Karin Mang Habashi sopran och sångpedagog 1938-

Fredrik Zetterström
81 / 100

Karin Mang Habashi är en mångsidig musik- och sångarpersonlighet med ett register som innefattar en mängd av de största operarollerna. Allt från Wagner till Mozart till modernare opera och musikalmusik.

Karin Mang Habashi sopran och sångpedagog 1938-

Karin Mang Habashi växte upp på småländska landsbygden och i Trollhättan. Genom sin österrikiske styvfar, violinisten Carl Mang, fick hon sin första musikaliska skolning och uppträdde ofta som barn med sång i kyrkor och på andra platser.
Efter realskolan i Trollhättan studerade hon vid Göteborgs musikkonservatorium och fortsatte sedan med kantors- och musiklärarexamen. Solosång- och operautbildning vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm. Där träffade hon också sin blivande make, cellisten Nagi El Habashy, 1966.

Malmö Opera

Karin Mang Habashi är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon var anställd vid Malmö Stadsteater 1973-93 där hon har hörts i roller som Amelia, Aida, Elisabeth i Don Carlos och Tannhäuser Tosca m fl. Hon fick Thaliapriset 1977 för rollen som Magda Sorel i Menottis Konsuln och Birgit Nilsson Stipendiet för Emilia Marty i Testamentet.

På Stockholmsoperan har hon sjungit bl a Tosca tillsammans med José Carreras. Med Stockholmsoperan har hon även turnerat till Moskva och Warsawa med Wagners Nibelungens ring. Hon har även gästspelat på bl a Drottningholmsteatern, Det Kongelige Teater i Köpenhamn, Den Norske Opera i Oslo och på Operan i Köln.

På Den Jyske Opera i Århus har hon sjungit Sieglinde, de tre Brünnhilde i Valkyrian, Siegfried och Ragnarök samt Brangäne i Tristan och Isolde. Hösten 1999 sjöng hon rollen Markisinnan i Regementets dotter och 2001 Filipjevnas parti i Eugen Onegin.

Studier

Efter studierna verkade hon i Stockholm som musiklärare och kyrkomusiker i Spånga/Vällingby församling. Innan hon 1973 på allvar inledde sin operakarriär vid den blivande hemmascenen på dåvarande Malmö stadsteater (numera Malmö Opera). Med rollen som Serena i Porgy och Bess, följd av Amelia i Maskeradbalen (1973) och titelrollen i Aida (1974).

Fram till 1993 sjöng hon ett antal framträdande roller i Malmö, såsom Elisabeth i Don Carlos (1975), Magda Sorel i Konsuln (1977)  samt Elisabeth i Tannhäuser (1981) och titelrollen i Tosca (1986).För sin roll i Konsuln tilldelades Kvällspostens Thaliapris 1978.

Kungliga Operan

Karin Mang Habashi har även sjungit på Kungliga Operan, till exempel Tosca med José Carreras (1979) och i Nibelungens ring på turné bland annat till Moskva och Warsawa.  På Drottningholmsteatern, i Figaros bröllop (1981). Dessutom har hon gästspelat på bland annat Det Kongelige Teater i Köpenhamn, Den Norske Opera i Oslo och Operan i Köln.

Jyske Opera

Under sammanlagt nio år på 1980- och 1990-talen sjöng hon även på Danmarks Nationalopera Den Jyske Opera i Århus. I roller som Sieglinde och Brünnhilde i Nibelungens ring och Brangäne i Tristan och Isolde. På senare år har hon i Malmö bland annat gjort roller som Markisinnan i Regementets dotter (1999), Filipjevna i Eugene Onegin (2001) och Den gamla baronessan i Samuel Barbers Vanessa (2009).

Karin Mang-Habashi har även gjort udda roller som Abbedissan i Sound of Music i Växjö 2010  och framträtt vid ett stort antal konserter, radio- och TV-program, däribland de populära TV-galorna Det bästa av det mesta från Malmö stadsteater under tidigt 1980-tal under ledning av Sixten Nordström . Hon har i många år också undervisat nya sångare i sångteknik.

Priser och utmärkelser

  • 1966 – Jenny Lind-stipendiet
  • 1978 – Kvällspostens Thaliapris
  • 1979 – Birgit Nilsson-stipendiet

Upplevda föreställningar

Opera Roll Operahus Datum
Regementets dotter Markisinnan Berkenfeld Malmö Opera 1999
Eugen Onegin Filipjevna Malmö Opera 24.11.2001
Vanessa Baronessan Malmö Opera 15.4.2009

Läs mer