Lady Macbeth från Mzensk 1934 synopsis

Lady Macbeth från Mzensk 1934 synopsis Foto: Mats Bäcker
84 / 100

Lady Macbeth från Mzensk. Uruppförandet 1934 blev en så stor framgång både bland allmänheten och kritiken att en ny instudering följde samma år i Moskva 24 januari. Operan gjorde succé även utomlands; redan i januari 1935 sattes den upp i Cleveland och därefter följde i rask takt New York, Philadelphia, Prag och Zürich. Men 1936 förbjöds operan i Sovjetunionen i praktiken, om än inte formellt.

Lady Macbeth från Mzensk 1934 synopsis

GÖTEBORGSOPERAN

I januari gästspelade ensemblen från Malijteatern i Moskva, där Stalin bevistade en föreställning, men av tidsbrist tvingades han lämna teatern i förtid utan att ha yttrat sin mening. Det här tolkades som ett tecken på missnöje och i enlighet med den totalitära statens regler inleddes en presskampanj, som började med den berömda, beryktade och anonyma Pravdaartikeln “Kaos istället för musik” den 28 januari 1936. I den angreps Sjostakovitj för att han gett en falsk framställning av en i grunden vacker värld, och att musiken var för “modernistisk” samt att verket gjorde narr av operakonsten.

I ett slag försvann operan från repertoaren i Sovjetunionen i mer än 30 år och Sjostakovitj såg sig tvingad att omarbeta verket. Senare omarbetade Sjostakovitj operan och döpte om den till Katerina Ismailova. Där finns två nya mellanspel, en större omarbetning av akt 1, scen 3. Konflikterna i operan mildrades och handlingen gick ut på att framställa en ömkansvärd kvinna som tyranniserades av manssamhället.

Den omarbetade versionen hade premiär i Moskva den 26 december 1962. Tonsättaren föredrog den reviderade versionen, men efter hans död har originalet spelats oftare. Först 1979, fyra år efter Sjostakovitj död, lyckades Mstislav Rostropovitj få tag på partituret till originalversionen och därmed kunde Lady Macbeth från Mtsensk återvända till världsscenen i sin ursprungliga gestalt.

Ledi Makbet Mtsenskogo ujezda (“Lady Macbeth från Mtsenskdistriktet”) (Lady Macbeth från Mtsensk, Katerina Ismailova), opera av Dmitrij Sjostakovitj

Akt 1. Lady Macbeth från Mzensk

Katerina Ismailova lever i ett tomt äktenskap med Zinovij som låter sig tyranniseras av sin far Boris. Denne förebrår henne hela tiden för att hon efter fem års äktenskap ännu inte har fött något barn. Boris skickar ut sonen att inspektera en avlägsen kvarn och fordrar att svärdottern faller på knä och svär på att hon skall vara sin man trogen medan han är borta. Zinovij presenterar den nye drängen Sergej för Boris, och pigan Aksinja påpekar att han blev avskedad från sitt föregående arbete därför att frun i huset hade förälskat sig i honom.

Ute på gårdsplanen retar karlarna Aksinja som skriker och går på. Katerina kommer ut och grälar på dem. Sergej vill brottas med henne men de hejdas av Boris, som beordrar alla att sköta sitt och bannar svärdottem för hennes uppträdande.

Katerina sitter i sitt rum och har tråkigt då Sergej kommer in och säger sig vilja låna en bok. Han förför den villiga Katerina, som inte låter sig störas av att Boris ropar utanför och frågar om hon har gått till sängs.

Akt 11. Lady Macbeth från Mzensk

Boris smyger omkring nedanför svärdotterns fönster uppslukad av sexuella fantasier och får syn på Sergej, som klättrar ut från katerinas rum. Han ertapapr honom på bar gärning och pryglar honom medan Katerina tvingas se på. Efter bestraffningen bärs Sergej bort och Boris befaller fram kvällsmat. Boris spärrar in Sergej och skickar bud efter sin son, men Katerina lägger råttgift i hans mat och låter honom dö.

