Peter Oskarson regissör 1951-

Pernille Egeskov
84 / 100

Operauppsättningar har Peter Oskarson gjort bl a på Kungliga Operan i Stockholm, Den Kongelige Opera  i Köpenhamn,Drottningholmsteatern, Staatstheater Stuttgart, Oper der Stadt Bonn samt i Wien och festivalen i Schweitzingen och Malmö Opera och Musikteater.

Peter Oskarson regissör 1951-

Han var elev på balettskolan på Malmö Stadsteater och gjorde flera barnroller. Detta följdes så småningom av teaterstudier för Dag Westberg och skådespelarutbildning vid Statens Scenskola i Stockholm. Han var 1973-82 konstnärlig ledare för Skånska Teatern och 1982-1990 konstnärlig ledare för Folkteatern i Gävleborg.

1990 startade han stiftelsen Helsingegården, Nordanlandens teater- och folkkulturinstitut. Helsingegården fungerade som en forskningsstiftelse för teater och musik med seminarier och kurser ofta inriktade på olika kulturers folkliga teatertraditioner som t ex pekingopera, indisk kothyattam och svensk polskedans.

Mellan åren 1993-2000 var han konstnärlig ledare för Orionteatern i Stockholm. Och sedan 1997 är han åter konstnärlig ledare för Folkteatern i Gävleborg. Han har gästregisserat bl a på Norrbottensteatern, Angeredsteatern, Dramaten och i USA.

Biografi

Peter Oskarson bedrev teaterstudier för Dag Westberg och fick sin skådespelarutbildning på Statens scenskola i Stockholm 1971-73. Därefter följde registudier för Rudolf Penka, Wolfgang Heinz och Giorgio Strehler.

Peter Oskarson var konstnärlig ledare för Teater 7 1965-1969, Skånska Teatern 1973-1982, Folkteatern i Gävleborg 1982-1990 och 1997-2006, Orionteatern 1993-2000 samt Stiftelsen Helsingegården 1990-2004. Arbetet på Skånska Teatern i Landskrona med fortsättning i Gävle och på Hälsinglands Träteater gjorde honom till ett känt och uppmärksammat regissörsnamn både inom och utanför Sverige. Genom sin starkt visuella, engagerade folkteaterform skapade han i samverkan med många sedermera namnkunniga svenska skådespelare som Rolf Lassgård, Peter Haber och Pernilla August en egen riktning inom teatern.

Sitt stora genombrott som regissör fick han med den prisbelönta uppsättningen av Bertolt Brechts drama Galileis liv, här med titeln Jorden rör sig! Historien om Galileis liv (1980) och med Sven Wollter som Galileo Galilei på den nystartade, experimentella Angereds teater. Storprojekt som heldagsprogrammen På jorden knappt leva vi få med tre pjäser av Rudolf Värnlund i Landskrona 1982 och Den stora vreden i nedlagda Valsverket i Iggesunds Bruk 1988 väckte sedan mycket uppmärksamhet. I Hälsingland fördjupade han under flera år teaterarbetet med kollektivt forskningsarbete i teaterns form och innehåll. Influenser till uppsättningarna hämtades bland annat från kinesisk och indisk teatertradition.

Manifest-striden vid Göteborgs stadsteater

I samband med Brecht-uppsättningen på Angereds teater skapade han 1980 tillsammans med teatervetaren Tomas Forser och regissören Ragnar Lyth det då uppmärksammade “Manifestet” om hur Göteborgs stadsteater skulle förvandlas till en “konstnärlig teater” och att teaterchefen Mats Johansson skulle delegera den konstnärliga ledningen till trojkan under tre år. Teatern skulle utvecklas till en nytänkande, konstnärlig, samhällsnära och folkbildningsorienterad form av teater, som skulle kombinera den progressiva fria teatergruppens engagemang med institutionsteaterns stabila organisation och resurser.

