Katarina Leoson mezzosopran

75 / 100

Katarina Leoson är född och uppvuxen i Lysvik i Värmland. Efter studier på apotekarlinjen i Uppsala började Katarina 1994 på Operahögskolan i Stockholm och tog där examen 1998. 1996 gjorde Katarina sin debut på Kungliga Operan i Stockholm som Tredje Damen i Mozarts ”Trollflöjten”. Sedan 1999 tillhör Katarina den fasta ensemblen vid Kungliga Operan och har bl.a. sjungit titelrollen i Bizets ”Carmen”, Suzuki i ”Madama Butterfly”, Maddalena i ”Rigoletto”, Hans i Humperdincks ”Hans och Greta”, Olga i Tjajkovskijs ”Eugen Onegin och Tisbe i Rossinis ”Askungen”.

Katarina Leoson mezzosopran 1967-

Katarina Leoson har också medverkat vid flera uruppföranden vid Operan. 2001 sjöng hon rollen som Kath då Torgny Lindgrens roman ”Hummelhonung” tonsattes av Carl Unander-Scharin och sommaren 2004 sjöng hon i Miklós Maros nyskrivna opera ”Kastrater” som hade urpremiär på Drottningholms Slottsteater. Katarina medverkade även som Masarin då Barbro Lindgrens barnbok ”Loranga, Masarin och Dartanjang” blev tonsatt av Carl Unander-Scharin.

I Mats Eks kritikerrosade uppsättning av Glucks ”Orphée” gjorde hon titelrollen. Hon har även sjungit Amastris i Händels ”Xerxes” och Erda i Wagners ”Ringen”, telrollen i Bizets “Carmen” och Pauline i Tjajkovkijs “Spader Dam”.

Katarina Leoson har också sjungit Mrs Pike i Brittens ”Albert Herring” på Det Kongelige Teater i Köpenhamn och tillsammans med Folkoperan sjöng hon titelrollen i ”Carmen” på deras turné till B.A.M. i New York.

Katarina Leoson sjunger även gärna Liederabends och uppträder också ofta som oratorie- och konsertsångerska. Hennes repertoar med symfoniorkester inkluderar bl.a. Bachs och Händels oratorier samt verk av Mahler och Brahms.

Metropolitan Opera

[Met Performance] CID:356069
Rigoletto {864}
Metropolitan Opera House; 10/20/2015
Debuts: Katarina Leoson, Richard Troxell
Broadcast/Streamed
[Met Performance] CID:356077
Rigoletto {865}
Metropolitan Opera House; 10/23/2015
[Met Performance] CID:356090
Rigoletto {866}
Metropolitan Opera House; 10/28/2015
[Met Performance] CID:356095
Rigoletto {867}
Metropolitan Opera House; 10/31/2015
[Met Performance] CID:356103
Rigoletto {868}
Metropolitan Opera House; 11/04/2015
[Met Performance] CID:356110
Rigoletto {869}
Metropolitan Opera House; 11/07/2015
[Met Performance] CID:356113
Rigoletto {870}
Metropolitan Opera House; 11/10/2015
Broadcast/streamed
[Met Performance] CID:356121
Rigoletto {871}
Metropolitan Opera House; 11/13/2015
[Met Performance] CID:356126
Rigoletto {872}
Metropolitan Opera House; 11/16/2015
[Met Performance] CID:356137
Rigoletto {873}
Metropolitan Opera House; 11/19/2015
Broadcast
[Met Performance] CID:356813
Le Nozze di Figaro {483}
Metropolitan Opera House; 12/06/2017
Debut: Christiane Kang
Broadcast/Streamed
[Met Performance] CID:356817
Le Nozze di Figaro {484}
Metropolitan Opera House; 12/09/2017
[Met Performance] CID:356819
Le Nozze di Figaro {485}
Metropolitan Opera House; 12/12/2017
[Met Performance] CID:356821
Le Nozze di Figaro {486}
Metropolitan Opera House; 12/15/2017
[Met Performance] CID:356825
Le Nozze di Figaro {487}
Metropolitan Opera House; 12/19/2017
[Met Performance] CID:356828
Le Nozze di Figaro {488}
Metropolitan Opera House; 12/23/2017
Broadcast
[Met Performance] CID:356847
Le Nozze di Figaro {491}
Metropolitan Opera House; 01/10/2018
Broadcast
[Met Performance] CID:356859
Le Nozze di Figaro {493}
Metropolitan Opera House; 01/19/2018

Upplevda föreställningar

Opera Roll Operahus Datum
Askungen Tisbe Kungliga operan Stockholm 25.10.2008
Wozzeck Margret Kungliga operan Stockholm 10.12.2008
Valkyrian Siegrune Kungliga operan Stockholm 3.3.2009
Xerxes Amastris Kungliga operan Stockholm 12.10.2009
Elektra Tjänarinna Kungliga operan Stockholm 23.1.2010
Otello Emilia Uppsala Universitet 12.6.2010
Trollflöjten 3:e damen Kungliga operan Stockholm 9.10.2012
Valkyrian Fricka Kungliga operan Stockholm 19.1.2013
Parsifal Altrösten Kungliga operan Stockholm 9.10.2013
Trollflöjten 3:dje damen Kungliga operan Stockholm 18.1.2014
Madama Butterfly Suzuki Kungliga operan Stockholm 21.11.2014
Madama Butterfly Suzuki Kungliga operan Stockholm 30.11.2014
Xerxes Amastris Kungliga operan Stockholm 3.3.2015
Nixon in China Mao´s andra sekreterare Kungliga operan Stockholm 14.10.2016

Intervju med Katarina Leoson i OV-Revyn, medlemstidningen för Operavännerna vid Kungliga Operan i Stockholm Oktober 2010

Egentligen skulle hon ha blivit apotekare, men ödet ville annorlunda och talangen tog också ut sin rätt. Efter två års studier på apotekarlinjen i Uppsala bytte Katarina Leoson helt inriktning och sökte till Operahögskolan i stället. – Jag kom inte in första året utan fick försöka en gång till. Jag började 1994 och tog examen 1997.