Prästen hinner dock komma dessförinnan och förstår att Katerina har förgiftat sin svärfar. Sergej och Katerina tillbringar natten tillsammans men Sergej är orolig vid tanken på att Zinovij skall komma hem. När han har somnat ser Katerina Boris gå igen.

Hennes skrik väcker Sergej, som inte kan se gengångaren, men strax därpå hör de Zinovij komma och Sergej gömmer sig. Zinovij blir genast misstänksam och när han hittar Sergejs bälte på sängen börjar han slå Katerina med det.

Sergej kommer fram ur sitt gömställe, och han och Katerina slår ihjäl Zinovij och gömmer kroppen i källaren.

Akt III. Lady Macbeth från Mzensk

Sergej och Katerina firar sitt bröllop med en fest. En berusad gäst går ned i källaren och hämtar mer att dricka. Han bryter upp dörren men ryggar tillbaka inför stanken. Han har hittat Zinovijs döda kropp.

På polisstationen har konstaplarna tråkigt och beklagar sig över att de inte har blivit inbjudna till bröllopet. Den berusade kommer och rapporterar att han har hittat en död, och de skyndar i väg för att arrestera mördarna.

Katerina märker att källardörren är uppbruten och säger till Sergej att de måste fly ögonblickligen, men de hinner inte undan förrän polisen kommer och för dem till fängelset.

Akt IV. Lady Macbeth från Mzensk

Sergej och Katerina är på väg till Sibirien i var sin fångtransport, men Katerina lyckas muta en fångvaktare så att hon kan komma över till männen. Sergej är kylig mot henne och understryker att det är hon som bär skulden till hans olycka, så hon återvänder till kvinnorna fast förvissad om att Sergej nu hatar henne. Han börjar kurtisera Sonjetka, som lovar bli hans om han kan skaffa henne ett par värmande strumpor.

Sergej lurar ifrån Katerina hennes strumpor men hon förstår genast vad han skall ha dem till, och i viltraseri kastar hon sig över rivalen, som är på väg över en bro, och drar henne med sig ned i floden. Fångvaktarna konstaterar torrt att de båda kvinnorna inte står att rädda, och de andra fångarna fortsätter sin marsch mot Sibirien.

 

Lady Macbeth från Mzensk 1934 synopsis

Lady Macbeth från Mzensk – synopsis

IN ENGLISH

Although the opera shares the basic characters and outline of the play, it has a number of differences from the original story in terms of plot and emphasis. One example is in the convoy after Katerina gives Sergei her stockings: in the opera, all the women mock Katerina, whereas in the story, Sergei and Sonya mock her while Fiona and Gordyushka shame them in response to their cruelty toward her.

Act 1 

Scene 1: Katerina’s room

Katerina is unhappily married to Zinovy, a provincial flour-merchant. She complains to herself of her loneliness. Her father-in-law Boris, angered at her attitude in response to his saying that mushrooms are his favourite dish, says it is her fault for not producing an heir. She replies that Zinovy cannot give her a child – which Boris disdains; he then threatens her if she decides to seduce some youthful lover. Zinovy is called away on business, and Boris – against his son’s inclinations – makes Katerina swear before an icon to be faithful. A servant, Aksinya, tells Katerina about the womanising new clerk, Sergei.

Scene 2: The Izmailovs’ yard

Sergei and his comrades are sexually harassing Aksinya. Katerina intervenes. She berates him for his machismo and asserts that women are as brave and capable as men. Sergei is willing to prove her wrong and they wrestle; she is thrown down and Sergei falls on top of her. Boris appears. She says that she tripped and Sergei in trying to help her, fell down also. The other peasants back her up. Boris however is suspicious and roars at the peasants, telling them to get back to work before ordering Katerina to fry some mushrooms for him and threatening to tell Zinovy all about her behaviour.

Scene 3: Katerina’s room

Katerina prepares to go to bed. Sergei knocks on her door with the excuse that he wants to borrow a book because he cannot sleep, but Katerina has none; she cannot read. As she is about to close the door he continues attempting to seduce her by remembering their wrestling match earlier that day. He gets into the room and forces himself on her. After this is done, she tells him to leave, but he refuses and she agrees to embark on an affair with him. Boris knocks on the door and confirms that Katerina is in bed and locks her in. Sergei is trapped in the room, and the two make love.