“Manifestet”, som var en arbetsskrift för internt bruk, ledde till en omfattande strid och läckte ut och publicerades i massmedia. Detta resulterade i en hetsig debatt och stämning av tidningarna inför domstol för brott mot upphovsrätt. Saken gick ända upp till Högsta Domstolen, där Oskarson 1985 fick rätt och Karl Beijbom och Göteborgs-Postens ansvarige utgivare Lars Hjörne dömdes till vardera 20 dagsböter för brott mot upphovsrätten, samt ett skadestånd på 2001 kronor där 2000 kronor var ersättning för artikeln och 1 krona var ersättning för det lidande Oskarson fått utstå. Det hela ledde till att Mats Johansson fick avgå som chef och två år senare blev Oskarson chef för den nystartade Folkteatern i Gävleborg som byggdes upp enligt liknande idéer.

2009 regisserade han operan Livläkarens besök på Det Kongelige Teater i Köpenhamn med bland andra Johan Reuter, Elisabeth Jansson och Gitta-Maria Sjöberg. Under 2010 inledde han även projektet “Heliga dårar” med produktionen Den helige gycklaren Franciskus av Dario Fo. 2015 regisserade han den stora satsningen på Goethes Faust i Gasklockorna i Gävle med bland annat musikern Moto Boy.

Kontrovers om Oskarssons anställningsvillkor

2004 uppmärksammade Svenska Dagbladet att Folkteatern i Gävleborg fick högre subvention per biljett än Dramaten och att Oskarsons anställningsvillkor på Folkteatern i Gävleborg innebar att han förutom grundlön fick särskilt betalt när han regisserade eller medverkade på scen. SvD uppmärksammade också att Folkteatern i Gävleborg under en månad anställt Oskarsons då 18-årige son som regiassistent och försett Oskarson med en övernattningslägenhet i Gävle, åtta veckors semester samt guldkort på SJ. Ersättningen för regiuppdrag från teatern utbetalades inte som lön utan gick till ett bolag som Peter Oskarson ägde. Peter Oskarson ansåg att tidningens reportage innehöll flera felaktigheter och anmälde tidningen till Pressens opinionsnämnd, som friade tidningen. Uppmärksamheten ledde till att Skatteverket inledde en revision av Peter Oskarsons anställningsvillkor, vilket i sin tur ledde till att han dömdes att betala 780 000 kronor i tillkommande skatt. Folkteaterns styrelse gav under processen Peter Oskarson sitt fulla stöd och hänvisade till att hans avtal godkänts av Landstinget i Gävleborg och dess revisorer.  Peter Oskarsson avgick som teaterchef för Folkteatern 2006 i samband med domen, men har återkommit som frilansande regissör.

Familj

Peter Oskarson har varit gift med Gunilla Kindstrand och tillsammans har de fem barn.

Utmärkelser

Peter Oskarson har bland annat tilldelats Alf Sjöberg-priset, Svenska Akademiens teaterpris 1989, Olof Högberg-plaketten 1990, Expressens teaterpris och Svenska Dagbladets Thaliapris 1990, Gävle kommuns kulturpris 1990, Landstinget Gävleborgs kulturpris 1990, Kvällspostens Thaliapris 1994, Ljusdalspostens kulturpris 1996, Ljusdals kommuns kulturstipendium 1997, Hembygdsförbundets Kulturhammare 2000, Sture Linnér-priset 2002, Gefle Dagblads kulturpris 2004, Einar Hansens kulturstipendium 2009.

