Tristan og Isolde semikonsertant på Operaen 2019

Tristan og Isolde semikonsertant på Operaen
82 / 100

Tristan og Isolde är ett verk som  passar alldeles utmärkt att ges semikonsertant. Det har ju den absoluta fördelen att man som publik kommer mycket närmare orkester och sångare. Dessutom slipper man olika scenografiska lösningar som man i värsta fall undviker genom att blunda sig genom föreställningen.

Tristan og Isolde semikonsertant på Operaen 2019

Det blev långa stående ovationer efter eftermiddagens premiär på Richard Wagners Tristan og Isolde. Det var på många sätt mycket välförtjänt även om jag kunde önska mig flera vokala höjdpunkter. Mer om detta längre ner.

Semikonsertant

Tristan og Isolde är ett verk som  passar alldeles utmärkt att ges semikonsertant. Det har ju den absoluta fördelen att man som publik kommer mycket närmare orkester och sångare. Dessutom slipper man olika scenografiska lösningar som man i värsta fall undviker genom att blunda sig genom föreställningen.

Det var scenografiskt elegant, vackert och ändamålsenligt och med vackra kostymer speciellt på damerna.

Formidabel upplevelse

Musikaliskt var det en formidabel upplevelse och det var faschinerande och  speciellt intressant att kunna följa dirigenten Lothar Koenigs i arbete med Det Kongelige Kapel. Det uppstod ljuvlig  och vackert berörande musik och förspelet satte känslorna i svang och lade grunden till den formidabla musikaliska upplevelsen.

Vid applådtacket uppskattade jag speciellt att dirigenten lyfte fram och tackade utvalda solister och sedan orkestern i sin helhet. Det gör ju kanske dirigenter vanligtvis också, men det är inte alltid möjligt att se från salongen.

Föreställningen kommer att ges ytterligare ett par gånger och om du gillar den wagnerska musiken  skall du inte missa dessa  tillfällen.

Solisterna bestod av medlemmar från Operaens solistensemble  med Ann Petersen, Hanne Fischer och Kyungil Ko i spetsen och med Jacob Andersen som f n studerar på Opera Akademiet och inbjudna gäster.

Jacob Andersen

Jacob Andersen öppnade med Herdens sång effektfullt från tredje balkong. Det lät mycket vackert och ungdomligt precis som det skall vara.

Två brittiska tenorer medverkade i föreställningen dels Chistopher Ventris som gjorde succé som Parsifal I Bayreuth tre år i rad för  ett tiotal år sedan dels Paul Curievici. Ventris sjöng Tristan parti och Curievici gestaltade Melot.

Från andra sidan av Östersjön medverkade den lettiske basbarytoner, Egils Silins, som Kurwenal och den finske barytonen Tomi  Punkeri sjöng styrmannens parti.

Av åtta solister  var det fem  röster som jag upplevde för första gången och fyra av fem hör jag gärna igen. Kvartetten visade prov på  goda vokala insatser och Paul Curievici visade en fint utvecklad scenisk förmåga.

Vokala insatser

Vokalt lämnade Christopher Ventris en hel del i övrigt att önska, men jag vill ialla fall konstatera att det såg ut som han verkligen försökte, men som helhet var det inte hans kväll. Det är kanske alltför tungt att sjunga Tristans parti vid fyllda 59 år?

Kyungil Ko som  jag vanligtvis upplever i Puccini och Verdi-partier sjöng kung Marke och jag skulle ljuga om jag skrev att han gjorde det bra. Någon wagnerbas är han inte, men vem vet om han kan nå dit de kommande åren. Han gjorde ändå en fin insats särskilt genom att lyckas balansera de andra rösterna på ett utmärkt sätt.

Ann Petersen är en utmärkt wagnersopran och hon gjorde en utmärkt insats  framförallt i de två sista akterna. Inte så bra i första akten, men det är kanske för tidigt att sjunga wagners krävande partier tidigt på eftermiddagen? Isoldes kärleksdöd klarade hon ypperligt både sceniskt och vokalt

Hanne Fischer

Det har blivit många föreställningar under årens lopp med Hanne Fischer, men så bra som hon sjöng i dag har jag nog inte hört henne tidigare. Hennes parti som Brangäne är en viktig del av handlingen och hon förvaltade partiet med all önskvärd bravur och finess och insatsen räknar jag som en av föreställningens höjdpunkter.

Om föreställningen

Premiär 27.10.2019

Upphovspersoner

Musik och text: Richard Wagner

Konstnärligt team

Lothar Koenigs
Regi: Natascha Metherell
Scenografi och kostymdesign: Karin Gille
Ljusdesign: Sune Munk Schou

Medverkande

Tristan: Christopher Ventris
Isolde: Ann Petersen
Kung Marke:Kyungil Ko
Kurwenal_ Egils Silins
Melot: Paul Curievici
Styrmannen: Tomi Punkeri
Herden/En ung sjöman: Jacob Andersen

Läs mer