Ortrud Mann – musikteater på Malmö Live 2021

Ortrud Mann - musikteater på Malmö Live 2021 Foto: Johan Sundell
82 / 100

Ortrud Mann – musikteater på Malmö Live

Hundra kvinnor 100 år

Ortrud Mann var den unga kvinnan i det mansdominerade orkesterdiket, och med inte så lite kaxighet klev hon 1944 upp på dirigentpulten på Hippodromteatern i Malmö för att göra något storslaget, och slå Malmöborna med häpnad!
Den nyskrivna föreställningen Ortrud Mann – en fantasi om Sveriges första kvinnliga dirigent av Hanna Nygren, ingår i Malmö Lives temaår ”100 kvinnor 100 år” och är ett samarbete mellan Malmö Stadsteater och Malmö Live Konserthus. Temat ska hylla och lyfta fram kvinnliga musiker och på så sätt stärka deras position i branschen. Temaåret är ett led av att vi i Sverige år 2021 firar 100 år av kvinnlig rösträtt.

Malmö Stadsteater

Föreställningen får urpremiär i Kuben på Malmö Live 9 oktober 2021. Kuben blir en av många spelplatser där Malmö Stadsteater kommer att dyka upp under ombyggnaden av vår huvudscen Hipp, som pågår t.o.m. januari 2023.

För Malmö Stadsteaters teaterchef Kitte Wagner är samarbetet med Malmö Live och föreställningen ett drömprojekt under tiden vi är utflyttade från Hipp under ombyggnaden:

Denna betydelsefulla satsning som Malmö Live gör vill vi självklart vara med på genom att skapa en föreställning kring Sveriges första kvinnliga dirigent Ortrud Mann, som dessutom började sin karriär på vår huvudscen Hipp. Vi har nästan som tradition på Malmö Stadsteater att föra fram berättelser på teaterscenen som handlar om viktiga och ibland bortglömda kvinnoöden. Genom det här samarbetet lyfter vi varandra som kulturinstitutioner och blir viktiga för hela Malmö, säger teaterchef Kitte Wagner.

Regissören Sara Cronberg ser mycket fram emot att arbeta med föreställningen som blir en blandning av teater och symfonisk musik:

Föreställningen Ortrud Mann handlar i första hand om att våga tro på sitt konstnärskap trots att man på olika plan möter ett motstånd, och ibland ett massivt motstånd. Går det att leda en grupp människor som sedan länge skapat sina egna strukturer och hierarkier? Till vilket pris är det möjligt att hålla fast i visioner, sårbarhet och konstnärskap när omvärlden inte är beredd att följa med? I sin form blandar föreställningen teater och symfonisk musik med starka visuella inslag av projektioner och videoteknik, säger regissören Sara Cronberg.

Föreställningen är en fiktion skriven av Hanna Nygren. Rollen som Ortrud Mann spelas av Mari Götesdotter, som senast hyllats för sin rollprestation som Monica Zetterlund i Malmö Stadsteaters uppsättning Monicas vals (2018-2020). Musikerna i föreställningen kommer från Malmö Akademiska Orkester.

Föreställningen

ORTRUD MANN
– En fantasi om Sveriges första kvinnliga dirigent
Av Hanna Nygren

Urpremiär i Kuben Malmö Live 9 oktober 2021

Ett samarbete mellan Malmö Stadsteater och Malmö Live Konserthus

”Jag är Ortrud. Jag är inte prinsessan, jag är trollpackan. Och jag måste greppa trollstaven och ta makt över människorna.”

Bara genom att röra händerna genom luften kan en dirigent få en orkester att bygga upp en hel värld. Med en nick, en blick och en liten vink så får allt liv och blir till magi.

Ortrud Mann var den unga kvinnan i det mansdominerade orkesterdiket, och med inte så lite kaxighet klev hon 1944 upp på dirigentpulten på Hippodromteatern i Malmö för att göra något storslaget, och slå Malmöborna med häpnad! Hon var Sveriges första kvinnliga dirigent, född och uppvuxen i Arlöv med siktet tidigt inställt på dirigentyrket. Hon kom från en musikalisk familj och pappan var kantor i Caroli kyrka. Redan som liten kallades hon för ”lilla trollpackan” som var så otålig och rusade fram i full fart, precis som hennes namne den demoniska Ortrud i Wagners romantiska opera Lohengrin, som hon kom att identifiera sig med och hämta kraft från för att orka följa sin musikalitet och förverkliga sin inre konstnärliga vision som kvinna i en helt mansdominerad musikvärld.

Konstnärskap

Föreställningen om Ortrud Mann handlar i första hand om att våga tro på sitt konstnärskap trots att man på olika plan möter ett motstånd, och ibland ett massivt motstånd. Går det att leda en grupp människor som sedan länge skapat sina egna strukturer och hierarkier? Till vilket pris är det möjligt att hålla fast i visioner, sårbarhet och konstnärskap när omvärlden inte är beredd att följa med? Föreställningen är en fantasi, en saga om hur det kanske var och hur det troligen fortfarande är. En fusion mellan symfonisk musik och teater som utspelar sig i Malmö under 1940-talet.