Regi

1967 – Sock! Bang! Svisch! Smack! Vroom! – Lars Forssell Teater 7
1968 – Alla mot en – Vestin/Lagerborg Teater 7
1971 – Vicke Viking – Brecht Sommarteatern
1972 – Don Juan – Molière/Brecht Sommarteatern
1973 – Harlekin, två herrars tjänare – Goldoni Sommarteatern
1974 – Läkare mot sin vilja – Molière Skånska Teatern
1975 – Röda Nejlikans Triumf – Mark/Oskarson Skånska Teatern
1975 – Göran och draken – Oskarson Skånska Teatern
1975 – Teater de’ e’ skoj de’ – Oskarson Skånska Teatern
1975 – En doft av Landskrona – revy Skånska Teatern
1976 – Jeppe på berget – Holberg Skånska Teatern
1976 – Anna-Lenas friare – Wahlberg Skånska Teatern
1977 – Maria från Borstahusen – Mary Andersson, Skånska Teatern
1977 – Sacco och Vanzetti – Walter Dickson, Skånska Teatern
1978 – Pariserliv – Jacques Offenbach/Göran O Eriksson Teaterhögskolan i Göteborg
1978 – Haren och Vråken – Lars Forssell, Skånska Teatern
1978 – Modern – Brecht Skånska Teatern
1979 – En midsommarnattsdröm – Shakespeare Skånska Teatern
1980 – Don Quijote och Sancho Panza – Cervantes/Michail Bulgakov Skånska Teatern
1981 – Marionetter – Rosenberg/Benavente, Operan
1981 – Sagan om den övergivna dockan – Sastre/Brecht Skånska Teatern
1982 – På jorden knappt leva vi få, tre pjäser – Rudolf Värnlund Skånska Teatern
1982 – The Dreamplay – Strindberg, Intiman, Seattle, USA
1983 – Il fanatico burlato – Cimarosa, Drottningholmsteatern
1983 – Tre systrar – Tjechov, Folkteatern i Gävleborg
1984 – Makten och ärligheten – Lars Forssell, Folkteatern i Gävleborg
1985 – Ett drömspel – Strindberg, Folkteatern i Gävleborg
1983 – Kanonpjäsen – Kullenberg, Folkteatern i Gävleborg/Norrsundets arbetarteater
1985 – Vi betalar inte, vi betalar inte! – Dario Fo, Folkteatern i Gävleborg
1985 – Den goda människan från Sezuan – Brecht, Folkteatern i Gävleborg
1986 – Den ludna gorillan – Eugene O’Neill, Folkteatern i Gävleborg
1987 – Drottningens juvelsmycke av Carl Jonas Love Almqvist, Dramaten
1987 – Dödens Flotte – Mueller Radioteatern
1988 – Den stora vreden – Olof Högberg, Valsverket Iggesund
1989 – Amledo – Shakespeare, Folkteatern i Gävleborg
1990 – Trollflöjten – Mozart/Emanuel Schikaneder, Staatsoper Stuttgart
1993 – Dibbuk – AnSki, Orionteatern
1994 – Dagning röd – Bengt Pohjanen, Norrbottensteatern
1994 – Rigoletto – Verdi, Malmö Musikteater
1995 – Bländverk – Pierre Corneille/Forssell, Dramaten
1996 – Drömmarnas barn – Margareta Ekarv, Radioteatern
1996 – En midsommarnattsdröm – Shakespeare, Teaterhögskolan/Orionteatern/Hälsinglands Träteater
1996 – Ingen som jag, Hälsinglands Träteater
1996 – Stjärnspelet – trad. Stiftelsen Helsingegården
1997 – Verket – Magnus Dahlström, Orionteatern
1997 – Henrik IV, Folkteatern i Gävleborg
1997 – Det var en gång en jul – trad. Radio Gävleborg
1998 – På vägen till havet – Niklas Rådström, Orionteatern och Folkteatern i Gävleborg
1998 – Tre systrar – Tjechov Folkteatern i Gävleborg / Göteborgs stadsteater
1998 – Luci mie traditrici – Sciarrino, Wiener Festwochen/Schwetzinger Festspiele
1999 – Och sanden ropar – Henning Mankell, Orionteatern
1999 – Trollflöjten – Mozart/Emanuel Schikaneder, Hälsinglands Träteater
1999 – Östan om sol, västan om månen, Världsteaterprojektet
2000 – Den underbare trollkarlen från Oz, Hälsinglands Träteater
2001 – Gute Miene Böses Spiel – Wiener Festwochen/Schwetzinger Festspiele
2001 – Orestien – Aischylos/Hughes/Forssell, Folkteatern i Gävleborg
2002 – Sånger till Vargskinnet – Kerstin Ekman, Hälsinglands Träteater
