West Side Story på Malmö Opera 2018

West Side Story på Malmö Opera 2018 Foto: Katja Tauberman
83 / 100

West Side Story: Det är ett par förutsättningar som måste uppfyllas för en bra upplevelse av Leonard Bernsteins West Side Story: en samstämmig dansensemble och utmärkta vokala insatser inte bara i huvudrollerna utan också  i ensemblenumren. Det är också centralt att återskapa 50-talets miljö från New Yorks Upper West Side, även om det kanske skulle vara frestande att förlägga handlingen i en svensk förort 2018.

West Side Story på Malmö Opera 2018

Konflikten

Konflikten  i West Side Story handlar ju om gängrivaliteten mellan olika etniska grupper, men också om att samhället är orättvist, då som nu, och  att den fattige är lika hjälplös då som nu. Mitt i allt detta utspelas en kärlekshistoria av Shakespeares Romeo och Julia karaktär.

Malmö Opera

Malmö opera gör precis, som GöteborgsOperan gjorde för några år sedan, satsar på en klassisk skolad röst i rollen som Maria.

Sopraner sjunger Maria

I Göteborg var det sopranen Sofie Asplund och här i Malmö är det sopranen Frida Johansson som gestaltar partiet som Maria. Som en kuriositet kan nämnas att båda är födda och uppvuxna på Åland.

Det är ett perfekt val, men jag skulle önska mig, för balansen mellan röster, att även andra roller sjöngs av operaskolade röster och inte minst att ensemblen förstärktes av röster från Malmö Operakör!

Scenografiskt lyckad

I stort anser jag att uppsättningen uppfyller de krav  som jag inledningsvis beskrev och det gäller inte minst för att det är scenografiskt lyckad uppsättning.  Den nyansrika kläddesignen gör det enkelt att skilja de två gängen åt.

Översättningen

Jason “Timbuktu” Diakité har gjort översättningen, inte utan förtjänster, och särskilt väl tycker jag att han har lyckats med sångtexterna. Det brister dock betänkligt i dialogtexten, men det handlar nog om att jag inte känner mig bekant med språkbruket.

Musikaliskt

Musikaliskt är Malmö Operaorkester i sitt esse och dirigenten Magnus Fryklund gör en gedigen insats. Det  låter mycket bra med en utmärkt orkesterklang och det känns som han balanserar sångarna utmärkt speciellt vid solistinsatserna.

Det blir till ett utmärkt ensemblespel och dansen imponerar, men de vokala insatserna lämnar ibland något i övrigt att önska.

Kitty Chan gör en utmärkt insats precis som i tidigare uppsättningar både individuellt och tillsammans med ensemblen.

Oscar Pierrou Lindén

Andra utmärkta insatser levereras av Oscar Pierrou Lindén  i andra aktens  drömscen Någonstans, men också tillsammans med ensemblen i Hej,fattar du Krupke.

Bäst på plan

Bäst på plan är Frida Johansson tillsammans med Anton Zetterholm och då tänker jag både på det sceniska som det vokala.

Föreställningen spelas t o m mitten av december och det är en uppsättning som du inte skall missa.

Om föreställningen

Sett föreställningen 2.9.2018 på Malmö Opera

Upphovspersoner

Musik Leonard Bernstein|Manus Arthur Laurents|Sångtexter Stephen Sondheim|Svensk översättning Jason “Timbuktu” Diakité|

Team

Dirigent: Magnus Fryklund
Regi: Kasper Holten
Koreografi: Signe Fabricius
Stuntkoordinator: Seth Ericson
Scenografi: Steffen Aarfing
Kostym: Anja Vang Kragh
Video: Luke Halls
Ljus: Åsa Frankenberg
Ljud: Anders Ekstedt

Medverkande:

JETS : Tony: Anton Zetterholm|Riff : Patrik Riber|Anybodys: Sara Lehmann|Action: Oscar Pierrou Lindén|Baby John:  Magnus Kofoed|A-rab:  Oskar Kongshöj|Diesel: Pontus Wonkavaara|Snowboy: Marcus Elander|Big Deal: Tommy Englund|Velma: Andrea Schirmer|Graziella: Elina Westberg|

SHARKS: Maria: Frida Johansson|Anita: Kitty Chan|Bernardo: Suad Demirovic|Chino: Alvaro Estrella|Pepe: Alexandro Duchén|Luis: Ali Haydar|Juano: Luc Boris André| Indio: Rai del Valle|
Rosalia: Natasja Jean Charles|Fransisca: Paula Santa Eufemia|Consuelo: Sara Östberg Diakité|
Adam Tocuyo (on stage swing)|

VUXNA: Shrank: Michael Jansson|Doc: Erik Gullbransson|Glad Hand/Krupke: Jonas Schlyter|

Läs mer