Tosca realistiskt triangeldrama Malmö Opera 2019

Tosca Tosca realistiskt triangeldrama Malmö Opera Fotograf:Jonas Persson
83 / 100

Tosca är en av världens mest spelade och älskade operor och det är ett verk som jag har upplevt ett stort antal gånger och förmodligen kommer att få uppleva många gånger till. Om inte förr så på GöteborgsOperan i maj nästa år med Carolina Sandgren som Tosca.

Tosca realistiskt triangeldrama Malmö Opera 2019

Det blev som vanligt stående ovationer vid applådtacket efter premiären av Puccinis Tosca. Dirigenten mottogs med stor entusiasm av en man högst uppe på en av balkongens sidor inför starten av tredje akten.

Cavaradossi hann inte ens avsluta sin stora aria i tredje akten innan en kvinna gav uttryck för sin begejstring. Den förtätade stämningen som Dimitris Paksoglou skapade med sin stora aria försvann på ett ögonblick.

Kärleksparet gestaltades av den armeniske sopranen Lianna  Haroutounian och den grekiske tenoren Dimitris Paksoglou båda två upplever jag för första gången,vilket kan vara både positivt och negativt och lägg därtill att luften dallrar av viss premiärnervositet.

Det blev en blandad upplevelse för egen del, men det hade kunnat bli ännu en formidabel upplevelse om inte dirigenten hade haft typ Stjärnornas krig framför sig, när han levererade sin version.

Det kändes ovanligt och onödigt med denna tolkning musikaliskt sett, och som helt ruckade  mina tidigare upplevelser av just Tosca. Efter paus kändes det mer bekvämt, men mer om detta längre ned.

Konstnärligt var det en mycket fin upplevelse och det kändes onekligen som regissören tillsammans med scenograf och övriga i teamet hade lyckats blåsa nytt ljus i verket. Genom att ge  det en grymmare och mer realistisk prägel samtidigt som den tidsmässiga förskjutningen till dagens värld kändes helt bra.

Huvudrollsinsatser

De utmärkta huvudrollsinsatserna levererades som vanligt av gästande utländska solister i toppklass och av dessa är Vladislav Sulimsky numera en välkänd och kär gäst sedan flera år tillbaka, men det gäller i lika hög grad barytonen från Umeå, Anton Eriksson.

Husets basbaryton Bengt Krantz kreerade en sedvanlig utmärkt insats som sakristanen tillsammans med medlemmar från Malmö Operakör och barnkör.

Tenoren Conny  Thimander sjöng inte många strofer, men levererade som vanligt en utmärkt gestaltning av Scarpias handgångne man, Spoletta.

Föreställningens höjdpunkt

Till föreställningens höjdpunkter räknar jag tredje aktens genomförande. Det är utan tvekan en av de bäst genom förda versioner av just tredje akten som jag kan minnas. Formidabelt och magiskt och här var Malmö Operaorkester tillbaka där jag känner mig hemma inte minst musikaliskt.

Fin operaupplevelse

Sammanfattningsvis blev det som helhet en fin operaupplevelse och ett alldeles utmärkt sätt att avsluta operaåret 2019. För dig som inte har möjlighet att komma till Malmö kan du lyssna på Tosca i P2 Opera 28 december. Föreställningen är annars väl värd en resa till provinsens huvudstad.

Om föreställningen

Premiär på Malmö Opera 20.12.2019

Upphovspersoner

Musik: Giacomo Puccini, Libretto: Luigi Illica & Giuseppe Giacosa efter Victorien Sardous pjäs La Tosca(1887)

Konstnärligt team

Scenografi: Erlend Birkeland, Kostym: Maria Gerber, Ljus: Ellen Ruge/ assistent RobertHvenström, Regi: Sofia Jupither, Kormästare: André Kellinghaus, Barnkörledare: Kristina W Svensson, Dirigent: Steven Sloane

Medverkande

Tosca: Lianna Haroutoumian, Mario Cavaradossi: Dimitris Paksouglou, Scarpia: Vladislav Sulimsky, Cesare Angelotti: Anton Eriksson, Spoletta: Conny Thimander, Sciarrone: Eric Roos
Sakristanen: Bengt Krantz, Fångvaktare:  Thomas Hildebrandt, Herdepojke: Jonathan Beyer Karlshöj, Notarie: Tobias Nilsson, Soldater: Isak Dizdarevic, Johan Knuutinen Andreas Paulsson, Malmö Operakör, Malmö Operaorkester, Malmö Operas barnkör

Tosca realistiskt triangeldrama Malmö Opera 2019 1

Läs mer