2004 – Allt rör sig! – Brecht, Hälsinglands Träteater
2005 – Livet och elektromagnetismen Hälsinglands Träteater
2005 – La Forza del Destino – Verdi, Naionaltheater Mannheim
2006 – Maskeradbalen – Verdi, Malmö Musikteater
2006 – Bröderna Karamasov – Crane/Dostojevskij, Folkteatern i Gävleborg
2007 – Tre systrar – Tjechov, Teaterhögskolan i Stockholm
2007 – Färden till Västern – Wu Cheng`en/Zimmerman, Månteatern
2008 – Låt kärleken växa – Thomas Di Leva. Turné i Sverige
2009 – Livläkarens besök – Bo Holten/P O Enquist, Det Kongelige Teater, Köpenhamn
2010 – Den Helige Gycklaren Franciskus – Dario Fo Heliga Dårar i Katarina, Folkteatern i Gävleborg
2010 – Näktergalen – H C Andersen, Teater Fenix
2011 – Drömkvädet – Sven Kristersson och Tina Quartey
2011 – Bröderna Karamazov – Crane/Dostojevskij, Stockholms stadsteater
2011 – De Onda – Niklas Rådström, Heliga Dårar i Katarina
2011 – Livläkarens besök – Bo Holten/P O Enquist, Det Kongelige Teater Köpenhamn
2015 – Faust – J W Goethe, Folkteatern i Gävleborg
2017 – Romeo och Julia – Shakespeare, Helsingborgs stadsteater
Skådespelaruppgifter
1964 – Valentin i Mary Poppins, Radioteatern
1964 – Mästerdetektiven Blomkvist, Malmö stadsteater
1966 – Pojken i I väntan på Godot, Malmö stadsteater
1967 – Piccolon i Vita hästen, Malmö stadsteater
1967 – Lex Luthor i Sock! Bang! Svisch! Smack! Vrooom!, Teater 7 Malmö
1969 – Sonen i En episod under boxarupproret i Kina, TV-teatern
1969 – Lucius i Julius Caesar, Malmö stadsteater
1971 – Maceath i Tolvskillingsoperan, Sommarteatern
1973 – Smirnov i Björnen av Tjechov, Skånska Teatern
1974 – Sångaren i Läkare mot sin vilja, Skånska Teatern
1975 – Brodern m.fl. i Den kaukasiska kritcirkeln, Skånska Teatern
1976 – Kurt i Täppan av Frans X. Kroetz, Skånska Teatern
1993 – Mannen i Dibbuk, Orionteatern
2001 – Körledaren i Orestien, Gasklockorna Gävle
2003 – Trollkarlen i Den underbare trollkarlen från Oz, Gasklockorna Gävle
2004 – Arnolphe i Äktenskapsskolan, Hälsinglands Träteater
2005 – Galileo Galilei i Allt rör sig, Gasklockorna Gävle
2006 – Ivan i Bröderna Karamasov, Gasklockorna Gävle
2007 – Kejsaren/Berättaren i Färden till Västern, Månteatern Lund
2008 – Mannen i Gå genom ett berg av Niklas Rådström, Teater Brunnsgatan fyra Stockholm
2009 – Reverdil i Livläkarens besök, Det Kongelige Teater Köpenhamn
2010 – Den helige gycklaren Franciskus, Katarina Kultur, Stockholm
2012 – Bogdan Strindberg i Ett Drömspel, Barnens underjordiska scen Stockholm
Dramatik/Översättningar
1979 – En midsommarnattsdröm, Shakespeare. Översättning tillsammans med Jan Mark.
1980 – Don Quijote, Cervantes/Bulgakov. Översättning tillsammans med Jan Mark/Göransson.
1981 – Historien om den övergivna dockan. Översättning tillsammans med Jan Mark.
1987 – Drottningens juvelsmycke, dramatisering
1990 – Amledo, Shakespeare. Översättning tillsammans med Jan Mark.
2000 – Den underbare trollkarlen från Oz, dramatisering.
2005 – Livet och elektromagnetismen.
2006 – Bröderna Karamasov. Översättning tillsammans med Jan Mark.
2007 – Färden till Västern. Översättning tillsammans med Jan Mark.
TV/Film
1980 – En midsommarnattsdröm Sveriges Television
1981 – Marionetter Sveriges Television
1982 – Sagan om den övergivna dockan Sveriges Television
1983 – Il fanatico burlato Sveriges Television
1983 – Hej du himlen! – Agneta Pleijel, TV-teatern Sveriges Television
1997 – Kung Lear, Sveriges Television
1999 – Ingen som jag – Margareta Ekarv, Sveriges Television
2010 – The Visit of the Royal Physician DVD

Läs mer