Den bortglömde tenoren Olav Gerthel

Den bortglömde tenoren Olav Gerthel

Mellan 1945 -1972 sjöng tenoren Olav Gerthel på Malmö Opera. Naturligtvist vet jag vem han är, men precis som många andra förknippar jag honom med Vårvisan, som han egenhändigt komponerade 1957 och själv framförde  i det omåttligt populära Tv-programmet Stora Famnen som leddes av Lennart Hyland 1959.

Den bortglömde tenoren – Olav Gerthel

Nyutkommen bok om en bortglömd svensk tenor Från Mozart till Vårvisan av Bengt Eriksson/Susanne Gerthel

Mellan 1945 -1972 sjöng tenoren Olav Gerthel på Malmö Opera. Naturligtvist vet jag vem han är, men precis som många andra förknippar jag honom med Vårvisan, som han egenhändigt komponerade 1957 och själv framförde  i det omåttligt populära Tv-programmet Stora Famnen som leddes av Lennart Hyland 1959.

Självklart visste jag också att han sjöng som tenor i olika  operapartier, men däremot minns jag inte honom speciellt och jag är osäker om jag har upplevt honom i en operaföreställning, men jag måste ju ha upplevt honom på Malmö Stadsteater till exempel i Spelman på Taket.

Som tenorsolist är jag inte närmare bekant med honom utan utöver som vissångare hade jag uppfattningen att han i grunden var en s k operettcharmör vilket ju inte är särskilt märkligt eftersom han sjöng i olika operetter under den perioden som Malmö betraktades som operetternas stad.

Om några dagar skulle Olav Gerthel ha fyllt 100 år och det är kanske den närmaste anledningen till att det nu ges ut en bok om Olav Gerthel – den bortglömde tenoren.

Det är ingen omfattande eller teoretisk bok utan det är en bok fylld av bilder från Olav Gerthels egna klippböcker och som sådan är den säkert intressant inte minst för gamla Malmöbor som själv har egna minnen av operettcharmören Olav Gerthel.

Boken ger en bra inblick i hur arbets – och familjelivet kunde te sig för en hårt arbetande och aktiv sångare under tre decennier med början på 1940-talet.

Det jag saknar är mer om hans operakarriär framförallt under hans tid i Sverige. Han svarade ju ändå för ett trettiotal roller i mer än tjugo operor bara på Malmö Stadsteater, men annars är det en biografi som inte saknar intresse.

Hans sista operaparti var som Monostathos i Mozart´s Trollflöjten 1972 och enligt boken sjöng han Don José i Bizets Carmen hösten 1947.

Efter att ha läst boken Från Mozart till Vårvisan är jag inte säker på att Olav Gerthel är bortglömd, men han förknippas kanske mest som populärsångare, trots att han ju har sjungit olika kända operettpartier både i Göteborg, Malmö  Stockholm och opera i Malmö.

Läs mer