelica, där det inte finns någon mansroll.) Alltså två kontrasterande huvudroller, som Kosma har rest över och sjungit några gånger nu under hösten, parallellt med sin medverkan på Folkoperan. – Detta är de utmaningar jag törstat efter. Jag hade fått min rutin tack vare de småroller jag hade gjort när jag hade gjort varvet bland Sveriges operascener under några år. Men jag har på långa vägar ännu inte nått dit jag siktar, vad det blir till nästa höst vet jag inte. Jag tog min första sånglektion när jag var 20. Jag hade sett två operaföreställningar i tonåren, men inte förrän jag själv tog ton väcktes min passion för opera.

Han hade alltså gått teatergymnasium, eftersom han bar på en vilja att förmedla, att berätta. Han försökte sig också på att skriva (prosa och pjäser) och hade några rockband som han också skrev låtar för. Sånglektionerna fick honom raskt att inse att det var detta han ville syssla med. Redan efter några månaders sångstudier kontaktade han Operastudio 67 och började studera där redan samma höst. Att få prova på roller inför publik var den största behållningen, både där och senare på Operahögskolan. En som lade den musikaliska grunden hos Kosma var Erik Saedén, som Kosma studerade för i fem år. Redan första terminen på Operastudio 67 började han hos honom: – Han insisterade på att man i instuderingsskedet sjöng som det stod och inte slarvade. I nästa steg skulle man göra musiken till sin. Vi jobbade även mycket med diktion och hur man färgar orden. Han var oerhört viktig i min utveckling. Kosma återkommer flera gånger till äldre operaartister: – Hantverk och tradition är viktiga – som när Erik var ung! En annan förebild är Hugo Hasslo (då via inspelningar). Eller Ingvar Wixell, vars Scarpia här på Operan var en stor inspiration i min utveckling.

På senare år har Kosma arbetat hos ett flertal pianister och sångcoacher. – Man känner ganska snabbt vad som passar. Och insikterna kan komma på olika sätt. Till exempel sjöng Wixell inget när jag var hos honom några dagar. Men en gång visade han hur han tog sats för en ton, alltså bara en inandning, och han, som är ännu kortare än jag, växte till två meter! Håret reste sig på mina armar och jag tyckte att jag hörde tonen som skulle komma. Näst intill en religiös upplevelse. – En annan person som Kosma lärt sig mycket av är Södertäljeoperans Giovanni Impellizzeri, som önskade ha just Kosma i sina uppsättningar som titelrollen i Boitos Mefistofeles, Barnaba i La Gioconda och, förra året, titelrollen i Nabucco. – Då utvecklades jag mycket. Även om Boito och en del annat jag har gjort fått folk att tro att jag är basbaryton vilket inte stämmer. I Gounods Faust är man van vid att Mefistofeles är bas, och jag föredrar nog det själv, men Gounod har skrivit samtliga av de varianter som jag sjunger förutom en och annan höjdton som jag tagit mig friheten att lägga till i samråd med dirigenten.

Vi kommer överens om att Kosma själv till utseende och röstfärg passar bättre i dramatiska barytonpartier än som Guglielmo (Così fan tutte) eller Silvio (Pajazzo) – “där vill de nog hellre ha en lintott”. Nu hoppas han att det är lättare att få de roller han brinner för: Jago är ju inte något man gör som 25-åring. Liksom Wagner, där Kosma kan tänka sig att göra Holländaren. – Ännu har jag inte gjort någon tysk roll på scenen, förra året sjöng jag förvisso Pizarro i Fidelio med bland annat Nina Stemme i titelrollen, men detta var då i ett konsertant framträdande på Konserthuset. Annars är Rigoletto en roll han längtar efter. Hur får man då roller? – I Frankfurt hade jag varit och provsjungit flera gånger, och nu tyckte de att det var lagom. Riga letade efter någon som kunde göra både den dramatiska Michele och den komiska Schicchi, fick tips om mig och gick sedan in på min hemsida och lyssnade för att skapa sig en uppfattning. Första gången de hörde mig i verkligheten var vid första repetitionen! Vi märker att stipendiet kommer i en intressant brytpunkt i Kosmas utvecklingskurva och önskar honom lycka till.

Ur OV-Revyn (2010) – Operavännerna vid Kungliga Operan © Artikelförfattarna Nils-Göran Olve, Leif Nilsson och OperaVännerna vid Kungliga Operan

Om du efter att läst denna intressanta artikel önskar bli medlem hos Operavännerna vid Kungliga operan i Stockholm har du här en direktlänk till föreningens hemsida