Föreställningen ingår i Malmö Lives temaår ”100 kvinnor.100 år.”, om kvinnliga dirigenter genom tiderna. Musikerna i föreställningen kommer från Malmö Akademiska Orkester.

Regi: Sara Cronberg
Scenografi och kostym: Malin Kihlberg
Videodesign: StefanStanisic
Ljusdesign: RobertClaesson
Dirigent: Daniel Hansson, Malmö Akademiska Orkester

I rollerna: Mari Götesdotter, Cecilia Lindqvist, Kerstin Andersson, Hans-Peter Edh, Viktor Nyström Sköld, Astrid Drettner (praktikantTHM) samt Malmö Akademiska Orkester.

Ortrud Mann

Ortrud Mann (1917-2006) föddes som Ortrud Åkerberg i Arlöv utanför Malmö och var en svensk dirigent. Hon kom från en musikalisk familj och hennes pappa Herman Åkerberg var kantor i Caroli kyrka i Malmö. Efter studier vid Musikaliska akademien i Stockholm avlade hon högre organistexamen 1939, musiklärarexamen 1943 och kantorsexamen 1948.

Musiklärarutbildning

Under sin musiklärarutbildning väcktes hennes intresse att dirigera och 1944 anställdes hon som Sveriges första kvinnliga dirigent vid Hippodromteaterns orkester i Malmö. Hon gifte sig så småningom med sin lärare i dirigering, Tor Mann. Ortrud flyttade till Stockholm på 1950-talet och arbetade som dirigent vid Oscarsteatern. Hon gjorde även TV-konserter och turnerade i Sverige och i Norden. Efter makens död 1974 flyttade hon tillbaka till Malmö. Ortrud fortsatte att turnera även efter sin pension och hon tog tillfälliga anställningar både som dirigent och kantor. Hennes sista framträdande gjorde hon 2006, 89 år gammal, då hon dirigerade vid Malmö Latinskolas 600-årsjubileum. Hon avled samma år och ligger begravd på Burlövs kyrkogård.

Mari Götesdotter

Mari Götesdotter ingår i Malmö Stadsteaters ensemble och har varit verksam här sedan 2005. Hon har bl a medverkat och haft större roller i Monicas vals (2018-2020), Hedwig and the Angry Inch(2020), Farliga förbindelser (2019),Vinnaren tar allt (2018), Blod och Eld (2016-2017), Angels in America (2017), Borders (2015) och Ingvar! En musikalisk möbelsaga (2010-2012). Hon har också arbetat på en rad olika teatrar i Sverige både som skådespelare och sångerska. Bland annat på Uppsala stadsteater, Dramaten och Riksteatern.
Mari Götesdotter utbildades vid Teaterhögskolan i Malmö 2001–2005 och har tilldelats flera priser och skådespelarstipendier, senast för sin insats som Monica Zetterlund iMonicas vals.

Sara Cronberg

Sara Cronberg är sedan 2016 konstnärlig ledare för Unga Malmö Stadsteater. Hon är utbildad teaterregissör vid Statens Teaterskole i Köpenhamn och har gjort uppsättningar i både Sverige och Danmark. Som regissör har hon varit verksam vid bl a Malmö Stadsteater, Stockholms stadsteater, Uppsala Stadsteater, Göteborgs Stadsteater och Helsingborgs Stadsteater. I Danmark har hon arbetat på bl a Nørrebro Teater, Odense Teater, Mammut Teatret, Teater Kaleidoskop, Gladsaxe Teater samt Aarhus Teater. Sara Cronberg har satt upp flera pjäser på Malmö Stadsteater genom åren där senast kan nämnas Karl-Bertil Jonssons julafton (2016-2018), En annan värld (2017-2019), Oscar Liljas försvinnande (2019), Orlando (2019), och Ögonvittnen (2020).

Kitte Wagner

Kitte Wagner är sedan 2016 Malmö Stadsteaters VD och konstnärliga ledare. Hon har sedan starten drivit ett lyckat reformarbete på teatern där hon bland annat etablerat en workshopmetod där ensemblen tillsammans med teaterchef tar fram pjäsrepertoaren. Kitte Wagner har också tagit Malmö Stadsteater ut i Europa och skapat spännande samarbeten med till exempel Deutsches Theater i Berlin. Hon har dessutom arbetat hårt för en ombyggnad av den klassiska teaterbyggnaden Hipp vilket nu blir verklighet.

Kitte Wagner har sedan tidigare lång erfarenhet av ledarskap inom det professionella kulturlivet i Danmark. Hon var under åren 2007-2014 VD för Nørrebro Teater i Köpenhamn, där hon stod i spetsen för en strategisk förändringsprocess som kom att förnya repertoaren och lockade både en yngre publik samt ökade teaterns publiksiffror. Kitte Wagner är utbildad dramaturg och var under 1996-2006 dramaturg och projektledare på Betty Nansen Teatret i Köpenhamn. Hon har suttit i rådgivande instanser för flera kulturministrar, samt ingår i Det Kongelige Teaters styrelse.

Läs mer