Att jag skulle ägna mig åt sång var nog något som legat och gnagt inom mig ganska länge. Jag sjöng mycket hemma i Fryksdalen där jag är uppväxt, både i kör och i andra sammanhang, förklarar hon när vi ses i hennes loge på Kungliga Operan i Stockholm. Möjligen har Katarina, som sedan 1998 är engagerad på Kungliga Operan, fortfarande nytta av sina läkemedelskunskaper, om inte annat då hon och kollegorna insjuknar, vilket som tur är händer ganska sällan.

Men när man som Katarina har två barn i dagisåldern kan ju infektionerna komma smygande och för en tid sedan fick hon faktiskt avstå från att sjunga i två föreställningar av Elektra, där hon gör en av tjänarinnorna. – Jag tycker ändå det är ganska okomplicerat att kombinera ett liv som småbarnsmamma och operasångerska, det handlar mycket om att ha bra barnvakter och att planera sin tid.

Min fritid ägnar jag mestadels åt familjen, betonar Katarina, men hon utesluter inte att arbeta utomlands om tillfälle och möjlighet ges. T.ex. i Weimar, där maken Markus upprätthåller en professur i slagverk. – Men han pendlar flitigt och är hemma i princip varje vecka, betonar Katarina. Katarina axlar två stora roller under den aktuella spelsäsongen. Hon skall gestalta titelrollen i operan Orphée av C. W. Gluck, som har nypremiär i det nya operahuset i Oslo den 13 januari 2011 och sedan spelas i Stockholm t.o.m. mars. Orphée är en drömroll, den passar mig perfekt. Jag tycker överhuvudtaget mycket om att sjunga barockmusik som stämmer så bra med min röst, förklarar hon.

Nästa stora utmaning den här säsongen är Amastris i Händels Xerxes, där Katarina agerar både kvinna och man eftersom rollfiguren, som är trolovad med perserkungen, klär ut sig till man för att avslöja eventuella otroheter hos den blivande maken. Eftersom titelrollen i Xerxes också görs av en kvinna, Karolina Blixt, kan könskonstellationerna bli något förvirrande! Operan har nypremiär den 13 november. Den blev mycket omtalad för sin nydanande regi av Daniel Slater som delvis utspelar sig i en modern hotellmiljö.

Även om barocken ligger Katarina varmt om hjärtat just nu är det inte alls ett fack hon fastnat i. Hon mixar olika genrer ganska vilt och har bl.a. sjungit Suzuki i Madame Butterfly, Lola i Mascagnis På Sicilien, Maddalena i Verdis Rigoletto, Nicklaus i Offenbachs Hoffmanns äventyr, Olga i Tjajkovskijs Eugen Onegin och gjorde en av de elaka styvsystrarna i Rossinis Askungen förra säsongen. I december återkommer hon som Margret i Alban Bergs Wozzeck, samma roll som hon gjorde när den operan hade premiär för ett antal år sedan på Kungliga Operan.

Hon sjöng också titelrollen i en uppmärksammad Carmen för några år sedan. På den tiden hette Katarina inte Leoson utan Nilsson och eftersom rollen som Micaëla sjöngs av Katarina Nilsson, sopran, var publiken minst sagt förbryllad när man läste programbladet. Den sistnämnda är dock inte kvar på Operan och Katarina har ju bytt namn så den förvirringen är ett minne blott. Katarina kan dessutom avslöja att hon åter kommer att axla rollen som Carmen hösten 2011.

Denna gång är det i regi av Vincent Boussard. Kostymerna görs av den kände designern Christian Lacroix. Hon delar denna gång rollen med Katarina Dalayman, så det blir säkert en uppsättning som låter tala om sig. I Wagnerfacket ligger Erda närmast till hands. Katarina sjunger rollen i Rhenguldet i mars nästa år, då verket ges några gånger på Operan. – Vi får se vart min röst är på väg, säger Katarina lite diplomatiskt.

Hon håller fanan högt och ser fram emot den här spännande spelsäsongen som för henne innebär en hel del utmaningar. I Orphée handlar det för Katarinas del inte bara om att kunna sjunga – hon ska vara akrobat också. Regissören Mats Ek har lagt in en hel del halsbrytande inslag och Katarina gör bl.a. volter i luften, dock iklädd sele, betonar hon. – Jag har tränat en del och det är inte så otäckt som det ser ut! Ur OV-Revyn (2010) – Operavännerna vid Kungliga Operan © Artikelförfattarna Ann Löfberg, Leif Nilsson och OperaVännerna vid Kungliga Operan

Om du efter att läst denna intressanta artikel önskar bli medlem hos Operavännerna vid Kungliga operan i Stockholm har du här en direktlänk till föreningens hemsida

 

läs mer