Das Liebesverbot synopsis 1836

Das Liebesverbot Kärleksförbudet med Kamraterna - synopsis
81 / 100

Das Liebesverbot. Efter en förberedelsetid på bara tio dagar uruppfördes operan den 29 mars på Stadttheater i Magdeburg med Wagner som dirigent och gjorde stort fiasko. Den ledande tenoren hade glömt bort texten och fick improvisera, och man kunde inte ens ana sig till skeendet på scenen. Den andra föreställningen fick ställas in redan innan ridån ens hade gått upp efter det att ett slagsmål utbrutit bakom scenen mellan primadonnans make och tenoren. Endast tre personer fanns i publiken. Operan sattes aldrig mer upp under Wagners livstid. Först 1923 försökte man återuppliva den i München, dock utan framgång.

Das Liebesverbot synopsis 1836

Den tyske ståthållaren Friedrich har förbjudit alla former av lättsinniga nöjen på Sicilien, däribland alla slags kärleksförhållanden. Claudio är den förste som överträder förbudet och döms till döden, men hans syster, klosternovisen Isabella, vädjar för honom hos Friedrich. Han lovar benåda Claudio mot en herdestund med den vackra blivande nunnan och hon låtsas acceptera. I själva verket gör hon upp med hans hustru Mariana att denna skall komma i hennes ställe till kärleksmötet. Det skall äga rum under karnevalen som sicilianarna ämnar fira trots alla förbud. De båda kvinnorna avslöjar att Friedrich har brutit mot sin egen regel, och därför måste han frige Claudio och upphäva “kärleksförbudet”.

In English

Das Liebesverbot (The Ban on Love, WWV 38), is an early opera in two acts by Richard Wagner, with the libretto written by the composer after Shakespeare’s Measure for Measure. Described as a Große komische Oper, it was composed in 1834, and Wagner conducted the premiere in 1836 at Magdeburg. Poorly attended and with a lead singer who forgot the words and had to improvise, it was a resounding flop and its second performance had to be cancelled after a fist-fight between the prima donna’s husband and the lead tenor broke out backstage before the curtain had even risen; only three people were in the audience. It was never performed again in Wagner’s lifetime.

Restrained sexuality versus eroticism plays an important role in Das Liebesverbot; themes that recur throughout much of Wagner’s output, most notably in Tannhäuser, Die Walküre and Tristan und Isolde. In each opera, the self-abandonment to love brings the lovers into mortal combat with the surrounding social order. In Das Liebesverbot, because it is a comedy, the outcome is a happy one: unrestrained sexuality wins as the orgiastic carnival of the entire population goes rioting on after curtain-fall.

Wagner’s second opera, and his first to be performed, has many signs of an early work: the style is modelled closely on contemporary French and Italian comic opera. It is also referred to as the forgotten comedy, in that only two of Wagner’s works are comedies, the other being Die Meistersinger von Nürnberg.

UPPHOVSPERSONER

Musik: Richard Wagner. Text: Richard Wagner efter Shakespeares Lika för lika

Premiär

Uruppförande: Magdeburg, Stadttheater 29 mars 1836.

Roller och rösttyper

Roll Rösttyp
Brighella bas
Claudio tenor
Dorella sopran
Friedrich baryton
Isabella mezzosopran
Lucio tenor
Marianna sopran

Libretto

 Läs mer