I går kväll avslutades säsongen på Metropolitan Opera med Richard Strauss Der Rosenkavalier. Det var en nyinstudering av Robert Carsen som ersatte den tidigare versionen från 1969.
Rosenkavaljeren från Metropolitan Opera 2017
Rosenkavaljeren förlagd 1911
Regissören hade valt att förlägga handlingen till 1911, samma år som Rosenkavaljeren hade sin urpremiär på Semper Oper i Dresden och med tillägget att tidsförskjutningen skulle förebåda 1:a världskrigets utbrott.
Ibland blir det bra ibland mindre bra
Det är ingen dålig uppsättning, men jag gillar inte regissörens koncept! Det är kanske inte något större fel med att förlägga operahandlingar i en annan tid än som kompositören/librettisten ursprungligen hade tänkt sig. Ibland blir det bra ibland blir det mindre bra.
Att förlägga handlingen dvs förflytta handlingen från Wien på 1740-talet till Wien inför utbrottet av 1:a världskriget känns inte särskilt relevant och förtar lite grann av det speciella med just Rosenkavaljeren och kopplingen till Mozart och Wien.
Sebastian Weigle – James Levine
Att det inte var den utlovade James Levine som ledde orkestern var ett klart minus. Därmed inte sagt att Sebastian Weigle var en dålig dirigent, men ersätta James Levine kunde han ju inte.
Vokalt och sceniskt dominerade Elina Garanca som Octavian, men Erin Morley räknar jag som en av de bästa Sophie som jag har upplevt och tenoren Matthew Polenzani svarade för en av sina bästa insatser någonsin som Sångaren.
Renée Fleming´s sista på Metropolitan Opera
Renée Fleming tillhör inte mina absoluta favoritsopraner, men nu har hon ju gjort sin sista operaföreställning på Metropolitan Opera. Hon levererade en klart godkänd insats, men jag har upplevt bättre insatser i partiet. Fleming kommer vi dock att kunna uppleva från konsertestraden, men gårdagens föreställning var hennes sista roll på “The Met”.
Rosenkavaljeren som makalös upplevelse uteblev
Min förväntade makalösa operaupplevelse blev starkt förminskad genom regissörens inriktning att göra denna ljuvliga rokokokomedi till en fars. Det blev övertydligt och överdrivet.
Här tänker jag först och främst på den österrikiske basen Günther Groissböcks sceniska gestaltning av baron von Ochs. Klart och tydligt överspel som leder mig in på tanken att regissören ser verket som en fars, vilket jag alltså inte gör. Vokalt gjorde Groissböck en utmärkt insats och här har jag inga som helst invändningar.
Det är förmodligen mitt sista inlägg från en föreställning på Spegeln, men jag kommer att fortsätta att skriva “blänkare” om kommande föreställningar och lägga upp handling/synopsis här på Operalogg.
Om föreställningen
Folkets Hus och Parker biograf Spegeln i Malmö 9.5.2017
Upphovspersoner Rosenkavaljeren
Musik: Richard Strauss|Libretto: Hugo von Hofmannsthal
Kreativt team Rosenkavaljeren
Production……………….Robert Carsen
Set Designer……………..Paul Steinberg
Costume Designer………….Brigitte Reiffenstuel
Lighting Designer…………Robert Carsen
Lighting Designer…………Peter Van Praet
Choreographer…………….Philippe Giraudeau
TV Director…………..Gary Halvorson
Medverkande Rosenkavaljeren
Octavian…………………Elina Garanca
Princess von Werdenberg……Renée Fleming
Baron Ochs……………….Günther Groissböck
Sophie…………………..Erin Morley
Faninal………………….Markus Brück
Annina…………………..Helene Schneiderman
Valzacchi………………..Alan Oke
Italian Singer……………Matthew Polenzani
Marianne…………………Susan Neves
Mahomet………………….Billy Conahan
Princess’ Major-domo………Scott Scully
Lackey…………………..Marco Antonio Jordão
Lackey…………………..Ross Benoliel
Lackey…………………..Daniel Clark Smith
Lackey…………………..Edward Hanlon
Orphan…………………..Maria D’Amato
Orphan…………………..Christina Thomson Anderson
Orphan…………………..Rosalie Sullivan
Milliner…………………Anne Nonnemacher
Animal Vendor…………….Dustin Lucas
Hairdresser………………Tom Watson
Notary…………………..James Courtney
Leopold………………….Patrick Stoffer
Faninal’s Major-domo………Mark Schowalter
Innkeeper………………..Tony Stevenson
Waiter…………………..Brian Frutiger
Waiter…………………..Bradley Garvin
Waiter…………………..Brian Kontes
Waiter…………………..Christopher Job
Police Commissioner……….Scott Conner
Widow……………………Sidney Fortner
Doctor…………………..Frank Colardo