Tjajkovskijs Eugen Onegin med Jyske Opera

Tjajkovskijs Eugen Onegin med Jyske Opera Foto: Anders Bach

Lyriska scener, sju scener fördelade i tre akter kallade Tjajkovskij  sin opera Eugen Onegin.I går hade Jyske Opera sin höstpremiär på Konserthuset i Odense. Den Jyske Opera kallas ju också för Danmarks National Opera och turnerar Danmark runt varje höst och vår. Dessutom ger de föreställningar varje år , en vecka i augusti. Eugen Onegin ges t o m 30 november

Tjajkovskijs Eugen Onegin med Jyske Opera

Det är alltid en speciell upplevelse att få uppleva opera i Odense Konserthus, mest beroende på att orkestern sitter på golvet framför scenen. Det skapar ju kontakt och närhet till orkestern, som annars inte är särskilt vanligt.

För musiken svarade Odense Symfoniorkester under ledning av dirigenten Tecwyn Evans  som dessutom svarar för körinsatserna tillsammans med Michael Bawtree.

I stort sett var jag mycket nöjd med dirigentens insats, men ibland lät det mycket starkt dock utan att sångarna hade svårt att nå ut. Andra som jag talade med ansåg att det var god balans, men de satt på sjunde raden medan jag själv var placerad på 18 raden.

Hinrich Horstkotte är regissör och vad mina danskar släktingar skulle kalla för en altmuiligman på grund av att han också ansvarar för kostymdesign och scenografin i Eugen Onegin.

En insats som blir klart godkänd men det hade blivit bättre om han hade undvikit att upprepa och utöka handlingen i scen sex.

Scenografiskt är det en mycket vacker föreställning och scenskiftena sker nästan spårlöst; från inledningsscenen  i Larinas hem till duellen i morgontimmarna och til slut balsalen i tredje akten.

Den Jyske Operakör är riktigt i sett esse med en kraftfull och vacker klang.´och de utgör en viktig och fint sammanhållande länk föreställningen genom. Flera av sångarna återkommer i föreställningens mindre men högst nödvändiga partier.

Föreställningarna sjungs på ryska och med två alternerande sångarlag, vilket jag förstår orsaken till men det känns som det ¨är angeläget att  få uppleva båda två. Det är ju svårt  att uppnå, men det skulle ju samtidigt innebära att lyssnaren fick uppleva två orkestrar.

Roligt att få uppleva  Jens Jagd, tror jag, för första gången, här i partiet som frannskläraren Triquet. Med en fin tenorstämma och en utmärkt  känsla för gestaltningen.

Olga Tatjanas syster sjöngs utmärkt av Johanne Höjlund, som ju egentligen inte är ett stort parti, men mycket betydelsefullt för handlingen i verket.

Tenorpartiet Vladimir Lenskij sjöngs av en för mig helt okänd tenor, Dmitrij Bashkirov, som regissören hade gjort till föreställningens clown och det kändes så där. Han sjöng helt  utan anmärkning, men det störde min upplevelse att han var utklädd till clown.

Furst Gremin, som i denna uppsättning var blind, sjöngs av den utmärkte basen Valerian Ruminski och honom vill jag  gärna höra mer av precis som med Dimitrii Bashkirov.

Bäst på plan är utan tvekan  kärleksparet som inte får varandra, trots att de i slutet älskar varandra nämligen Elin Pritchard som sjunger Tatjanas parti och dandyn Eugene Onegin som gestaltas av Jens Söndergaard.

Det är hög klass på bådas insatser, men med en viss övervikt för Jens Söndergaard, men med undantag för finalen där Elin Pritcard glänser.

Publiken tackade för föreställningen med långa stående ovationer vilket enligt min mening var ytterst välförtjänt.

Avslutningsvis blev det en mycket fin operaupplevelse och när jag lämnade Konserthuset och gick ut i ett nästan nersläckt Odense kändes det som en av bästa uppsättningarna som jag har upplevt med Den Jyske Opera utanför Musikens Hus i Aarhus.

 

Om föreställningen

Premiär 9.10.2019 i Odense Konserthus

Upphovspersoner

Musik: Peter Tjajkovskij
Libretto: Konstantin Sjilovskij, kompositören och Modest Tjajkovskij

Konstnärligt team

Dirigent: Tecwyn Evans
Regissör, scenograf och kostymdesign: Hinrich Horstkotte
Ljusdesigner: Ib Asp

Medverkande

Eugen Onegin: Jens Söndergaard
Vladimir lenskij: Dmitrii Baskirov
Tatjana: Elin Pritchard
Olga: Johanne Höjlund
Furst Gremin: Valerian Ruminski
Larina: Birgit Demstrup
Triquet: Jens Jagd
Filipjevna: Bolette Bruno Hansen
Zaretskij: Thomas Christian Sigh
En kapten: Jens Bové
En bonde: Erik Bekker Hansen
Guillot: Erik Bekker Hansen
Den Jyske Operas  kör
Odense Symfoniorkester

Läs mer