Jenufa på Musikhuset i Aarhus 2015

Jenufa på Musikhuset i Aarhus 2015 Jenufa på Musikhuset i Aarhus - Jenufa: Sinéad Mulhern Laca Klemen: Peter Berger Fotograf: Kåre Viemose
82 / 100

Jenufa på Musikhuset i Aarhus var en fantastisk upplevelse. Det nu 50 år sedan verket hade Danmarkspremiär på Den Jyske Opera i Århus. Sedan dess har Jenufa getts i både Stockholm och Köpenhamn, men också på Malmö Opera för ett par år sedan. Överhuvudtaget verkar det som den tjeckiske kompositören är speciellt populär just nu och om några veckor har hans Katja Kabanova premiär på DNO Opera & Balett i Oslo. Katja Kabanova gavs för övrigt för några år sedan av DJO.I november har Fallet Makropulos premiär på GöteborgsOperan.

Jenufa på Musikhuset i Aarhus 2015

Jenufa är ett samarbete med Scottish Opera i Glasgow där den hade premiär i mars 2015. Uppsättningen sjungs av ett internationellt sångarlag och Gitta-Maria Sjöberg sjunger Kostelnicka precis som hon gjorde på Malmö Opera. Båda dessa uppsättningar sätts för övrigt upp av två irländska regissörer nämligen Annilese Miskimmon och Orpha Pheelan. För scenografi och kostymer ansvarar två britter nämligen Nicky Shaw och Leslie Travers och musikaliskt är det två tjeckiska dirigenter, Janacekspecialister som dirigerar Jaroslav Kyzlink och Marko Ivanovic.

Det finns stora likheter och skillnader i de två uppsättningarna och i båda uppsättningarna domineras scenbilden av var  sitt fantastiskt hus. Det enkla huset i  första akten blir i andra och tredje akten en fantastiskt fin miljö från slutet av 1800-talet eller senare

Det är inte nödvändigt att jämföra föreställningarna egentligen och det är ju inte heller nödvändigt att utse en vinnare bland dem, men visst personligen anser jag trots att gårdagens föreställning var en fantastiskt fin och stark upplevelse så vinner Malmö-uppsättningen, som för övrigt finns att tillgå på dvd, genom ett starkare och mer hoppingivande slut på det oerhört tragiska kvinnoporträtten.

Tyngpunkten i föreställningen ligger i hur kvinnorna hanterar  situationen och visar hur kvinnor tar ansvar för en situation, som helt och hållet två av de manliga huvudpersonerna är högst ansvariga för tillsammans med den tidens moralsyn. Här ger Gitta-Maria Sjöberg  föreställningen karaktär och struktur och Jenufa själv visar på förståelse och kan trots allt också förlåta sin styvmor.

Jenufa är också en stark musikalisk och sånglig upplevelse och där jag imponeras framförallt av kvinnorna med Jenufa och hennes fostermor i spetsen, som sjöngs av Sinéad Mulhem och vår egen Gitta-Maria Sjöberg, men också övriga kvinnliga biroller imponerar och Den Jyske Operas kör är väl värd en extra eloge!.

Bland tenorerna är det framförallt Laca som imponerar, men han går ut så starkt redan i öppningsscenen så jag sitter i stolen och reflekterar om hans starka insats skall hålla föreställningen ut även om det handlar om tre relativt korta akter i intensivitet att jämföra med Verdi´s Otello!

Nu blir Peter Berger föreställningens sångliga höjdpunkt med sin dynamik och kraft och kan kompletteras alldeles utmärkt av sin halvbror Steva Buryja som sjöngs av Magnus Vigilius. Utöver att sjunga utmärkt är han också sceniskt stark och mycket trovärdig som den orolige Steva som väljer sin brud först och främst efter utseende, men samtidigt ser att Jenufa har samma tendenser som hennes fostermor att skrämma livet ur honom.Hans val blir då att undvika starka kvinnor, men när operan slutar verkar det ändå som han har dragit det kortaste strået.

Jenufa är också en föreställning där scenografin förstärker upplevelsen och musikaliskt är det en riktig höjdarupplevelse med Aarhus symfoniorkester i sitt esse under den dynamiske Jaroslav Kyzlinks ledning.

Det blev långa stående ovationer och det anser jag var ytterst välförtjänt och Jenufa tar sin självklara plats min egen tio-i-topp-lista över lyckade uppsättningar med Den Jyske Opera. Det återstår två föreställningar så passa på tillfället i morgon lördag och på måndag nästa vecka.

csm_IMG_2878_b0503dc8d5

Magnus Vigilius som Steva

Om föreställningen

Jenufa, premiär 20.8.2015 på Musikhuset i Aarhus

Upphovspersoner

Musik: Leos Janacek|Libretto av kompositören baserat på skådespelet Hennes fosterdotter av Gabriela Preissova.

Produktionsteam

Dirigent: Jaroslav Kyzlink
Regissör: Annilese Miskimmon
Scenografi och kostymdesign: Nicky Shaw
Ljusdesign: Mark Jonathan
Koreografi:Kally Lloyd Jones

Medverkande

Jenufa: Sinéad Mulhern
Kostelnica: Gitta-Maria Sjöberg
Laca Klemen: Peter Berger
Steva Buryja: Magnus Vigilius
Starenka: Ulla Kudsk Jensen
Stárek: Lars Fosser
Borgmästaren: Jens Bové
Borgmästarens fru: Bolette Bruno Hansen
Karolka: Lina Valentiejute
Jano: Nina Sveistrup Clausen
Barena: Estrid Molt Ipsen
En tjänsteflicka: Sine Algreen Möller
En kvinna i mängden: Susanne Vinther

Läs mer