Act 2 

Scene 4: The yard

One night a week later. Boris, unable to sleep due to unease about thieves being on the prowl, is walking in the courtyard in the pre-dawn darkness. He, remembering his own youthful days as a rake and knowing Zinovy’s low libido, is considering seducing Katerina himself to fulfill his son’s marital duties. He spots Sergei climbing out of Katerina’s window. He catches him and publicly whips him as a burglar, then has him locked up. Katerina witnesses this but cannot stop him because she remains locked in her room. When finally she manages to climb down the eavestrough-drainpipe the other servants restrain her on Boris’ order.

After being exhausted by beating Sergei, Boris demands some dinner, saying that he will whip Sergei again the next day and dispatches a servant to call Zinovy back, saying that Zinovy is to be told that there’s trouble at home. Katerina adds rat-poison to some mushrooms and gives them to him. As he is dying, calling for a priest, she retrieves the keys to free Sergei. The priest, called by the arriving morning shift of workers who find Boris in agony, arrives: Boris vainly tries to tell him that he was poisoned and falls back dead pointing at Katerina. Katerina, weeping crocodile tears, convinces him that Boris has accidentally eaten poisonous mushrooms and he says a prayer over Boris’ body.

Scene 5: Katerina’s room

Katerina and Sergei are together. Sergei querulously says that their affair will have to end due to Zinovy’s impending return and wishes he and Katerina could marry – Katerina assures him that they’ll marry but refuses to tell him how she’ll arrange it. Sergei then falls asleep; Katerina is then tormented by Boris’ ghost and cannot sleep. Later she hears Zinovy returning. He has been called back by one of the servants with the news of his father’s death. Although Sergei hides, Zinovy sees Sergei’s trousers and belt and guesses the truth.

As he and Katerina quarrel, he whips her with the belt. Hearing Katerina’s cries, Sergei emerges and confronts Zinovy, who then tries to escape and call the servants. Katerina stops Zinovy: she and Sergei then proceed to strangle Zinovy, who’s finally finished off by Sergei with a blow on the head with a heavy candlestick. The lovers hide the corpse in the wine-cellar.

Act 3 

Scene 6: Near the cellar

Following Zinovy’s disappearance he has been presumed dead. Katerina and Sergei prepare to get married, but she is tormented by the fact that Zinovy’s corpse is hidden in the wine cellar. Sergei reassures her and they leave for the wedding ceremony. A drunken peasant breaks into the cellar, finds Zinovy’s body and goes to fetch the police.

Scene 7: The police station

The police are complaining about not being invited to the wedding and vainly try to distract themselves by tormenting a “nihilist” schoolteacher because of atheism when the peasant arrives and gives them the opportunity for revenge.

Scene 8: The Izmailov garden

Everyone is drunk at the wedding. Katerina sees that the cellar door is open, but the police arrive as she and Sergei are trying to escape.

Act 4 

Scene 9. A temporary convict camp near a bridge

On the way to penal labour to Siberia, Katerina bribes a guard to allow her to meet Sergei. He blames her for everything. After she leaves, Sergei tries to seduce another convict, Sonyetka. She demands a pair of stockings as her price. Sergei tricks Katerina into giving him hers, whereupon he gives them to Sonyetka. Sonyetka and the other convicts taunt Katerina, who pushes Sonyetka into an icy river – also, herself, falling in. They are swept away and the convict train moves on.

UPPHOVSPERSONER

Musik: Dmitrij Sjostakovitj. Text: Sjostakovitj och A. Preis efter en berättelse av Nikolaj Leskov.

Premiär

Premiär i Leningrad, Malijteatern 22 januari 1934. Reviderad version med titeln Katerina Ismailova: Moskva, Stanislavskijteatem 8 januari 1963. Svensk premiär: Stockholm, Operan 16 november 1935. Föreställningen är också spelad på VärmlandsOperan 2005 och Katerina Ismaijlova har getts på Stora Teatern i Göteborg 1984.

Libretto

Läs mer